וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל מקרי כלבת בצפון: מה עושים במקרה של נשיכת תן?

7.11.2017 / 13:34

תן שנכנס לבית ונשך ילדה בת 4 גרם לבהלה בבית שאן, בנשיכת התן ה-34 מתחילת השנה. ד"ר עידן גורן מסביר מה צריך לעשות במקרה של נשיכה, ולמה כל כך חשוב לפנות לטיפול רפואי באופן מידי

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ניב מעוז ושניר דבוש

אבישג אזולאי בת ה-4 ישבה בסלון ביתה כאשר תן חולה כלבת פרץ פנימה ותקף אותה. "התן חשף את שיניו ונהם, המבט שלו היה מפחיד. תוך שניות הוא התנפל על אבישג ונשך אותה ביד וברגל. היא אחזה בכרית שהיא אוהבת והגנה על פניה. התן חטף מידיה את הכרית, ואז רץ החוצה", סיפרה אמה של אבישג לוואלה! NEWS, וציירה תמונה מטרידה של חיים בפחד. הסיפור המצמרר הזה הוא מקרה הנשיכה ה-34 מאז תחילת השנה, כולם בצפון הארץ. בכל המקרים היו אלה תנים שתקפו בני אדם וחיות משק.

לאור גל הכלבת בצפון הארץ, ביקשנו מד"ר עידן גורן להסביר לנו מהם תסמיני המחלה, מה הדבר הראשון שצריך לעשות לאחר נשיכה ואיך מתחסנים נגד כלבת.

עוד בנושא:
כשתן הסתכל לי בעיניים: מה יקרה כשהכלבת הצפונית תגיע לפארק הירקון?
נשיכה קטלנית: כיצד מטפלים בילד שננשך על ידי בעל חיים?
פחד מוות: הכירו כמה מהווירוסים הכי קטלניים בעולם

חולי כלבת כמעט תמיד מתים

נגיף הכלבת מתפשט על ידי נשיכה או על ידי שריטות של בעלי חיים שנגועים בווירוס. הנגיף חודר לגוף, לרוב מהרוק של החיה, ועלול להתפשט אל המוח. כלבת היא מחלה קשה מאוד. אנשים שנדבקים בכלבת כמעט תמיד מתים, אם הם לא מקבלים טיפול מידי, לפני תחילת הסימפטומים.

תן אמריקאי. David McNew, GettyImages
תוקפנות היא אחד הסימנים הראשונים לכלבת אצל בעלי חיים. תן/GettyImages, David McNew

מחלת הכלבת מתחילה בדומה למחלות נגיפיות רבות בתחושת חולשה, חום, כאבי ראש בחילות והקאות. בהמשך מופיעים חולשה בגפיים ושינויי התנהגות, כך שהחולה עלול להראות עצבני או פעיל יותר מבדרך כלל. אצל בעלי חיים שינוי התנהגותי ותוקפנות הם אחד המאפיינים הראשונים למחלה. יש לציין כי קיימים דיווחים כי אנשים שנדבקו בכלבת חשו פחד ממים.

מה עושים במקרה של נשיכה?

לאחר שאבישג ננשכה, היא נלקחה לבית חולים העמק שבעפולה, שם קיבלה זריקות לחיסון נגד כלבת. אתמול קיבלה סדרת זריקות נוספת. ביום ראשון הגיעו התשובות מהמעבדה, שכצפוי אישרו כי התן התוקף היה נגוע בכלבת. העובדה שאבישג נלקחה מיד לבית חולים חשובה מאוד, שכן במקרים של כלבת טיפול מוקדם הוא הפתרון היחיד. בשל גל מקרי הכלבת בצפון, כל מקרה של נשיכה דורש טיפול - חיסון טטנוס וחיסון נגד כלבת.

ברגעים הראשונים שלאחר נשיכה יש לשטוף מיד במים וסבון את אזור הנשיכה ולבצע חיטוי מקומי (למשל בתמיסת יוד) עד לבדיקת רופא. החיסון לאחר נשיכה מבוצע במספר מוקדים סביב אזור הנשיכה, וחלק מהמנה ניתן בעכוז.

אבישג אזולאי, ילדה בת ה4 שננשכה על ידי תן חולה כלבת בביתה בבית שאן. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
יש לפנות מיד לרופא. אבישג אזולאי/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

חשוב לציין כי בכל מקרה של נשיכה על ידי בעל חיים פראי או על ידי בעל חיים שתוקף ללא התגרות או סיבה מיוחדת יש לפנות לבדיקה וייעוץ רפואי. כאשר מדובר בחיית בר או בבעל חיים משוטט רצוי ליצור קשר עם הרשות המקומית לבירור מול הווטרינר האזורי אם ישנם דיווחים באזור על בעלי חיים חולים בכלבת ובכל מקרה - רצוי לא לבוא במגע עם החיה החשודה.
כאשר החשד להדבקה גבוה, כמו בגל הכלבת הנוכחי בצפון, ניתן בנוסף לחיסון כנגד טטנוס גם חיסון כנגד כלבת.

בנוסף, בכל מקרה חשוב מאוד לפנות מיידית לטיפול לאחר נשיכה. הסיבה לכך שהיא שלאחר תחילת תסמיני הכלבת אין טיפול יעיל. רוב האנשים שמתפתחים את התסמינים מתים, ולכן מניעת כלבת כל כך חשובה.

גם במקרה של נשיכה של חיית מחמד רצוי לפנות לבדיקה על מנת להעריך את הצורך בטיפול באופן כללי (ישנם מצבים שדורשים טיפול אנטיביוטי מניעתי) והערכת הסיכון לחשיפה לכלבת. אם הנשיכה נעשית על ידי חיית מחמד שנראית בריאה או שידוע שהיא מחוסנת, לרוב אין סיבה לדאגה. כאשר יש ספק ניתן להכניס את החיה הנושכת לבידוד למשך עשרה ימים כדי לעקוב אחר מצבה, ואם היא מפתחת מחלה יש לחסן מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully