וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מיגרנות בכלל נועדו להגן על המוח שלכם?

2.11.2017 / 6:25

בעבר האמינו שמיגרנות נגרמות מהצרת כלי הדם בראש או מהפרעות חשמליות במוח. כעת, סקירה חדשה מציעה שהן בכלל חלק ממנגנון רב מערכתי שנועד להגן על המוח מרדיקלים חופשיים שפוגעים בהתחדשות התאים שבו

ספק 500

בסרטון: הדרך המהירה ביותר להיפטר מכאבי ראש

על פי ההערכות, קצת יותר ממיליון בני אדם ברחבי העולם (כ-14 אחוזים מהאוכלוסייה) מתמודדים עם מיגרנות. עם זאת, הגורמים לבעיה הכל כך נפוצה הזאת עדיין מוגדרים כתעלומה. עד כה שתי תאוריות מרכזיות ניסו להסביר את מקור המיגרנות – האחת גורסת שהן מתרחשות כתוצאה מהצרה של כלי הדם בראש, מה שגורם לירידה באספקת הדם אל המוח. תיאוריה אחרת דווקא מציעה שמדובר בשיבוש חשמלי במוח שגורם לכאבים המייסרים.

עוד בנושא:
סובלים מכאבים כרוניים? הנה 7 דרכים מפתיעות לשיפור המצב
מחקר מצא סיבה מפתיעה שעלולה לגרום למיגרנות
כך תטפלו בכאבי ראש מסוגים שונים

כעת, סקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Headache מציעה הסבר מפתיע ושונה לגמרי לתופעה. החוקרים בחנו את כל המחקרים הרלוונטיים בנושא, שפורסמו בין השנים 1990-2014, הגיעו למסקנה כי המיגרנה היא אחת מכמה כלים שדווקא תורמים למלחמה חשובה ביותר – הגנה על המוח מפני רדיקלים חופשיים שפוגעים בהתחדשות התאים שבו.

איך זה בדיוק מועיל?

כדי להבין איך ייתכן שהמיגרנה דווקא מועילה לכם, חשוב קודם כל להבין איך הרדיקלים החופשיים עלולים לפגוע במוח. אלו למעשה מולקולות שנוצרות בתהליך העיכול. בלי להיכנס יותר מדי לכימיה מורכבת נסביר שהרדיקלים החופשיים "גונבים" אלקטרונים מה-DNA של תאים בריאים, מה שעלול לפגוע בהם ולגרום להם "לגנוב" אלקטרוניים מתאים אחרים. פעולה זו עלולה להוביל לתגובת שרשרת כימית שפוגעת בייצור התאים ואף מגבירה את הסיכוי לסרטן ולמחלות שונות.

עוד באותו נושא

שום דבר לא עוזר למיגרנה? חוקרים מצאו פיתרון טבעי ואפקטיבי

לכתבה המלאה
כאב ראש. ShutterStock
אבל למה זה מוכרח לכאוב כל כך?/ShutterStock

תהליך זה נקרא עקה חמצונית וכדי להתגבר עליו, מומחים מציעים בין היתר לצרוך מאכלים הכוללים נוגדי חמצון בשיעורים גבוהים כמו פירות יער, אגוזים, עלים ירוקים, ירקות כתומים ותה ירוק. כעת, הסקירה החדשה מציעה כי הגוף שלנו פועל בדרכים מקוריות כדי להילחם באיום הזה.

מנגנון מסתורי שטרם נחקר

ד"ר ג'ונתן בורקום, חוקר כאב ופסיכולוג מאוניברסיטת מיין שבארצות הברית הוביל את הסקירה המפתיעה. כדי לגבש את התיאוריה החדשה הוא בחן כאמור מחקרים קודמים שעסקו דווקא בגורמים למיגרנות. הטריגרים שמצא כללו בין היתר אורות, קולות חזקים, הפרעות בשינה וזיהום אוויר. לדבריו, כל הגורמים האלה מעצימים את נוכחות הרדיקלים החופשיים במוח ומפעילים את מנגנון ההגנה של הגוף כנגדם.

בעבר גילו כי במקרים מסוימים חלק מהסימפטומים למחלות כמו חום, שיעול וכאב, לא נובעים מזיהום חיצוני, אלא מהניסיון של הגוף להגן על עצמו מפני איומים שונים. בהודעה לעיתונות הסביר ד"ר בורקום כי הוא מאמין שגם המיגרנות הן חלק מהתהליך הזה והן נועדו להילחם בעקה החמצונית. הוא מסביר שגם מה שמתרחש במוחנו בזמן המיגרנה תואם את התגובה של הגוף למחלות.

התקף אפילפסיה. ShutterStock
תהליך שנועד להגן על הנוירונים במוח/ShutterStock

במצב כזה, בנוסף למיגרנות, משתחררים במוח נוגדי חמצון, וכן מופרש המוליך העצבי סרטונין. זאת לצד ירידה בפעילות החשמלית בקליפת המוח. תהליכים אלו, על פי הסקירה החדשה, מובילים לירידה בהפקת הרדיקלים החופשיים, מסייעים להגן על הנוירונים במוח ומעודדים את ההתחדשות שלהם. ד"ר בורקום מאמין כי כל אלו תהליכים שמשתייכים לאותו המנגנון הביולוגי שטרם נחקר בהרחבה.

חשוב לזכור כי בשלב הזה מדובר בתיאוריה מבוססת בלבד, אך העמקה נוספת בהכרת הגורמים לעקה חמצונית במוח עשויה בהחלט לסייע לפתח דרכים חדשות ויעילות לטיפול במיגרנות או אפילו למגר אותן חלוטין. כך לפחות מאמין ברקום.

"הבנה של המערכת האינגרטיבית הזאת להגנה ולתיקון של הנוירונים במוח יכולה להיות שימושית למדי", אמר ד"ר בורקום. "לדוגמה, אנחנו עשויים ביום מן הימים ללמוד כיצד למנוע מחלות ניווניות של המוח ומערכת העצבים (כמו דמנציה ופרקינגסון)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully