וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל בראש: איך מבדילים בין כאב ראש למיגרנה?

ד"ר ורד סימוביץ', מאמר אורח

27.10.2017 / 11:11

שוב כואב לכם הראש? רופאה מסבירה לאילו סימנים אתם צריכים לשים לב כדי לדעת אם מדובר במיגרנה או בסתם כאב ראש רגיל, ומה הטיפול המתאים ביותר לכל אחד מסוגי הכאב

כאב ראש. ShutterStock
בכל מקרה, זה מבאס. אישה סובלת מכאב ראש/ShutterStock

הקשר היחיד בין מיגרנה לכאב ראש הוא שבשני המקרים מדובר בכאב באזור הראש. פה מסתיים הדומה ומתחיל ההבדל, והוא חשוב לטובת אבחון וטיפול נכונים.

בשונה ממיגרנה, כאב ראש הוא מושג רחב שמתאר מספר סוגים של כאבים באזור הראש, וחשוב להבדיל בניהם.

כאב ראש הנובע ממתח TENSION HEADACHE - כאב הראש הנפוץ ביותר הוא כאב ראש הנובע ממתח ולחץ. הוא יכול להיות מתון או חמור, והוא מתרחש בדרך כלל משני צדי הראש – לעתים כחגורה סביב, ואז הוא מורגש בכאב גם במצח, ברקות, ומאחורי הצוואר. משך הכאב יכול לנוע בין 30 דקות ועד שבוע.

עוד בנושא:
גאוני: ככה תיפטרו מכאב הראש תוך שתי דקות בלבד
מחקר מצא סיבה מפתיעה שעלולה לגרום למיגרנות
שום דבר לא עוזר למיגרנה? חוקרים מצאו פיתרון טבעי ואפקטיבי

לחץ במשרד. ShutterStock
כאב ראש ממתח הוא הסוג הנפוץ ביותר. אדם מחוץ כדור במשרד/ShutterStock

כאב ראש מצרר CLUSTER HEADACHE - כאב קשה המרוכז בצד אחד של הראש, בעיקר סביב העין, ויכול לתקוף באשכולות. בדרך כלל מדובר בהתקפים חוזרים ונשנים, שלאחריהם תקופות ללא כאב כלל. זהו כאב שאופייני יותר לגברים.

כאבי סינוסים - כאבים מאוד לא נעימים שלעתים קרובות מוגדרים על ידי הסובלים מהם כמיגרנות, בעיקר בשל ההפרעה לתפקוד היום יומי והסבל המתמשך הכרוך בכאב. כאב סינוסים מלווה בחום, אף סתום, שיעול, גודש בדרכי הנשימה, ולחץ באזור הפנים. מדובר בכאב שמוחמר בתנועה של הראש, בעיקר בכיפוף ולעיתים מקרין חזק לשיניים.

כאב ראש "רעם" - הוא כאב ראש חמור מאוד שמתפתח תוך 60 שניות או פחות. לעיתים הוא עשוי להעיד על דימום תוך גולגלתי (subarachnoid), ולכן יש לפנות לטיפול רפואי במקרה וחשים בכאב זה. לרוב, הוא יופיע לאחר טראומה, אך לא רק.

עוד באותו נושא

איך אומרים בעברית מיגרנה? ועוד שאלות שיפתיעו אתכם

לכתבה המלאה

מה היא מיגרנה?

מדובר בכאבי ראש אינטנסיביים וחמורים מאוד, חד צדדיים, שלעתים קרובות מלווים בתסמינים כדוגמת בחילה והקאות, כאב מאחורי עין או אוזן אחת, כאב ברקות, כתמים או אורות מהבהבים בראייה, רגישות לאור או לקול, אובדן ראייה זמני ואפילו תחושת שיתוק בפנים. כאב של מיגרנה מוגדר לרוב בינוני עד קשה. ההתקף עשוי להיות כל כך חמור עד שהסובלים ממנו ייגשו לקבלת טיפול בחדר מיון.

אילוסטרציה. ShutterStock
כאבי סינוסים לעתים מוגדרים על ידי הסובלים מהם כמיגרנות/ShutterStock

מיגרנה תגרום לכאב עז בעל אופי פועם, שמקשה על התפקוד היומיומי. ככלל, מיגרנות שכיחות יותר בקרב נשים.

אינטנסיביות: עוצמת הכאב של מיגרנה היא לרוב הרבה יותר גבוהה מאשר זו של כאב ראש "רגיל". הכאב מרגיש כאילו הוא מגיע מתוך הגולגולת והוא מלווה לעתים קרובות ב"פעימות" ברקה או בכאב מאחורי אחת העיניים.

משך זמן: מעקב אחר משך כאב הראש יכול לספק מידע חשוב ולסייע באבחון כאב הראש - מיגרנה עשויה להימשך מספר שעות עד שלושה ימים, בעוד שכאבי ראש "רגילים" עשויים להימשך בין 30 דקות ועד שבוע.

סימפטומים: לכאבי ראש בדרך כלל יש סימפטום אחד: כאב, שלרוב מתואר ככאב לוחץ. מיגרנה מלווה בסימפטומים נוספים:
• תחושה מקדימה לכאב – 'אאורה', שיכולה להופיע לרוב בצורה של הפרעות ראייתיות
• רגישות לאור
• רגישות סביבתית לקולות ולריחות
• סחרחורת ותחושת בלבול
• בחילות והקאות
• עייפות קיצונית
• הקלה בעת מנוחה בחושך

4 שלבי המיגרנה

שלב 1: פרודרום - שלב מקדים לכאב, המשמש אזהרה שהכאב הוא קרוב. הסובלים ממיגרנה עשויים לחוות תנודות במצב הרוח, עייפות וצורך מוגבר להשתמש בשירותים.

שלב 2: 'אאורה' - הילה או זוהר סביב דמויות וצורות או קווים גליים. זהו אירוע נוירולוגי שיכול להתרחש בין 20 דקות עד שעה לפני הכאב. יכול להתבטא גם בתחושה של ריח חריף פתאומי, תחושה של שיתוק גפה קצר וחולף, הזיות שמע ומראה.

שלב 3: שלב ההתקפה - בו מופיע הכאב באופן חד צדדי בפנים.

שלב 4: השלב הפוסט-דרמטי – שבו הכאב דועך. הסובלים עשויים להיות מותשים, אך גם להרגיש הקלה, היות והוא מבשר על סוף ההתקף.

גבר לוקח כדור. ShutterStock
תרופות יכולות לעזור, אך רק אם ניטלות בזמן/ShutterStock

הגורמים: כאבי ראש עלולים להופיע מסיבות רבות ושונות, השכיחות בהן: דאגות, מתח נפשי, לחץ או חוסר שינה, שתיית אלכוהול מרובה או התייבשות. למיגרנה, שהיא מצב נוירולוגי, עשויות להיות סיבות מגוונות וגורמים מורכבים יותר. התקף כמעט תמיד מופעל על ידי שילוב של גורמים: בין אם מדובר באיזון הורמונלי, אלרגיות, היסטוריה משפחתית וגנטיקה, נזק עצבי או גורמים תזונתיים וסביבתיים.

יומן כאב: על מנת להקל על האבחון ולהגיע מהר לטיפול הכי מתאים, מומלץ למי שסובל מכאבי ראש חוזרים לנהל "יומן כאב" בו יש לתעד מתי מופיע התקף, מה היה לפניו, מה הצית אותו, כמה ישנו בלילה לפני, מה אכלו, מה המצב הנפשי שלהם בעת הכאב, אם הסובלת היא אישה, האם ההתקף החל בזמן הווסת, אילו תרופות ניטלו להקלה ובאיזו מידה עזרו, כמה זמן נמשך ההתקף.

איך מאבחנים?

אין צורך בבדיקות ספציפיות, כמו בדיקות מעבדה או הדמייה, כדי לאבחן את סוג כאב הראש. האבחנה היא קלינית, בהתבסס על תיאור הכאב והנסיבות סביבו. כאשר הרופא יחשוד באירוע "מסכן" שמהווה גורם לכאב ("דגל אדום") – כמו לאחר חבלת ראש, או בחשד לזיהום חמור וכד' – הרופא עצמו יפנה לבירור הנדרש ובדחיפות הנדרשת.

איך מטפלים?

כאב ראש בדרך כלל נפתר בקלות עם תרופות ללא מרשם וכוס גדולה של מים. איבופרופן (אדוויל), הפועל בתוך כעשר דקות, אצטמינופין, ואספירין הם כמה מהדוגמאות. תרופות משולבות, דוגמת אקמול פוקוס, נותנות גם הן מענה טוב להקלה בכאב. מאחר שרוב כאבי הראש הם כתוצאה ממתח, ניתן לעזור ולהקל על הכאב בעזרת טיפול בחום, מקלחת חמה, עיסוי, מדיטציה, מתיחות צוואר ותרגילי הרפיה.

אישה צעירה שוכבת על הספה ואוחזת את ראשה בין שתי ידיה. ShutterStock
המיגרנה יכולה לפגוע בתפקוד היומיומי/ShutterStock

התקף מיגרנה לעומת זאת, יכול לפגוע בתפקוד במשך מספר ימים בכל פעם. תרופות ללא מרשם עשויות לעזור, ובלבד שיילקחו כאמור, מיד עם התחלת ההתקף. במקרים חריפים יותר בהם המיגרנה חוזרת וחזקה יש צורך להתייעץ עם רופא וליטול תרופת מרשם – בעיקר תרופות ממשפחת הטריפטנים, הייעודיות לטיפול במיגרנות, וניתנות במגוון אופנים: כדורים לבליעה, כדורים למציצה, זריקות ואף בצורת אבקה מסיסה במים. גם תרופות אלו יש לקחת מיד עם התחלת ההתקף ויש לבדוק עם הרופא לגבי תופעות לוואי צפויות.

ישנן מספר תרופות נוספות היעילות ומשפיעות על מנגנונים שונים של יצירת הכאב, הניתנות במינונים שונים למניעת מיגרנה. כדי שמצב זה לא יחזור על עצמו וכן שההתקף עצמו יהיה קצר ונסבל ככל שניתן, מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי טיפול מקיף ומניעתי. מומחים בנושא ימליצו על שינויים בתזונה, הימנעות ממאכלים וחומרים הידועים כגורמים לכאבי ראש, כמו אלכוהול וקפאין, ואפילו שוקולד ותפוזים. בנוסף לטיפול הייעודי במיגרנות, רופא עשוי לרשום גם תרופות נוגדות דיכאון, תרופות להורדת לחץ דם או תרופות אנטי-אפילפטיות - שלכולן תכונות למניעה או טיפול בכאב.

ד"ר ורד סימוביץ' היא מומחית ברפואת המשפחה, יו"ר החוג לטיפול בכאב של איגוד רופאי המשפחה, ורופאת משפחה במכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully