וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אימהות בכל העולם עושות כשהתינוק שלהן בוכה?

1.11.2017 / 7:00

מחקר שנערך ב-11 מדינות בכמה יבשות שונות ביקש לבדוק איך אימהות ברחבי העולם מגיבות לתינוק בוכה ומדוע הן פועלות כך? התוצאות הראו כי אימהות ברחבי העולם מגיבות באופן זהה

Robert Hamilton

האם זו השיטה הטובה ביותר להרגיע תינוק בוכה?

לידה של ילד משנה את מוחה של האם וזו עובדה ידועה. מחקרים אחרונים הראו כי ההשפעה נמשכת למשך שנתיים לפחות והיא מורגשת יותר באזורים המשלבים את ההבנה של המחשבות, הרגשות, האמונות וגם הכוונות של אנשים אחרים. ממחקר חדש שפורסם לאחרונה עולה כי המוח האימהי ברחבי העולם גם גורם לכך שאימהות מגיבות במהירות לבכי של התינוק - וכי התגובות של המוח שלהן שונות מאלו של נשים שאין להם ילדים.

החוקרים מהמכון הבינלאומי לבריאות בארה"ב פרסמו את תוצאות המחקר שלהם בכתב העת המדעי PNAS. בניסוי שערכו הם עקבו אחרי 684 אימהות לילדים בני חמישה חודשים מ-11 מדינות ברחבי צפון ודרום אמריקה, אירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואסיה. החוקרים מצאו כי כל האימהות האלו נהגו לעשות את אותו דבר כשהתינוק שלהם בכה: הן ניגשו אליו, הרימו אותו ודיברו אליו.

החוקרים ניטרו מוחות של אימהות חדשות בארצות הברית ואימהות מנוסות יותר בסין ובאיטליה, ומצאו כי גם אצל האימהות המנוסות וגם אצל הטריות, התגובות הללו היו מעוגנות עמוק במערכת העצבים ברמה המזוהה בדרך כלל עם אינסטינקטים. "חלק מההיבטים של ההורות נלמדים באמצעות תרבות, אבל הורים גם מסתמכים על האינסטינקטים כאשר הם מטפלים בילדים שלהם".

עוד בנושא:
ערה? אמהות שישנות עם התינוק ישנות פחות טוב
תינוקות לאמהות חרדתיות בוכים יותר

אמא מחזיקה תינוק בוכה - עבור מגזין סימילאק. ShutterStock
כל האימהות עושות אותו הדבר. אמא מרגיעה את התינוק שלה/ShutterStock

רק לאחרונה קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה ביילור שביוסטון ומהאוניברסיטאות דנוור ומישיגן, חברו יחד כדי ללמוד את התהליכים הנוירולוגיים שמתרחשים במוחם של הורים צעירים. המחקר שלהם מראה מעבר לכל ספק שהמוח אכן עובר שינויים מסוימים לאחר אבן הדרך הכל כך משמעותית הזאת בחיים.

אינסטינקט אימהי

במחקר הנוכחי, אזורי המוח שהופעלו כאשר האימהות שמעו שהתינוקות שלהם בוכים היו אלה הקשורים בדרך כלל לכוונה לזוז ולדבר, במקביל להפקת דיבור וגירוי שמיעתי. במילים אחרות, בכי של תינוקות גרם למוח של האימהות לנוע ולהתכונן לדבר, עוד לפני שהאימהות עיבדו את המתרחש ואת מה שהן היו צריכות לעשות. "עשינו מחקרים המראים כי בתוך מאית השנייה מבכי התינוק, נשים הראו תגובה מוטורית הקשורה בתנועות ידיים", הסביר ד"ר מארק בורנשטיין, ראש מחלקת המחקר לבריאות המשפחה במכון הלאומי לבריאות הילד והתפתחות האדם והמחבר הראשי של המחקר.

החלק המעניין ואולי גם המפתיע ביותר של המחקר נגע לזה שהתגובה של אימהות לילדים הייתה שונה מהתגובה של נשים שלא ילדו. המחקר מצא כי בהשוואה לנשים ללא ילדים, "אימהות הציגו תגובות עצביות מוגברות יותר באזורי מוח המעורבים בעיבוד רגשי בתגובה לבכי של התינוק".

החוקרים משערים כי אימהות חשות את הבכי כ"אות חשוב מבחינה רגשית", ולכן עליהן להגיב מיד. התגובה הזהה בין התרבויות שונות, והעובדה שהשינויים במוח היו ניתנים לזיהוי בתוך שלושה חודשים מהלידה, מעידים על כך שמדובר במערכת מובנית להגנה על בני האדם הפגיעים ביותר - התינוקות.

  • עוד באותו נושא:
  • תינוקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully