וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תרומות דם מנשים עלולות להגביר את הסיכון של גברים למות?

19.10.2017 / 12:22

תוצאות המחקר אומנם מאוד ראשוניות אבל הן מעוררות עניין רב. חוקרים מהולנד טוענים כי תרומת דם מאישה שהייתה בהריון עלולה להיות מסוכנת לגבר. הבעיה היא שאין להם באמת מושג למה זה קורה

מנות דם. ShutterStock
מצילות חיים? לאו דווקא/ShutterStock

אנחנו מודים שאת המחקר הזה לא צפינו: חוקרים מהולנד מצאו כי גברים שקיבלו עירוי של מנות דם מנשים, הגבירו את הסיכון שלהם למות באופן פתאומי בצורה משמעותית. אז איזו נשים נמצאו כהכי מסוכנות?

המחקר שפורסם בכתב העת המדעי JAMA גילה כי גברים בגילאי 18-50 שקיבלו עירוי של דם מנשים שהיו בהריון בעבר היו בסיכון גבוה של פי אחד וחצי למות מוות מוקדם בשלוש השנים הראשונות לאחר העירוי, בהשוואה לגברים שקיבלו עירוי דם מגברים. אם עד כה לא הופתעתם, החוקרים גם מצאו כי גברים שקיבלו עירוי דם מנשים שלא הרו בעבר, לא הגבירו את הסיכון שלהם למות, גם בהשוואה לגברים שקיבלו עירוי דם מגבר אחר. אגב, נשים שקיבלו עירוי מנשים שהיו בהריון, או מגברים, גם לא הראו שינויים. אז מה עומד מאחורי הממצא המוזר הזה?

"הממצאים האלה מסעירים במיוחד, ואם אכן הם יאומתו, מדובר בצעד קליני מאוד חשוב ובעל השלכות נרחבות על איך יראה תהליך עירוי הדם בעתיד", הסבירו החוקרים. מדובר אומנם בממצאים ראשוניים, ועוד מחקרים צריכים להיערך בנושא שאולי ישפכו אור על הסברים הגיוניים לממצאים של המחקר הנוכחי. לעת עתה, אין שינוי בקריטריונים שקובעים מי יכול לתרום דם ומי לא. ההסברים שניתנים כרגע על ידי החוקרים נוגעים לשינוי שעובר גוף האישה בזמן ההריון, במיוחד זה שמתרחש במערכת החיסונית.

עוד בנושא:
כל הסיבות האנוכיות ללכת לתרום דם
האיש הכי נחמד בארץ: הכירו את שיאן תרומות הדם
מחקר: נמצא לחץ הדם האופטימלי

בדיקת דם. ShutterStock
גם המין של תורם הדם חשוב?/ShutterStock

המחקר, שמומן על ידי משרד הבריאות, הרווחה והספורט ההולנדי, כלל 31,118 חולים שקיבלו 59,320 עירויים של תאי דם אדומים בהולנד בין השנים 2005 ל-2015. האנשים שנכללו במחקר קיבלו עירוי דם ממקור אחד בלבד: מגברים, נשים שעברו הריון או מנשים שטרם עברו הריון. במידה וקיבלו עירוי משני מקורות, הנתונים שלהם לא הוכנסו. החוקרים עקבו אחרי האנשים במהלך שנה לאחר שקיבלו את עירוי הדם.

בסך הכל 3,939 אנשים (כ-13 אחוזים) מתו במהלך תקופת המחקר. אצל קהל הגברים התוצאות הראו על 101 מקרי מוות מתוך אלף מדי שנה בקרב אלה שקיבלו תרומת דם מאישה שהייתה בהריון בעברה, בהשוואה ל-80 מקרי מוות מתוך אלף מדי שנה מקבוצת הגברים שקיבלו תרומת דם מגבר אחר או מאישה שלא הייתה בהריון בעברה. בקרב הנשים לא נרשמו הבדלים בין שכיחות מקרי המוות אצל אלה שקיבלו עירוי דם מנשים שהיו בהריון או מגברים.

עוד באותו נושא

9 דברים ממש מעניינים שלא ידעתם על תרומת דם

לכתבה המלאה

"תוצאות מעניינות וחדשניות"

במקרים נדירים מתרחש נזק ריאתי חד לאחר עירוי תוצרי דם (TRALI), והוא לרוב מתרחש כמה שעות לאחר מתן העירוי. מדובר על מצב נדיר כאמור שגורם לדלקתיות חריפה בריאות ועלול להסתיים במוות. החוקרים משערים כי השינוי שנגרם במערכת החיסונית בזמן הריון עלול להוביל לנזק כזה – מה שעשוי להסביר באופן חלקי את התוצאות המחקר.

"תוצאות המחקר אומנם מעניינות וחדשניות אולם צריך להתייחס אל המסקנות בזהירות", מסביר ד"ר עידן גורן, רופא הבית של וואלה! בריאות. "מאחר ומדובר במחקר רטרוספקטיבי לא בוצעה למעשה חלוקה של מטופלים בעלי מאפייני זהים בין התערבויות שונות אלא ניתוח נתונים בדיעבד. גם המשמעות של תמותה מכל סוג היא בעייתית מכיוון שהיא למעשה סל רחב שכולל מחלות, תאונות ואפילו התאבדויות ולכן קשה מאוד להסיק מסקנות פרקטיות מרחיקות לכת". לסיום הוא מדגיש כי חשוב להבין שתרומות דם מצויות רוב הזמן במצב של חוסר והן ניתנות כטיפול כשאין ברירה אחרת. "יישום של מסקנות ראשוניות כפי שמוצגות במחקר ברמה הפרקטית אינו אפשרי בשלב זה בטח לפני שיוכח במחקרים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully