וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח גבוה: 8 סימנים מוזרים שמעידים שאתם בסטרס

23.10.2017 / 11:07

בוודאי שמעתם שלחץ גורם לבעיות שינה ומצב רוח רע, אבל האם ידעתם שהוא יכול לשלוח אתכם באופן תדיר לשירותים ואפילו לגרום לפה להתייבש. הנה כמה מהתופעות המוזרות שעשויות להיגרם על ידי לחץ

לחץ בעבודה. ShutterStock
לא תאמינו מה לחץ יכול לעשות לכם/ShutterStock

מתח מתבטא במספר רב של דרכים, חלקן כוללות סימפטומים רגשיים, כמו מצבי רוח ורוגז, ואחרות עשויות להסוות את עצמן בצורת בעיות פיזיולוגיות. הנתונים מראים כי לחץ נמצא במגמת עלייה מתמדת בעולם המערבי, מה שהופך אותו לתוצר לוואי של חיי היומיום ולא לסיבוך בריאותי שצריך לשלוט בו. ולמרות זאת יכולות להיות השלכות ללחץ לא מטופל ושאינו מתועל למקומות הנכונים, והן יכולות לכלול בעיות שינה, דיכאון ואפילו בעיות לב. הנה כמה דרכים בהן הגוף שלכם אומר לכם שאתם לחוצים. וכן, הן מעט לא צפויות.

עוד בנושא:
סטרס כרוני מאיץ את התפשטות הסרטן בגוף
מחקר פורץ דרך מצא את הקשר בין הגוף לנפש
הקץ לסטרס: 4 הדרכים הכי יעילות להתמודדות עם לחצים

1. אתם צמאים כל הזמן

זה נכון שיובש בפה הוא סימן לכמה מחלות או מצבים רפואיים שדורשים טיפול, אבל הוא גם יכול להעיד על לחץ נפשי.

קיימים מספר גורמים שגורמים לפה שלנו להתייבש בעת לחץ, אחד מהם הוא הדרך בה אנחנו נושמים בתקופות של סטרס. אנשים במצבי לחץ נוטים לנשום בעיקר דרך הפה, מה שגורם לתחושה של יובש בפה. בנוסף לכך, בתקופה של מתח חרדה מוגברים, אנשים נוטים לסבול מריפלוקס, מה שעלול להשפיע על בלוטות הרוק ולהוביל לתחושה של יובש בפה.

פנים מזיעות. ShutterStock
הלחץ גורם לזיעה וההזעה גורמת ללחץ/ShutterStock

2 . אתם מזיעים הרבה יחסית, וגם מסריח

בניגוד לזיעה שנועדה לקרר את הגוף ומופרשת כתוצאה מהחום הכבד או מפעילות גופנית, זיעה שנגרמת מלחץ מורכבת מ-80 אחוזים של מים ו-20 נוספים של חומצות שומן וחלבון. החומרים האלו מושכים חיידקים שניזונים מהם וגורמים לריח שעלול לגרום לאנשים לתפוס מכם מרחק ביטחון.

מה אפשר לעשות? כשמפלס החרדה עולה, הזיעה מתגברת, והריח החריף גורם לנו לחשוש מהתגובות של הסביבה, מה שמגביר עוד יותר את סף החרדה. כדי לשבור את המעגל הזה, חשוב לקחת הפסקה ולנסות להירגע. ולנשום.

כך תילחמו בשלושת הסוגים העיקריים של הזיעה

3. השיער נושר

קיימות כמה דרכים שבהן לחץ יכול לגרום לאיבוד שיער: בחלק מהמקרים לחץ יכול להביא את זקיקי השיער למצב של מנוחה, מה שעלול להוביל אותם לנשירה במהלך חפיפה או סירוק השיער. יש גם מצב הנקרא alopecia - שהיא התקרחות שנובעת ממתח בין היתר וגורמת למערכת החיסונית של הגוף לתקוף את זקיקי השיער.

4. אתם רצים לשירותים כל הזמן

במצב רגיל, שלפוחית השתן יכולה להכיל עד 2 כוסות של שתן (כ-470 מ"ל). לאחר שהיא מתמלאת, נשלח אות למוח, דרך עמוד השדרה, שאומר שהגיע הזמן להתרוקן. אז מה יש במצבי סטרס וחרדה שמעצים באופן מידי את התחושה הזאת, גם אם עד לפני רגע לא הרגשתם כלל לחץ בשלפוחית? הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה במנגנון פיזיולוגי בשם "הילחם או ברח", המופעל במצבי לחץ.

תחת לחץ, מערכת העצבים המרכזית נערכת לתפקוד מואץ ופועלת ברגישות מוגברת. המשמעות של זה היא שנדרש גירוי נמוך יותר כדי להפעיל את הרפלקסים הטבעיים. לכן, הסבירות גבוהה יותר שגם תיבהלו בקלות במצבי לחץ, אך מנגד החושים יתחדדו והמוח יעבד את המחשבות במהירות רבה יותר. בנוסף, היצור המוגבר של ההורמונים קורטיזול ואדרנלין, מעודדים ייצור מוגבר של שתן.

אגב, יש כאלה שגם מוכנים להישבע שיש כזה דבר קקי לחץ.

חריקת שיניים. ShutterStock
מתרחשת בעיקר בלילה ומעידה על לחץ/ShutterStock

5. יש לכם כאבי שיניים

חריקת שיניים מתרחשת לרוב כשאתם בכלל לא מודעים אליה ובשעות שאתם ישנים בהן. אחת הסיבות העיקריות שהתופעה הזו מתרחשת היא מתח. התופעה הזו, שנחשבת יחסית שכיחה, גורמת לא רק לשחיקה של השיניים אלא עלולה גם להוביל לכאבי לסתות וכאב ראש.

חריקת שיניים אופיינית יותר לצעירים, מעשנים ו/או אנשים שצורכים אלכוהול וקפה בכמות גדולה. הקשר החזק ביותר לחריקת שיניים נמצא כאמור בקרב אנשים שנמצאים במצבי לחץ וחרדה, מצבים שיכולים להסביר קרוב ל-70 אחוזים ממקרי חריקת השיניים.

לעוד מידע על חריקת שיניים לחצו כאן

6. המשקל שלכם משתנה תדירות

שינויים מינוריים במשקל שלכם הם דבר שקורה. השינויים הקטנים האלה יכולים להיגרם בגלל סיבות שונות, ביניהן שעת השקילה, האם שתיתם לפני, וגם האם ביקרתם בשירותים. יחד עם זאת ישנם שינויים יותר משמעותיים שיכולים להיות קשורים לרמות הלחץ שאתם מצויים בהן. ברוב המקרים מתח קצר של כמה ימים יוביל לחוסר רעב ואילו מתח מתמשך יוביל דווקא לרעב מוגבר. אם אתם כמו רוב האנשים רוב הסיכויים שמדובר בשילוב של השניים.

7. הזיכרון שלכם כבר לא אותו דבר

שמתם לב שפתאום אתם לא זוכרים איפה הנחתם את המפתחות של הבית ואם סגרתם את המזגן? זה יכול להיות סתם צירוף מקרים אבל זה יכול להיות גם בגלל שאתם לחוצים. לחץ משפיע על האזורים במוח שאחראיים על עיבוד מידע וזיכרון באופן שלילי, ומעסיק את המוח שלכם בדאגות. התוצאה של זה היא שאתם שוכחים יותר דברים ולא ממוקדים בדברים שעליכם לעשות בחיי היומיום.

8. השרירים שלכם תפוסים

ללחץ יש מגוון השפעות לא סימפטיות על הגוף, כאשר אחת הבולטות שבהן היא הקשחה משמעותית של השרירים, שעלולה אף לגרום לכאבים ולנזקים לטווח הארוך. הצוואר שוב נתפס לכם? הכתפיים נוקשות והגב כואב? זה יכול להיות בגלל שהמזרן שלכם לא טוב, אבל זה גם ככל הנראה קשור למתח שאתם מצויים בו ונוטה להצטבר באזורים האלה.

  • עוד באותו נושא:
  • מתח
  • סטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully