וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק טעים: האם אבוקדו יכול לשפר את הראייה?

איתי שרף, מאמר אורח

19.10.2017 / 8:30

אם הייתם צריכים עוד סיבה לאכול אבוקדו הנה עוד אחת ממש טובה: מחקר מצא כי הפרי המדהים הזה יכול לסייע להימנע מהידרדרות של הראייה בגיל מבוגר. איך זה עובד ואילו עוד מאכלים יעזרו להגן על העיניים?

גוואקמולה אבוקדו. ShutterStock
זה לא שבאמת צריך סיבה לאכול הרבה ממנו, אבוקדו/ShutterStock

אבוקדו צבר פופולריות רבה בשנים האחרונות ולא בכדי. לא רק שמדובר בפרי עם טעם עשיר ומיוחד, הוא גם מלא בוויטמינים, בחומצה פולית, בסיבים תזונתיים ובאשלגן. מחקרים רבים הללו את האבוקדו בשנים האחרונות ומצאו כי הוא מסייע לבריאות הלב, מוריד כולסטרול ואפילו עוזר למנוע סרטן. אם אלו לא סיבות מספיקות כדי לאכול את הפרי הנהדר הזה, כעת חוקרים מצאו כי הוא עשוי לעזור גם במניעת אובדן הראייה בגיל מבוגר כתוצאה מניוון הרשתית.

עוד בנושא:
אכילת אבוקדו טובה גם ללב ולעורקים
מה בננה אחת ביום יכולה לעשות לכם לבריאות?
ראייה לטווח ארוך: הניתוח החדשני לטיפול בגלאוקומה

הגורם המרכזי לניוון הרשתית הוא פגיעה בפיגמנט שבמקולה – החלק המרכזי שברשתית, שאחראי על מיקוד הראייה המרכזית. מחקר חדש שפורסם במגזין Nutrients מראה כי אנשים בגיל מבוגר יכולים להגביר את כמות הפיגמנט במקולה באמצעות צריכה מוגברת של אבוקדו. אבוקדו מכיל כמויות גדולות של לוטאין, הנדרש לשימור המקולה, כמו גם לשיפור תפקוד המוח. בכך האבוקדו מאפשר להגן על שני היבטים חשובים מאוד בבריאות בגיל מבוגר – הראייה והיכולות הקוגנטיביות.

המחקר נפרס על פני תקופה של שישה חודשים, שבמהלכה נבחנו 48 אנשים בריאים, שצרכו מזונות עשירים בלוטאין לרבות אבוקדו, ברוקולי, ביצים ועלים ירוקים. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, כאשר חלקם נדרשו לצרוך יותר אבוקדו, בעוד שאחרים צרכו יותר תפוחי אדמה או חומוס. לאורך המחקר בחנו החוקרים שלושה מדדים: רמות הלוטאין בגופם, תפקוד המוח וצפיפות הפיגמנט במקולה. המאפיינים נמדדו בתחילת המחקר, לאחר שלושה חודשים ולאחר שישה חודשים.

עין בעלת ריסים ארוכים. ShutterStock
התזונה מהווה מרכיב חשוב ביותר בשמירה על העיניים/ShutterStock

לאחר ששה חודשים רמות הלוטאין בגופם של מי שצרכו אבוקדו עלו ב-25 אחוזים. בנוסף, ניכרה עלייה בצפיפות הפיגמנט במקולה וחל שיפור ניכר בזיכרון היומיומי, בתשומת הלב הכללית ובזיכרון המרחבי. ממצאים אלו מהווים ראיה מבוססת לשיפור התפקוד הקוגניטיבי הכללי. על אף שבמחקר הזה לא נבדקה בריאות העין עצמה, הקשר בין רמה גבוהה של לוטאין לבין ושיפור בראייה הוא קשר המבוסס היטב על פי מחקרים קודמים.

זהו אינו המחקר הראשון שמציע כי האבוקדו יכול לחזק את בריאות העיניים. סקירה שפורסמה בכתב העת Critical Reviews in Food Science and Nutrition, בחנה את הקשר הזה ומצאה כי הקשר בין השניים נובע משילוב של חומצות שומן בשם MUFA (רב-שומן מונו בלתי רווי), ושל לוטאין. בסקירה ציינו החוקרים כי האבוקדו יכול גם להעלות את רמת הספיגה של קרטנואידים (פיגמנאטים המהווים מקור לוויטמין A) מפירות וירקות אחרים.

עוד באותו נושא

מתברר שהחלק הכי בריא באבוקדו הוא בכלל זה שכולנו זורקים

לכתבה המלאה

מאכלים נוספים שמשפרים את בריאות העין

תזונה נכונה עשויה בהחלט להפחית את הסיכון ללקות במחלות עיניים כגון ניוון רשתית. תזונה עשירה במאכלים מועילים, כמו גם צריכה של ויטמינים שונים ונטילת נוגדי חמצון, מומלצות לאנשים שסובלים ממחלת ניוון הרשתית. זאת מכיוון שלתזונה יש תפקיד משמעותי בעיכוב או במניעת הדרדרות המחלה. אלו כמה מהמרכיבים שיסייעו לכם להגן על בריאות העין:

בטא קרוטן – מצוי בפירות ובירקות כתומים וירוקים, כמו גזר, בטטה ותרד.

ויטמין C – מצוי בפירות הדר, פלפל ירוק, תות שדה, ברוקולי ובטטה.

תרד. ShutterStock
עשיר בוויטמין E שמונע הידרדרות של הראייה, תרד/ShutterStock

ויטמין E - מצוי באגוזים ובעלים ירוקים.

פלבונואידים – מצוין ביין אדום, בתה ירוק ובאוכמניות.

חומצת שומן אומגה 3 – מצויה בדגי מים קרים כגון סלמון, הרינג ומקרל, כמו גם בשמן פשתן ובאגוזי מלך.

יחד עם זאת, צריכת המזונות האלו לא תמיד מצליחה לבלום את הידרדרות של ניוון הרשתית. לכן, אם אתם לוקים במחלה, חשוב לדעת ששילוב של תזונה נכונה עם טיפול טבעי במחלה (הכולל דיקור סיני וצמחי מרפא) עשוי להניב תוצאות טובות יותר, לרבות האטת הדרדרות המחלה ואף שיפור ניכר בראייה.

הכותב הוא איתי שרף, מטפל במחלות עיניים ברפואה הסינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully