וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שבאמת קורה למוח שלכם כשאתם הופכים להורים

16.10.2017 / 7:07

"כשתהיו הורים תבינו", כמה פעמים שמעתם או אמרתם את המשפט הזה? מתברר שלא מדובר בקלישאה שחוקה ואכן קיים מנגנון ביולוגי שמשנה את המוח לאחד הלידה. הנה הצצה אל תוך המוח של הורים צעירים

אמא ותינוקת. ShutterStock
אירוע משנה חיים – בהרבה יותר מובנים משחשבתם/ShutterStock

כל אדם שצופה בהורים חסרי אונים עושים שמיניות באוויר כדי לטפל בעולל הקטן, לא יכול שלא לחשוב מה לכל הרוחות הוא יעשה כשביום מן הימים תופקד בידיו האחריות על חיים של אדם אחר. הרי אין ספר חוקים שמסביר כיצד יש לנהוג, ושום הדרכה לא באמת יכולה להכין אתכם להתמודדות הזאת. אולם, כששואלים על כך הורים, רבים יגידו שזו לא התמודדות שאפשר להיערך לקראתה או לנבא איך תיראה. זאת מכיוון שרבים מאמינים שמשהו פשוט משתנה בתוך הראש כשהופכים להורים.

עוד בנושא:
7 דברים מדהימים שלא ידעתם שהתינוק שלכם יכול לעשות
10 סימנים שיעזרו לכם לגלות אם הילד שלכם גאון בכל גיל
למעלה ממחצית מההורים לא משכיבים את הילד שלהם בצורה נכונה

ברגע שאתם מחזיקים בידיכם את התינוק הקטנטן, החיים משתנים לנצח. זו אולי קלישאה, אבל רבים מרגישים בכך עוד בשלב ההיריון. אך האם מדובר בשינוי אמיתי? כדי להשיב על השאלה הזאת, קבוצת חוקרים מבית הספר לרפואה ביילור שביוסטון ומהאוניברסיטאות דנוור ומישיגן, חברו יחד כדי ללמוד את התהליכים הנוירולוגיים שמתרחשים במוחם של הורים צעירים. המחקר שלהם מראה מעבר לכל ספק שהמוח אכן עובר שינויים מסוימים לאחר אבן הדרך הכל-כך משמעותית הזאת בחיים.

המוח עובד כמו בהתמכרות

אצל האם, השינוי במוח מתחיל עוד בתקופת ההיריון. הפער הגדול ביותר בין הורים לבין שאר האנשים ניכר בפעילות מערכת התגמול במוח. מערכת זו מפרישה מוליכים עצביים כמו דופמין בתגובה לגירויים חיצוניים, שגורמים לתחושת הנאה. פעולה זו ניכרת גם כשאתם אוכלים משהו שאתם אוהבים במיוחד, מקיימים יחסי מין או עושים פעולות אחרות שגורמות לכם להרגיש טוב. בקרב הורים, הדופמין מופרש גם לאחר כמעט כל פעולה שהתינוק עושה – גם החיוביות וגם השליליות שבהן.

התקף אפילפסיה. ShutterStock
כל דבר שהתינוק עושה מפעיל את המוח בצורה אינטנסיבית/ShutterStock

ממש כמו שקורה בהתמכרות, כל פעולה קטנה של הילד תיצור תגובה רגשית עוצמתית במיוחד. הדופמין לא יאפשר לכם להתרכז בשום דבר אחר חוץ מהעולל הקטן שלכם. גם כשהוא יבכה, מרכז העונג במוח יתחזק ואתם תרוצו אל ילדכם בלי לחשוב פעמיים. למי שאינו בקיא בנושא, זה יכול להיראות מוזר שהבכי דווקא גורם להפרשת הדופמין שמסב הנאה, אך מבצעי המחקר מסבירים כי המנגנון נועד גם להרגיע את ההורה מהלחץ שגורם הבכי ולעזור לו לתפקד.

כשהתינוק מראה סימני מצוקה, מערכת התגמול במוח של ההורה היא לא הדבר היחיד שפועל ביתר שאת. בזמן זה, גם האזורים במוח שאחראיים על ויסות הרגשות, האמפתיה וקבלת ההחלטות "נדלקים" ופועלים בעצימות גבוהה ביותר. כל התהליכים האלו עוזרים להורים לחשוב צלול, גם בעתות של עייפות ומצוקה רגשית.

למה כל בעיה בריאותית גורמת לכם לרוץ למיון?

כל הורה יודע שאחרי שהילד נולד, סף החרדה עולה באופן מידי. כאן הסיבה קשורה בהפרשה מוגברת של "הורמון הסטרס", קורטיזול, בשיעורים גבוהים. פעולה זו גורמת להעצמת תחושות של אי נוחות, מתח ולעיתים אף חוסר אונים. מטבע הדברים, פעילות ההורמון הזה גורמת לנו לחשוב תמיד על הגרוע מכל. החדשות הטובות? בילד השני והשלישי הפרשת הקורטיזול פוחתת משמעותית ואיתה גם הלחץ המופרז.

טיפול אינהלציה לתינוק. ShutterStock
ההיסטריה מובנת וטבעית לגמרי/ShutterStock

תחושת הלחץ אמנם לא נעימה לכם, אך מומחים מסבירים שהיא הכרחית. "רגשות חזקים בתקופה שלאחר הלידה הם חיוניים לבניית קשר רגשי ארוך טווח עם הילדים", הסבירה בראיון לרשת NBC מובילת המחקר, ד"ר פיליאנג קים, מנהלת המעבדה הנוירולוגית לחקר המשפחה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת דנוור. לדבריה, התופעה בולטת יותר אצל אימהות והדרך להקל עליהן היא פשוט להבין שמדובר בתהליך חיובי ולא להילחם בו. כמו כן, היא מציעה לאבות ולסביבה הקרובה לתמוך באימהות ולא להעביר ביקורת על תגובות שעלולות להיראות מוגזמות.

יש דרך להפוך את התהליך לפשוט יותר

ד"ר ג'ניפר גלאס, מומחית לסוציולוגיה מאוניברסיטת טקסס, שהובילה את המחקר לצד ד"ר קים, אומרת כי אתם אמנם לא יכולים לכוונן מחדש את המוח, אך כן יכולים לבצע שינויים סביבתיים כדי להפוך את התהליך למוצלח ופשוט יותר. "הורים צעירים בדרך כלל נאבקים בשביל להשיג עוד זמן וכסף", היא מסבירה. "מה שעלול להפוך את האתגרים החדשים לבלתי נסבלים".

לדבריה, במדינות שבהן הרשויות עוזרת להורים צעירים מבחינה כלכלית ותעסוקתית, ההורים מדווחים על רמות גבוהות יותר של אושר וסיפוק. זהו לא נתון מעודד במיוחד בהתחשב בעובדה שמוקדם יותר השנה פורסם סקר שמראה שישראל היא בין 10 המדינות הגרועות ביותר בעולם להורים עובדים.

אז איך בכל זאת ניתן לשפר את המצב? פשטני ושטחי ככל שזה נראה, היא מסבירה שהדרך להפוך להורים טובים יותר וגם לא לסבול מהתהליך, היא פשוט לזכור שזמן וכסף הם הדברים החשובים ביותר בשלב הזה, ולחשוב כיצד אתם משיגים עוד מהם. היא מציעה להתחיל מוקדם, עוד לפני הלידה, ולעבוד ביתר שאת כדי להרוויח עוד כסף אם המקצוע שלכם מאפשר זאת, או "לצבור נקודות" אצל הבוס, שתוכלו לפדות כשבאמת תזדקקו להן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully