וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדעת לבחור נכון: העדשות שיחסכו לכם זמן וכסף

30.10.2017 / 12:41

הן ימנעו את ההחלפות המייגעות בין משקפי קריאה ומשקפי ראייה למרחק, ואף יחסכו את הטרחה שברכישת כמה זוגות, אך כיצד מומלץ לבחור את עדשות המולטיפוקל המתאימות ביותר? יונתן ברקוביץ', אופטומטריסט מוסמך, עושה סדר בנושא ומציג את הדרך המומלצת לבחירת העדשות

משקפיים. ShutterStock
בשנים האחרונות נרשמה קפיצה משמעותית בטכנולוגיית ייצור עדשות המולטיפוקל/ShutterStock

רבים ממרכיבי המשקפיים מגלים קצת אחרי גיל 40 כי הם מתקשים לקרוא עיתון, לענות להודעות בסלולרי או לעבוד מול המחשב. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שככל שאנו מתבגרים, יכולות הראייה שלנו לטווח הקרוב נפגעת. בפני אנשים עם קשיי ראייה לקרוב ולרחוק ניצבות שתי אפשרויות - לרכוש שני זוגות משקפיים שונים ולהחליף בניהם כמה פעמים ביום, או לבחור בעדשות מולטיפוקל, עם יכולת למקד את הראייה לקרוב ולרחוק בו זמנית.

עדשות המולטיפוקל מצויות בשוק כבר למעלה מ-30 שנה, אולם בשנים האחרונות נרשמה קפיצה משמעותית בטכנולוגיית הייצור שלהן, המאפשרת שיפור ניכר בהתאמת המשקפיים ובהסתגלות אליהם. כיום, עדשות אלה נמצאות בשימוש בעיקר בקרב אנשים מעל גיל 45, אם כי גם ילדים שסובלים מבעיות במיקוד הראייה יכולים להפיק מהן תועלת. בניגוד לתפיסה הרווחת בחברה, כיום העדשות גם לא יקרות כבעבר ומוצעות בקשת רחבה של מחירים, שמאפשרת לכל אחד למצוא את הדגם המתאים בעבורו.

לא רק המחיר הרתיע בעבר אנשים, אלא גם נוחות השימוש. "לחלק מהאנשים יש טראומה מעדשות מולטיפוקל, בגלל שיש להם תמונה בראש של סבא שלהם עם משקפיים גדולים ומסורבלים שהתקשה להתרגל אליהם", מסביר יונתן ברקוביץ', אופטומטריסט באופטיקה שמשון, מרשת "מכבי ממבט ראשון". לדבריו, עדשות מהדור הישן דרשו תקופת הסתגלות ממושכת ואפשרו שדה ראייה מצומצם יחסית. עם זאת, בשנים האחרונות נרשם שיפור משמעותי גם בהיבטים הללו. כיום קיימות עדשות שהמעבר בין המוקדים השונים בהן כמעט אינו מורגש. בנוסף, ניתן להתאים את העדשות באופן אישי לכל מטופל על פי המסגרת שבחר ואפילו על פי מבנה פניו.

כיצד לבחור עדשות מולטיפוקל?

לפני שניגשים לבחור משקפיים, חשוב לבצע בדיקת עיניים אצל אופטומטריסט מוסמך. "הבדיקה היא הפקטור המרכזי בבחירת המשקפיים, ולכן חשוב שהיא תהיה איכותית ומקצועית", מדגיש ברקוביץ'. "חשוב לבדוק את חדות הראייה וגם להבין איפה צריכות להיות נקודות המיקוד, כי אם לא ממקדים את העדשות בדיוק לפני האישון, הראייה לא תהיה מושלמת". הוא מזהיר שבחירת עדשות שאינן מתאימות, עלולה לגרום לכאבי ראש ולסחרחורות.

בדיקת עיניים. ShutterStock
בדיקת הראייה - הפקטור המרכזי בהתאמת משקפיים/ShutterStock

בחירת העדשות תלויה במידה רבה באופי העבודה שלכם. "כאשר לקוח יושב איתי כדי להתאים משקפיים, אחד הדברים הראשונים שאני מברר הוא מה העיסוק שלו", מספר ברקוביץ'. "יש אנשים שעובדים שעות ארוכות מול המחשב, והשגרה שלהם דורשת יותר זמן של התבוננות לטווחים קרובים". מנגד, הוא מסביר, לנהגים יתאימו עדשות אחרות שמוכוונות יותר להתבוננות ממושכת למרחק.

גם לאקלים יש חשיבות מהותית בבחירת העדשה הנכונה. "בישראל, מזג האוויר חם והקרינה שאנחנו נחשפים אליה גבוהה. לכן, ככל שעובר הזמן, העדשות נשחקות ונוצרת תחושה שמביטים דרך מסך ערפל. לכן חשוב לבחור בציפוי שמונע השתקפות וסנוור" ציין ברקוביץ'. גם למסכים שאנחנו מתבוננים בהם במשך רוב שעות היום יש השפעה על העיניים, ולכן מומלץ לבחור בעדשות שמסננות את האור הכחול הנפלט מהם, אשר עלול לגרום לבעיות שינה ולפגיעה נוספת בראייה.

כדי לספק מענה לכל הקריטריונים האלה, ממליץ ברקוביץ' לבחור בעדשות מולטיפוקל מבית ,SKY המיוצרות בטכנולוגיה מתקדמת של ליטוש אחורי ומאפשרות שדה ראייה רחב ומעבר נוח בין טווחי הראייה. העדשות כוללות גם ציפוי מפחית שריטות ומסנן קרינה על-סגולית.

גם לבחירת מסגרת המשקפיים יש משמעות

ברקוביץ' ממליץ לבחור גם את מסגרת המשקפיים בצורה מושכלת. "ברור שהאסתטיקה חשובה בבחירת המסגרת, כי מדובר בפנים של האדם, אבל מרשמים שונים דורשים לעיתים מסגרות בגדלים מסוימים או מביאים למגבלה לגבי צורות מסוימות. לכן חשוב שאופטומטריסט ילווה את התהליך ויוודא שהמסגרת הנבחרת תהיה יעילה ומתאימה גם מבחינת המרשם".

"כשאני פוגש אדם לייעוץ, אני מעביר איתו בממוצע 20 דקות להתאמת מסגרת. אני מכיר אותו קצת יותר טוב, את טעמו ואיך הוא רוצה שאנשים יתפסו אותו כשיביטו עליו. לכן אני יודע להעריך איזו מסגרת טובה יותר בשבילו. יש מסגרות שהן לא נכונות, קמורות, או בצורה אליפטית, שלא ישרתו את המטרה", הוסיף ברקוביץ'.

משקפיים. ShutterStock
חשוב שהמסגרת תיראה טוב, אבל לא פחות חשוב שתשרת את המטרות שלכם/ShutterStock

ההסתגלות – קצרה מבעבר

סביר להניח כי מי שהרכיב משקפי מולטיפוקל לפני כמה עשורים, הרגיש כי שדה הראייה שלו מוגבל מאוד וסבל מכאבי ראש ומסחרחורות. "העדשות מהדור הישן יצרו מצב של 'ראיית מנהרה' שחייב את האנשים להזיז הרבה את הראש, מה שגרם לתופעות הלוואי המוכרות של כאבי צוואר ותנועות לא נוחות", אומר ברקוביץ'. הוא מסביר שלא רק שהטכנולוגיה השתכללה משמעותית מאז, אלא גם אורח החיים הדינמי של העידן המודרני מלמד את המוח להסתגל במהירות רבה יותר למצבים חדשים ולפתח יכולות ורסטיליות יותר, גם בהיבט הזה.

לאנשים שמרכיבים משקפיים עם עדשות מולטיפוקל בפעם הראשונה, צפויה תקופת הסתגלות מסוימת. חשוב להבין שזה טבעי משום שבתקופה זו המוח לומד למקד את הראייה בעזרת העדשות. לכן חשוב שמי שרוכש משקפיים כאלה יעבור הדרכה בזמן קבלת המשקפיים. "בהדרכה אנחנו מדגימים את המוקדים השונים ומסבירים למטופל מהן ההתאמות שעליו לעשות בסביבת העבודה שלו מבחינת גובה, מרחק וזווית המחשב. אנחנו גם שומרים על קשר טלפוני עם המטופל מספר ימים אחרי קבלת המשקפיים כדי לוודא שההסתגלות תקינה: שיש שיפור בתחושת הנוחות ושהמשקפיים החדשים עונים על הציפיות של המטופל".

ברקוביץ' הוסיף כי "חשוב לדעת שלכל אדם תקופת הסתגלות שונה. הדבר נגזר מהמרשם האופטי, מצרכי המטופל ואפילו מאופיו, כך שאם החבר הכי טוב שלך סיפר לך כמה היה לו קשה להסתגל, זה לא מעיד על החוויה שתהיה לך. בכל מקרה, על עדשות המולטיפוקל שלSKY ניתנת אחריות להסתגלות למשך 90 יום, כך שיש פרק זמן סביר בהחלט שבמהלכו גם ניתן לבצע שינויים אם יש צורך, כמו מיקוד מחודש של העדשות".

ומה לגבי תג המחיר? גם בהיבט הזה מבקש ברקוביץ' להפיג את החשש ומסביר שבהחלט ניתן להפסיק להיות מוטרדים מההוצאה הכספית. לדבריו, כיום ניתן לרכוש מוצרים איכותיים ביותר, כגון המותג SKY, המציע עדשות מולטיפוקל במחירים המתחילים מ-1,000 שקלים בלבד.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully