וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק החיים: כך תסדרו חדר משחקים לילדים עצמאיים

ליזט לגזיאל כץ, מאמר אורח

12.10.2017 / 7:43

פאזלים בקערות, מדפים בגובה העיניים וסידור המשחקים בגישת 'פחות הוא יותר' – 5 דגשים לסידור חדר המשחקים ברוח שיטת מונטסורי, שמפתחת ילדים עצמאיים וממקסמת את פוטנציאל הלמידה שלהם

ילד משחק בצעצועי עץ. ShutterStock
הילד לומד דרך המשחק ו'סופג' מהסביבה שלו/ShutterStock

ילדים חיוביים, בטוחים בעצמם ובעלי מסוגלות גבוהה, שיכולים לדאוג לעצמם, לחשוב בעצמם, לשתף פעולה ולהתנהג בכבוד כלפי סביבתם וכלפי אנשים אחרים - מתחילים בבניה של סביבה שמאפשרת להם להיות עצמאים לחלוטין ולממש את מקסימום הפוטנציאל שלהם.

ד"ר מריה מונטסורי, שפיתחה שיטת חינוך המעודדת ילדים לעצמאות וכישורי חיים, מצאה במחקריה שמבנה המוח של ילדים עד גיל 6 הוא 'מוח סופג' המסוגל ללמידה "אגבית" כלומר, למידה דרך משחק וספיגה מהסביבה. ולכן, סידור חדר המשחקים בצורה חכמה ונכונה, יכול לשפר את הריכוז, להוריד משמעותית מהעומס ואי הסדר ולסייע לילד לנצל את פוטנציאל הלמידה שלו. כשהילד מרגיש עצמאי וחופשי בחדר, ואינו תלוי בעזרת מבוגר לכל דבר, הערך העצמי שלו עולה ומתחזק. הנה 5 כללים לסידור חדר המשחקים, ברוח שיטת מונטסורי:

עוד בנושא:
גם הנסיך ג'ורג' הלך לגן מונטסורי
חדר משלי: האם אחים צריכים לחלוק חדר, או שעדיף להפריד?
אבא עשיר, אבא עני: צעצועי ילדים מסביב לעולם

צעצועי עץ מסודרים על מדפים בשיטת מונטסורי. ShutterStock
צעצועים מונגשים על מגשים, מסודרים על מדפים בגובה העיניים של הילד/ShutterStock

1. סידור המשחקים בצורה נגישה
חשוב שתהיה לילד מקסימום עצמאות בסביבת המשחק הפרטית שלו. לכן יש להניח את כל המשחקים בגובה העיניים של הילד. את המשחקים נניח על מדף או בכונניות וכוורות נמוכות בהתאמה לגובהו של הילד ובמרווחים גדולים אחד מהשני, המאפשרים מעבר נוח בין משחק למשחק. אפשר כמובן לאלתר עם רהיטים קיימים בבית, ולא לרוץ לקנות במיוחד. למשל, להפוך את ארגז הצעצועים באופן שיצור מעין מדף (או במה) להגשת המשחקים בהתאם לגובהו של הילד.

2. הגשת המשחקים באסתטיות
לצורת הגשה אסתטית, מפתה ומסקרנת של המשחקים, יש השפעה מכרעת על האופן שבו הילד יתפוס את המשחק. אם אתם רוצים לעודד את הילד לשחק במשחק, הוציאו את המשחק מהקופסה, הניחו אותו על כלי מעולם המבוגרים כמו מגש, צלחת או קערה מעניינת. תופתעו לגלות איך הגשה אחרת, ששונה מהקופסה הרגילה שהוא מכיר, מפיחה עניין בילד. לדוגמה: משחק פאזל – הוציאו את חלקי הפאזל מקופסת הקרטון והניחו אותם בקערה יפה על גבי מגש (שימוש בכלים מעולם המבוגרים). הילד ייגש שוב ושוב כדי לקחת את המשחק כדי לשחק בו, כי צורת ההגשה שלו נוחה, אסתטית ומושכת.

עוד באותו נושא

אפיקומן עם ערך מוסף: 5 משחקים שיתרמו להתפתחות של הילדים שלכם

לכתבה המלאה
חדר משחקים עמוס בצעצעים צבעוניים. ShutterStock
עומס גדול של צעצועים עלול לגרום לילד להצפה/ShutterStock

3. אחסון שקט
כאמור, צורת ההגשה של המשחקים חשובה מאוד ולכן, כדי לאפשר זאת, חשוב לצמצם באופן משמעותי את כמות המשחקים המוצגים לראווה בחדר, כשהכלל הוא: פחות הוא יותר (LESS IS MORE) - יותר ערך, יותר זמן משחק, יותר ריכוז והרבה יותר עניין. ניתן לאחסן את יתר הצעצועים בארון גבוה כדי לא להסיח את דעת הילד או להציף אותו באפשרויות רבות מדי. במקביל, חשוב לדאוג לנגישות של המשחקים החשופים ולהציגם בגובה העיניים ולא על מדפים עמוסים במגדלים וערימות, כדי לאפשר לילד בחירה עצמאית קלה ולא פחות חשוב, לאפשר לו לסדר את המשחק בסוף הפעילות ולהחזירו למקום בקלות ובעצמאות.

רצוי להחליף בכל שבוע או שבועיים, את המשחקים המוצגים בגובה העיניים, במשחקים שאחסנו בארונות הגבוהים. כמו כן, אפשר להחליף בכל פעם את הכלי מעולם המבוגרים שבחרנו, לבחור מגש בצבע אחר או צלחת אחרת, זה יצור מרחב חדש, מעניין ומסקרן עבור הילד.

4. סדר במרחב יוצר סדר בראש
למעט ההגשה הפרקטית של המשחק עצמו, חשוב שהחלל המרכזי של החדר יהיה פתוח לתנועה חופשית של הילד, ללא ריהוט או כל מכשול אחר בדרך. עיצוב וסידור החדר צריך להיות עם תצוגת מדף פתוחה ולא עם מגירות, קופסאות או סל ענק מלא בחלקים. כמו כן, ניתן לסדר את המשחקים לפי חלוקה לתחומים או נושאים, כשלכל משחק יש מקום קבוע. לסידור החדר באופן זה, יש השפעה מכרעת על הסדר הפנימי של הילד וזה מאפשר לו להגיע לרמת ריכוז ומשך ריכוז ארוך יותר וכמובן הנאה מרובה מהמשחק.

ילדה משחקת בצעצועי עץ על שטיחון בחדר משחקים. ShutterStock
תחמו את אזור המשחק בעזרת שטיחון קטן/ShutterStock

דוגמה נוספת: את ערימות הלגו הרבות אפשר לאחסן באחד הארונות בבית, כי אין צורך בחבילה כולה, ולקחת רק מספר חלקים, בצבעים שונים, ולהניח אותם בתוך קערה. את הקערה נניח על מגש שעליו נניח בנוסף את אותו מספר קעריות בצבעי הלגו השונים שבחרנו וכך הילד ילמד למיין ולשחק.

כדי להטמיע אצל הילד את משמעות הסדר והארגון, מומלץ להניח על הרצפה או בסל בחדר, שטיחון קטן (כמו שטיח אמבטיה) ולהרגיל את הילד להניח על השטיחון את המגש עם המשחק שבחר, ובסיום להחזירו למקום. זה תוחם את אזור המשחק, מחזק סדר וארגון פנימי ואת ערך הכבוד של הילד לחפצים ולמרחב.

5. התאמה אישית לילד
סדרו ומקמו את המשחקים בחדר בהתאם להתפתחות הילד, לצרכים שלו ולתחומי העניין שלו. את הסביבה נבנה מתוך צפייה בילד, ניסוי וטעייה ונתאים אותה לתחומי העניין שהוא מפתח אט אט. כמו כן, חשוב להתאים את החדר ליכולות המוטוריות והקוגניטיביות של הילד ולאפשר לו לחוות הצלחה במשחקים באופן עצמאי.

המידע באדיבות עו"ד ליזט לגזיאל כץ, יזמית ומייסדת "קדמא" – מרכז לאימון מונטסורי לילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully