וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על טעם ועל ריח: הסגולות הבריאותיות של ארבעת המינים

אבי ציטרשפילר, מאמר אורח

4.10.2017 / 8:45

הערבה מסייעת לכאבי ראש וצינון, ההדס לדרכי הנשימה, הלולב למערכת העיכול ולאתרוג סגולות רפואיות רבות מספור. ארבעת המינים כפי שלא הכרתם

ארבעת המינים. ShutterStock
יש בהם יותר מטעם וריח. ארבעת המינים/ShutterStock

בחג הסוכות, מלבד הקמת סוכה וישיבה בה, קיימת מצווה של נטילת ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה. מעבר לסממנים החיצוניים, רבים מאיתנו לא מכירים את היתרונות הבריאותיים של כל אחד מהם ומה הוא טומן בחובו. הנה הסגולות הבריאותיות של כל אחד מארבעת המינים:

עוד בנושא:
חכי עם האנטיביוטיקה: הדרך הטבעית לטפל בדלקת בדרכי השתן
עזבו אתכם מדיאטה: הנה 5 צמחים שמסייעים לירידה במשקל
חיסון טבעי: לחזק את הגוף עם צמחי מרפא
החגים מכניסים אתכם ללחץ? הנה 5 צמחים מרגיעים

ערבה: לכאבי ראש וצינון

אמנם לערבה אין טעם ואין ריח, אבל דווקא בתחום הבריאות יש לה הרבה מה להציע. מקליפת עץ הערבה הפיקו לראשונה חומצה סליצילית אנטי דלקתית שלימים הפכה להיות האספירין המוכר שביכולתו לשמור על כלי דם תקינים ולהגן מפני טרשת עורקים.

אופן השימוש: יש להרתיח כפית של קליפת עץ הערבה עם כוס מים, לצנן מעט ולשתות (פעם אחת ביום). בכך תוכלו להפיק את הרכיבים האנטי דלקתיים ולטפל בבעיות שונות.

לולב: מסייע למערכת העיכול

שוק ארבעת המינים לפני חג סוכות, אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מהלולב יש לנו ציפיות גבוהות/ראובן קסטרו

הציפיות מהלולב גדולות בהרבה מאשר הערבה, מכיוון שהוא חלק מעץ התמר, שלו כידוע טעם נפלא, אבל הוא חסר ריח. תמרים ידועים כמקור לאנרגיה זמינה טבעית ובריאה לגוף. הם יכולים להוות מזון יומי להולך במדבר ומתאימים מאוד לעוסקים בפעילות גופנית. התמרים מכילים כמות גדולה של סידן, מגנזיום וסיבים תזונתיים המסייעים לעיכול. מחקר ישראלי שנערך לפני מספר שנים הצביע על יכולת של תמרים למנוע טרשת עורקים בזכות תכולת נוגדי החמצון שבהם. בחג הרמדאן מצטיידים בעולם המוסלמי בכמויות אדירות של תמרים, כדי לסייע לגוף לעמוד במצוות הצום של החג ולא לאכול במשך היום.

אופן השימוש: הלולב הוא חלק מעץ התמר, אך איננו צורכים אותו ישירות, אלא את פרי התמר. מומלץ לצרוך תמרים על בסיס יומיומי, 3-4 תמרים ביום.

הדס: לפתיחת דרכי הנשימה

שוק ארבעת המינים בירושלים ספטמבר 2010. עומר מירון
ידוע ביכולת החיטוי שלו. הדס/עומר מירון

להדס שנקרא גם עץ אבות, אין טעם אך יש לו המון ריח וסגולות בריאותיות. העלים הריחניים של ההדס ידועים ביכולת החיטוי שלהם, הם עוזרים לשיפור תהליכי עיכול, מטפלים בדלקות מעי ועצירות ותורמים לפתיחת דרכי הנשימה במצבים של קוצר נשימה וצינון.

אופן השימוש: שימו עלי הדס טריים בבקבוקון שמן זית לחודש ימים. חממו את השמן ומרחו על בית החזה לפתיחת דרכי הנשימה.

אתרוג: לעור, לגוף ולהתחזקות כללית

הרמב"ם קרא לאתרוג בעל הטעם והריח תפוח, וטען שהוא התפוח הרפואי החשוב ביותר. האתרוג שייך למשפחת ההדרים, אך שמו הבוטני - סיטרוס מדיקה, מעיד על ציפיות הבריאות ממנו. כל חלקי הצמח – עלים, פרחים, חלקי הפרי (כולל הזרעים) בעלי תכונות בריאותיות.

פרי האתרוג:
• מערכת העור: מסייע למניעת הזדקנות העור, לחידוש צמיחה של תאי עור, הבהרת עור במצבי פיגמנטציה ואפילו עשוי לסייע בטיפול בצלוליטיס.

• ניקוי הגוף: פרי האתרוג, כולל הקליפה, נחשב למשתן ומשלשל. תכונה זו נוצלה על ידי אבותינו לניקוי הגוף מרעלים לאחר הכשת נחש או נשיכה ארסית של בעלי חיים.

• מניעה וטיפול בסרטן הערמונית: בפרי האתרוג יש תכולת פקטין גבוהה העשויה לסייע לגופנו להתמודד עם סרטן הערמונית. לפיכך, לאלו שנמצאים בקבוצת סיכון או מתמודדים עם סרטן הערמונית, מומלץ לאכול אתרוג טרי כחלק מסלט פירות כל יום.

• התחזקות כללית: הרמב"ם המליץ על אכילת פרי האתרוג להתחזקות כללית.

Быть овощем или фруктом?. ShutterStock
מסייעים גם למניעת ריח מהפה. אתרוג/ShutterStock

זרעי אתרוג:
מסייעים למניעת ריח רע מהפה. כדי למנוע ריח רע מהפה שמקורו בקושי במערכת העיכול, יש להשרות את הזרעים ביין ולשתות.

קליפות אתרוג:
• סיוע בחיזוק הכבד והלב: יש להרתיח את קליפות האתרוג לעשר דקות, לצנן למשך חצי שעה, לסנן ולשתות. מומלץ לתקופה של חודש ויותר.

• להקלה על דלקות חניכיים: יש ללעוס קליפת אתרוג למשך מספר דקות ולחזור על כך כל כמה שעות ובמשך מספר ימים עד להקלה.

עלי עץ האתרוג:
נחשבים לבעלי יכולת חיטוי גבוהה במיוחד. ניתן להשתמש בחליטת עלי אתרוג כקומפרס לריפוי מפטריות באצבעות הרגליים ובציפורניים.


אבי ציטרשפילר הוא עשבונאי, הרבליסט ובעלי "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully