וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה תפוח האדמה הבריא ביותר שקיים?

25.9.2017 / 7:45

אם עד כה גם אתם שמעתם כמה חשוב לצרוך ירקות ועלים ירוקים כדי להועיל לבריאות ואפילו למנוע סרטן, יש לנו חדשות בשבילכם. מומחים מציעים לאכול ירקות ופירות בצבעים בוהקים. אם אפשר סגולים

תפוח אדמה סגול. ShutterStock
יפים, מגוונים ובריאים. מאוד. תפוחי אדמה סגולים/ShutterStock

אכילה של תפוחי אדמה סגולים ופירות וירקות צבעוניים אחרים עשויה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ובמחלות אחרות, כך על פי תוצאות מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מהמחלקה למדעי המזון באוניברסיטת פנסילבניה.

במחקר, שנערך על חזירים, חוקרים מצאו כי דיאטה עתירת קלוריות ששולבה עם תפוחי אדמה סגולים הובילה לירידה ברמות האינטרלוקין (IL-6) - חלבון פרו דלקתי שמחקרי עבר מצאו כי הוא עלול לגרום לסרטן המעי הגס. לדברי עורכי המחקר, תוצאות הניסוי מחזקות תוצאות ניסויים קודמים שהראו כי תזונה שמבוססת על הצומח מורידה את הסיכון לסרטן המעי הגס.

עוד בנושא:
אל תסתכלו בקליפה: הירקות המכוערים שהכי בריאים לכם
מחקר: אכילת תפוחי אדמה מצמצמת את הסיכון לסרטן הקיבה
הטעות המסוכנת שאתם עושים עם תפוחי אדמה

הצליחו להפחית את התהליך הדלקתי

במחקר הנוכחי החוקרים הזינו חזירים, להם מערכת עיכול דומה לזו של בני אדם, באחת משלוש דיאטות במשך 13 שבועות: תזונה עתירת קלוריות (High-calorie diet (HCD)), עם 14 אחוזי שומן, תזונה עתירת קלוריות שמכילה 14 אחוזי שומן בתוספת תפוחי אדמה סגולים (גולמיים או אפויים) ותזונה סטנדרטית (דיאטת הביקורת) שהכילה 5 אחוזי שומן.

הממצאים הראו כי החזירים שניזונו מהדיאטה שהכילה תפוחי אדמה סגולים הורידו את רמות החלבון הפרו דלקתי, שהיו נמוכות פי שישה מקבוצת הביקורת. האינטרלאוקין יוצר תהליכים דלקתיים וייצור עודף שלו גורם להגברת התגובות האוטואימוניות.

פאקורה: תפוחי אדמה מושלמים במעטה פריך. נמרוד סונדרס
גם טעימים, אבל פחות בריאים. תפוחי אדמה לבנים/נמרוד סונדרס

כמו עם פירות וירקות צבעוניים רבים, תפוחי אדמה סגולים מכילים חומרים מזינים מועילים ברמות גבוהות באופן משמעותי מאשר עמיתיהם הלבנים. "באופן ספציפי, תפוחי אדמה סגולים עשירים בחומצות פנוליות ופיגמנטים הקרויים אנתוציאנינים", ציינו החוקרים. "תפוחי אדמה לבנים עשויים להיות גם הם בעלי תרכובות מועילות, אבל בתפוחי אדמה סגולים יש ריכוזים הרבה יותר גבוהים של תרכובות נוגדות דלקת ונוגדי חמצון". מחקרים קודמים הראו כי לתרכובות אלה יש תכונות אנטי סרטניות.

"ראינו כי תוספת של תפוחי אדמה סגולים, גם לאחר עיבוד, מנעה דלקתיות בגוף שיכולה להיווצר מדיאטה עתירה בקלוריות", הסבירו החוקרים.

הצבע אומר הרבה

מחקרי עבר שבדקו את הקשר בין תזונה ובין מניעת סרטן המעי הגס מצאו כי הפחתה בצריכת בשר אדום, ובמקביל העלאה של צריכת ירקות, פירות ודגנים מלאים עשויה להפחית את הסיכון לחלות במחלה. במחקר הנוכחי החוקרים הדגישו את החשיבות של אכילת פירות וירקות בצבעים חזקים כמו תפוח אדמה סגול, ברוקולי או ענבים אדומים לשיפור בריאות המעי הגס.

ענבים. ShutterStock
צבעים בוהקים טובים לכם. ענבים סגולים/ShutterStock

"מה שאנחנו לומדים מהמחקר הוא שתזונה יכולה להיות חרב פיפיות. מצד אחד היא יכולה לגרום למחלות ומנגד למנוע מחלות כרוניות כמו סרטן המעי הגס", הסבירו החוקרים והוסיפו כי מה שאינם יודעים הוא איך התזונה משפיעה ברמה המולקולרית, אך המחקר הוא עוד צעד להבנה מלאה.

לפי נתוני משרד הבריאות, שפורסמו לפני שנה, סרטן המעי הגס והחלחולת הוא השני בשכיחותו בקרב גברים יהודים אחרי סרטן הערמונית, השני בשכיחותו בקרב נשים יהודיות לאחר סרטן השד, השני בשכיחותו בקרב גברים ערבים לאחר סרטן הריאה והשני בשכיחותו בקרב נשים ערביות, גם לאחר סרטן השד. בשנת 2014 מתו 1,242 תושבי ישראל מסרטן המעי הגס והחלחולת, 51 אחוזים מהם גברים.

גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם גיל, היסטוריה משפחתית של המחלה, גידול שפיר קודם במעי, מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות וכן השפעות של אורח חיים לא בריא – השמנה, ישיבה מרובה, תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון וצריכת אלכוהול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully