וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להיערך לצום יום כיפור, ואיך לשבור אותו בצורה בריאה?

24.9.2017 / 10:12

אכילה ושתייה נכונה ביממה שלפני הצום תכין את גופכם ל-25 השעות שתעבירו ללא מזון וללא מים. רותי פינק, דיאטנית ממכבי שירותי בריאות, מסבירה מה כדאי לאכול בארוחה המפסקת, כמה כדאי לשתות ולמה עדיף לשבור את הצום בהדרגה?

אישה שותה כוס מים במטבח. ShutterStock
חשוב להתכונן לצום בצורה מתאימה/ShutterStock

כל דתות העולם משלבות צומות במסורת שלהן, ולא בכדי. לצום יתרונות בריאותיים רבים, נוסף להשפעה נפשית ורוחנית. כיום, צום נחקר בצורה הולכת וגדלה במחקרים רבים. במספר מחקרים נראה כי שילוב של צום לסירוגין (צום שכולל שתיית מים, לפרקים קצרים של שעות או ימים, אחת לתקופה מסויימת) בנבדקים הסובלים מהשמנה או סוכרת עשוי להיות כלי להפחתת הסיכון לסוכרת, מחלות לב וייתכן שאפילו סרטן.

אולם, למרות היתרונות הבריאותיים האפשריים, ישנן אוכלוסיות שלהן לא מומלץ לצום והן כוללות בעיקר נשים הרות, מניקות וילדים. גם במקרה של אנשים החולים במחלות כרוניות או נוטלים תרופות באופן קבוע, חשוב להתייעץ לגבי הצום עם הרופא המטפל.

עוד בנושא:

אישה בהריון. ShutterStock
בהריון? לא מומלץ לך לצום/ShutterStock

צום יום כיפור מאופיין בהימנעות מוחלטת מאוכל ומשתייה למשך 25 שעות, מה שמהווה עומס גדול יותר על מערכות הגוף מאשר צומות קצרים יותר או צומות "רטובים" (שכולל נוזלים), ולכן חשוב להתכונן אליו בצורה מתאימה. רותי פינק, דיאטנית ממכבי שירותי בריאות, מציידת אותנו בטיפים לצום יעיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

דגשים ליום שלפני הצום:

1. שתייה היא החלק החשוב ביותר ביום שלפני הצום. זאת, כדי למנוע מצב שתגיעו מיובשים לצום. השתדלו לשתות לרוויה, עד למצב שבו רוב היום צבע השתן שלכם הוא בהיר למדי (זה סימן שאתם שותים מספיק). מומלץ לשתות בעיקר מים.

2. במהלך היום מומלץ לאכול בכמויות רגילות, ולא להשאיר יותר מדי "מקום" לארוחה המפסקת.

3. השתדלו לצרוך מלח וקפאין (קפה, תה) בצורה מתונה בלבד במהלך היום.

בארוחה המפסקת:

1. שתייה – לפני, בזמן ואחרי הארוחה חשוב לשתות לרוויה, כשהעדיפות הגבוהה ביותר היא למים. ניתן לכלול גם מרק כחלק מהארוחה המפסקת, שכן גם הוא עשיר בנוזלים. אם אתם רגילים לשתות קפה או תה ביום יום – זו הארוחה שבה ניתן לכלול אותם כדי להפחית כמה שניתן כאבי ראש מהפחתת קפאין ביום הצום עצמו. יחד עם זאת, השתדלו לא להגזים בקפאין, שכן יש לו אפקט משתן קל, והוא יכול להגביר מעט תחושת צמא במהלך הצום.

מג'דרה מש ניקוי רעלים. רוני קדר
פחמימות מורכבות הן רכיב מומלץ בארוחה המפסקת/רוני קדר

2. הרכב הארוחה המומלץ: כדאי לכלול ירקות חיים או מבושלים, מקור לחלבון (כמו מנה בשרית, דג או קטניות) ופחמימות מורכבות (אלא אם אתם בתזונה דלת פחמימות). דוגמאות לפחמימות מורכבות: מג'דרה, אורז מלא, קינואה, קוסקוס מלא, בטטה או דלעת.

3. השתדלו להפחית בממתקים וממתיקים מלאכותיים בארוחה המפסקת. אלה יגרמו לתנודות גדולות מדי באינסולין, תנודות שעלולות לגרום לרעב מוגבר ואף לחולשה לאחר כמה שעות. אם אתם חייבים משהו מתוק לקינוח – העדיפו מנת פרי או שוקולד מריר איכותי.
4. השתדלו להפחית כמה שניתן בצריכת המלח בארוחה המפסקת, כדי לא לגרום לצמא מאוחר יותר במהלך הצום.

5. אל תדחסו אוכל בארוחה, אלא אכלו בהתאם לתחושת הרעב שלכם ועד לשובע נעים. אתם תגלו שזה דווקא יקל עליכם בצום. הזכירו לעצמכן שמדובר ביממה אחת בלבד של חוסר אכילה, והגוף שלכם מספיק חזק כדי לעמוד בזה.

בארוחת סיום הצום:

1. שברו את הצום עם נוזלים – כמו מים או תה – בכמות של לפחות 1.5-2 כוסות בחצי השעה הראשונה לאחר הצום. ניתן לשלב ליד הנוזל גם פחמימה פשוטה כמו תמר, קרקר או צנים. יש להמשיך לשתות לאורך הערב עד להגעה לשתן בהיר.

תמרים לצד כוס תה. ShutterStock
לשבור את הצום בעדינות/ShutterStock

2. לאחר שבירת הצום (עם ארוחה קטנה של נוזלים ופחמימה פשוטה), חכו כחצי שעה עד לארוחה המרכזית. חצי השעה הזו תרגיע את הרעב המוגבר שיכול להתעורר בתחילת האכילה, אך תחזיר לכם כוחות.

3. בארוחה המרכזית – השתדלו לאכול ארוחה מאוזנת הכוללת חלבון, ירקות ופחמימות מורכבות. אופציה טובה היא מרק עשיר.

4. והכי חשוב – צמתם? אל תנסו 'לפצות' על חוסר האכילה בארוחה אחת, אחרת תלכו לישון מפוצצים. גם כאן, אכלו עד להגעה לשובע נעים.

רותי פינק היא דיאטנית קלינית B.Sc.RD במכבי שרותי בריאות

מערכת וואלה!NEWS בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully