וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרע אנושי יכול להכיל קרוב ל-30 וירוסים שונים

25.9.2017 / 17:50

בדיקה מקרית של צמד חוקרים מאוקספורד הובילה לגילוי שמספרם של הווירוסים שיכולים לשרוד בתוך הזרע והנוזל שלו הוא גדול הרבה יותר מכפי שסברו, וזה עלול אפילו להשפיע על הדנ"א של צאצאים עתידיים

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בווידאו: מחקר ישראלי גילה ירידה משמעותית באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם

הסוד הקטלני של הזרע – מתברר שזרע אנושי יכול להכיל בתוכו לפחות 27 סוגים שונים של וירוסים, מגוון רחב של מזהמים ובאופן כללי כנראה שיש לזרע תפקיד משמעותי יותר בהפצת מחלות מכפי שסברו בעבר.

בעקבות הידיעה על כך שווירוס הזיקה יכול לשרוד בזרע אנושי גם חצי שנה לאחר ההדבקה, ביקשו צמד חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד לבדוק אילו עוד וירוסים יכולים לשרוד למשך זמן רב יחסית בזרע, אך מצאו חומר מחקרי דל יחסית בנושא. כאשר הרחיבו את חיפושיהם בספרות המדעית על הקשר בין וירוסים, זרע ונוזל זרע וגילו להפתעתם שישנן לא מעט דוגמאות לקשר כזה. מתברר שישנם לפחות 27 זנים שונים של וירוסים שנמצאו כבעלי שרידות בנוזל זרע, ולפחות 11 זנים ששורדים גם בתוך האשכים. ממצאיהם של החוקרים פורסמו בכתב העת Emerging Infectious Diseases.

עוד בנושא:
דרמה בהולנד: האם מנהל בנק הזרע הוא אבא ל-60 ילדים?
מפחיד: מחלת המין שנמצאת אצל כמחצית מהגברים

תרומת זרע. ShutterStock
אילו וירוסים יכולים לשרוד בזרע?/ShutterStock

ישנם וירוסים שמוכרים וידועים גם בקרב הקהל הרחב ככאלה שניתן להדבק מהם באמצעות מגע עם זרע או נוזל זרע, כמו HIV או צהבת, אולם, תוצאות הבדיקה הנוכחית של החוקרים העלו גם שמות נוספים ופחות מוכרים.

לדברי החוקרים, לא סביר שהסיבה ליכולת ההישרדות של אותם וירוסים באשכים או במערכת הרבייה הגברית נעוצה באיזשהו מנגנון מובנה שלהם, אך ייתכן שלגורמים אחרים עשויה להיות השפעה על כך. למשל, אם המערכת החיסונית של אותו גבר מוחלשת עקב זיהום אחר בגופו, הדבר עשוי להקל על הישרדותם של נגיפים מסויימים בזרע שלו. גם נוכחות של מחלות מין אחרות בגוף הגבר עשויה להשפיע על סיכויי ההישרדות של וירוסים אחרים בזרעו (במילים אחרות: הדבקות במחלת מין אחת עשויה להגביר את הסיכויים לנוכחות של וירוסים נוספים בזרע).

שינוי בדנ"א של הזרע

לא היה בכוחה של האנליזה המחקרית הנוכחית לקבוע האם כל הווירוסים שיכולים לשרוד בזרע הם גם מדבקים במגע מיני, אך היא מעלה שאלות חשובות בנוגע לתפקידו של הזרע בהפצת זיהומים באוכלוסייה.

ממצא מעניין נוסף שעלה מהאנליזה הוא שחלק מהווירוסים הללו יכולים גם לשנות את מבנה הדנ"א של הזרע ומשמעות הדבר היא שמוטציות שנגרמות על ידי הנגיף עשויות לעבור בתורשה לצאצאיו של הגבר הנגוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully