וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לחולי סוכרת מותר לצום ביום כיפור?

27.9.2017 / 7:20

בישראל חיים כחצי מיליון חולי סוכרת שעבורם צום יום כיפור אפילו יותר מאתגר וקשה מכל השאר. איך נערכים לצום, האם צריך להפסיק ליטול את התרופות ובאיזה מקרים חייבים לשבור את הצום. ד"ר עידן גורן מסביר

צום. ShutterStock
אם הסוכרת לא מאוזנת - לא צמים/ShutterStock

יום כיפור, אחד הימים הקדושים ביותר של השנה היהודית, מתקרב במהירות, ואנשים רבים מכינים את עצמם לצום של 25 שעות. עבור אנשים עם סוכרת – ובישראל יש כחצי מיליון כאלה - הצום הזה עומד להיות מאתגר מאוד, אבל עם אמצעי הזהירות הנכונים, אפשר לצלוח אותו.

ברוב המקרים גם סוכרתיים יכולים לצום בבטחה, אבל כל אדם הוא שונה. ההחלטה אם לצום צריכה להתגבש בין המטופל לרופאו, והיא צריכה להיות מבוססת על סוג הסוכרת, המצב הבריאותי הכללי והטיפול התרופתי. המצבים בהם צום אצל סוכרתיים עשוי להיות בעייתי הם אצל צעירים בגילאי עשרה, קשישים, אנשים שסובלים ממחלות כרוניות נוספות או מחלה חריפה קשה, נשים בהריון ונשים מניקות, ומטופלים שהסוכרת שלהם אינה מאוזנת היטב גם בימים רגילים.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: מה קורה לגוף במהלך הצום?
סליחה באמת: למה כל כך קשה להתנצל?
צום קל, יחסית: כך תכינו את הגוף ליום כיפור

חשוב לציין כי ברוב המקרים ממשיכים לקחת תרופות לסוכרת גם במהלך הצום, אולם מפחיתים את המינון שלהן. תרופות מסוימות צריך להפסיק, ולכן חולי סוכרת שמתכוונים לצום צריכים להיוועץ מראש ברופא המטפל שלהם.

אילו סיכונים ייחודיים לחולי סוכרת בזמן צום?

בסוכרת יכולים להיות מספר סיבוכים שקשורים לשינוי או הפסקה של אכילה סדירה או של נטילת תרופות באופן סדיר. הראשונה והמסוכנת ביותר היא ירידה ברמות הסוכר בדם, מצב שמכונה היפוגליקמיה. הסיכון להיפוגליקמיה תלוי גם בסוג הסוכרת ובטיפול התרופתי שנוטלים. חשוב לבדוק עם הרופא המטפל ועם הרוקח בנוגע למידת הסיכון להיפוגליקמיה, ובמידה וניתן לצום מה תהיה אסטרטגית הטיפול לפני במהלך ומיד לאחר הצום.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מפסיקים את התרופות ללא אישור של הרופא/ShutterStock

הסיבוך השני הוא רמות גבוהות מדי של גלוקוז בדם, מצב שמכונה היפרגליקמיה. בעוד שרמות נמוכות של גלוקוז בדם יותר שכיחות בצום, הפסקה של טיפול תרופתי קבוע ואכילה מוגברת לפני הצום ובסיומו עלולות להוביל למצב זה.

הסיבוך השלישי שאומנם משותף לכל הצמים אולם יכול להיות חמור במיוחד אצל סוכרתיים הוא התייבשות, בייחוד כאשר מזג האוויר עדיין חם. על מנת להכין את הגוף חשוב להקפיד על שתיה מספקת טרם הצום והימנעות ממשקאות עתירים בסוכר וקופאין מהערב שלפני הצום.

לבדוק את רמות הסוכר בדם במהלך הצום

בדיקת סוכר בדם בייחוד במהלך צום היא חשובה מאוד. צריך לדעת כי ירידה ברמת הסוכר בדם בייחוד לרמת נמוכות מהווה סכנת חיים מידית אם אינה מאובחנת ומטופלת. בנוסף, אנשים עם סוכרת מסוג 1 ולעיתים גם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2 עלולים לפתח סיבוכים גם כאשר רמות הסוכר עולות מאוד. הסיבוך קרוי קטואסידוזיס והוא נגרם כתוצאה מעודף סוכר בנוכחות חוסר באינסולין ומוביל לחומציות בדם שיכולה להיות מסוכנת. התסמינים יכולים לכלול תחושת צמא קשה, ריבוי במתן שתן ועייפות קיצונית. גם במקרה זה חשוב למדוד את רמות הסוכר, ואם הן גבוהות להתחיל בשתיית מים ולפנות לבדיקה רפואית.

סוכרת. ShutterStock
לא מפסיקים לבדוק את הסוכר/ShutterStock
"בכל מקרה שבו מופיעים תסמינים של היפוגליקמיה יש לשבור את הצום"

אם רמות הגלוקוז יורדות מתחת 70 מ"ג/ד"ל מדובר בהיפוגליקמיה. הסימפטומים השכיחים כוללים בין היתר עלייה בדופק, חולשה, רעד בגוף, הזעה ולעיתים תחושת סחרחורת. כמובן שהתסמינים שונים בין אדם לאדם כתלות בגורמים כמו גיל וחומרת ההיפוגליקמיה, ולכן כאשר עולה החשד יש למדוד סוכר ולטפל בהתאם.

בכל מקרה שבו מופיעים תסמינים של היפוגליקמיה יש לשבור את הצום. הפתרון המהיר היא נטילת של טבליות או ג'ל גלוקוז או אכילה או שתייה של מזון מתוק כדוגמת כפית סוכר, סוכרייה, כפית דבש או מיץ פירות מתוק. רצוי להמתין כרבע שעה ולבדוק שוב את רמות הגלוקוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully