וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך עשן: כך תצמצמו את השפעתם המזיקה של המסכים על העיניים שלכם

9.10.2017 / 10:52

שנת הלימודים האקדמית עוד רגע נפתחת וכבכל שנה צפויים הסטודנטים, כמו רוב האוכלוסייה, לבלות את רוב זמנם בבהייה של שעות ארוכות במסכים. אז איך זה משפיע על בריאות העין והאם אפשר לצמצם את הפגיעה?

עייף במשרד. ShutterStock
עלול לפגוע גם בעיניים וגם באיכות השינה/ShutterStock

הקדמה הטכנולוגית הביאה לעולם תועלת רבה, אך גם לא מעט חסרונות. בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים חושפים השפעות שליליות של הטכנולוגיה על בריאות הגוף והנפש ונראה כי הקדמה אמנם הופכת את החיים ל"נוחים" יותר, אך לא מקלה על הגוף. בהקשר של העיניים לדוגמה, לא צריך להיות מומחה כדי להבין את הנזק, משום שכולנו מרגישים אותו היטב בסוף יום ארוך של בהייה במסך המחשב.

לתופעה כבר יש שם רשמי – תסמונת צג המחשב (Computer Vision Syndrome – CVS), והיא עלולה לגרום בין היתר ליובש ולחוסר נוחות בעיניים, לכאבי ראש, לראייה כפולה או מטושטשת, לרגישות לאור ואף לכאבי צוואר וגב. עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית, יידרשו סטודנטים רבים, כמו גם רבים מהעובדים בישראל, להעביר שעות ארוכות מול המסכים. כדי להבין עוד על האופן שבו זה משפיע על כולנו, שוחחנו עם מעוז חדש, אופטומטריסט קליני באופטיקה צדקי מעוז מרשת "מכבי ממבט ראשון".

"עיקר הפגיעה של המסכים בבריאות העין נובעת מהאור הכחול שמופץ ממסכי הלד", מדגיש חדש. זאת מכיוון שהאור הכחול מפיץ יותר אנרגיה מאור טבעי, ולקולטנים בעין קשה יותר לקלוט את כולו. קושי זה גורם למאמץ רב של העיניים, יובש, קושי במיקוד וסיכון מוגבר לקוצר ראייה. "האור הכחול אף עלול לפגוע בהפרשה ובוויסות של ההורמון מלטונין, המשרה על הגוף רוגע ומכין אותו לשינה", הוסיף. לכן, החשיפה למסכים עלולה גם לגרום לקשיים בהירדמות ולפגיעה באיכות השינה.

אז איך אפשר לשפר את המצב?

אם נגזר עליכם לעבוד מול המחשב כל היום, זה לא אומר שאתם חייבים להשלים עם הפגיעה בעיניים או לחלופין לשנות לחלוטין את אורח החיים שלכם כדי להימנע ממנה. יש כמה דברים פשוטים שאתם יכולים לעשות כדי להבטיח שהעיניים שלכם יהיו קצת יותר בריאות – למרות העבודה המאומצת.

נשימה עמוקה בעבודה. ShutterStock
אל תוותרו על ההפסקה/ShutterStock

אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא פשוט לדעת מתי להפסיק. "בארצות הברית קוראים לטיפ הזה 20-20-20", אומר חדש. "מומחים ממליצים שכל עשרים דקות ניקח הפסקה של עשרים שניות ונסתכל למרחק של 20 פיט (6 מטרים)". אפשר בהחלט לנצל את ההפסקה הזאת גם כדי ללכת קצת ברגל, לשתות מים או לעשות דברים נוספים שיעצימו את הבריאות שלכם.

היובש בעיניים יכול להיפתר בקלות באמצעות טיפות להרטבת העין. בהקשר הזה ממליץ חדש שלא להשתמש בכל סוג של טיפות לאורך זמן, ולהשתדל לבחור מוצרים המכילים חומצה היאלורונית. זאת מכיוון שטיפות עיניים המבוססות על חומצה היאלורונית מקלות מידית על תחושת היובש ועל אי הנוחות בעיניים, ובמקביל מקטינות את תהליכי הדלקת על פני הקרנית ומשפרות את הראיה הנפגעת כתוצאה מיובש ממושך.

גם למיקום המחשב ולתאורה יש חשיבות לשיפור המצב, ולכן מומלץ למקם את המחשב במרחק של בין 40 ל-70 סנטימטרים מהעיניים, כשקצהו העליון מעט נמוך מגובה העיניים. מרכז המסך צריך להיות בזווית של כ-15 מעלות מתחת לקו הראייה (לכול המסכים המשווקים כיום יש אפשרות כיוון גובה). גובה נאות של המסך ביחס למשתמש ימנע כאבי צוואר וגב ויביא למצמוץ מלא, וכתוצאה מכך לפחות תחושת יובש בעין.

גם התאמה של בהירות המסך וניגודיות התמונה חשובות למניעת עייפות. רמת ניגוד (קונטרסט) גבוהה מאוד בין האזורים הבהירים והכהים על המסך עלולה לגרום לכאבי ראש ולעייפות של העיניים. יחד עם זאת, ראוי לזכור שבעבור אנשים מעל גיל 60 רמת הניגודיות צריכה להיות גבוהה פי 3 מאשר בעבור בני 20. את המסך מומלץ למקם בניצב לחלון (ולא כשפני המשתמש לחלון), כדי למנוע סנוור ועדיין לקבל תאורה נאותה. כמו כן יש להקפיד שהתאורה מסביב תהיה טבעית ככל הניתן – עם כמה שיותר אור שמש וכמה שפחות אורות "לבנים" בוהקים.

אישה עובדת במשרד. ShutterStock
מקמו את המחשב בניצב לחלון ולא במקביל אליו/ShutterStock

"הרכבת משקפיים מכל סוג מפחיתה את אידוי הדמעות, מה שמפחית את תחושת היובש בעיניים", מסביר חדש. דרך יעילה אף יותר לשפר את תחושת הנוחות בעיניים היא באמצעות משקפיים עם עדשות Blue Blockers. אלו עדשות עם ציפוי מגן שמטרתו להוות חסם אופטי לאותם אורכי גל קצרים ומזיקים, הנפלטים ממסך המחשב, תוך שמירה על צלילות וחדות הראיה. עדשות אלו מומלצות לכל מי שנמצא שעות רבות בסביבת מחשב או מסכים. את הציפויים ניתן להוסיף לעדשות חד מוקדיות, מולטיפוקל ועדשות משרדיות, המשווקות בחנויות רשת "מכבי ממבט ראשון". המשקפיים יצמצמו את ההשפעה של הקרינה המזיקה מבלי לעמעם את התמונה, כמו שקורה כשמרכיבים משקפי שמש.

כשבוחרים משקפיים עם מסנני אור כחול, מומלץ להיוועץ עם אופטומטריסט מוסמך ולא לקבל החלטות על דעת עצמכם. "חשוב להתאים את המשקפיים למרחק העבודה", אומר חדש ומבהיר שלאנשים שעובדים גם מול קהל וגם מול מחשב לדוגמה, יידרשו משקפיים שונים מאלו שמעבירים את כל היום מול מסך המחשב. את המשקפיים מתאימים גם על פי הגיל, כאשר סוגים שמתאימים לאנשים מבוגרים לא בהכרח יתאימו לסטודנטים צעירים ולהיפך. בתחום רגיש כל כך כמו העיניים, מומלץ שלא לקחת סיכונים מיותרים ותמיד להיוועץ עם גורם מוסמך שיסייע לקבל החלטות מושכלות ונכונות יותר.

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully