וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה עצמית? זה מה שבאמת עובר בראש של נרקיסיסט שמביט בעצמו

אור יניר

25.9.2017 / 16:25

אנשים רבים מאמינים שנרקיסיסטים הם אנשים שמאוהבים בעצמם ולא יכולים להפסיק להסתכל על דמותם. אולם מחקר חדש מציע שהם לא אוהבים את מה שהם רואים במראה, אלא דווקא חשים מצוקה עמוקה כשהם מתבוננים בעצמם

רז ניסים כהן. שלומי צ'יקונה, מערכת וואלה! NEWS
אהבה עצמית או קריאה לעזרה? רז ניסים כהן/מערכת וואלה! NEWS, שלומי צ'יקונה

קבעון והתעסקות אובססיבית במראה החיצוני הם שניים מסימני ההיכר הבולטים ביותר של אנשים נרקיסיסטים, אבל לפי מחקר חדש, אנשים שמאובחנים עם ההפרעה הידועה הזאת, לא בדיוק אוהבים את מה שהם רואים במראה, כפי שרבים נוהגים לחשוב. אנשים עם אופי נרקיסיסטי מרגישים דווקא מצוקה כשהם רואים תמונה של עצמם, ולא סיפוק כמו שנהוג לחשוב.

עוד בנושא:
מנותקים: החרדה החדשה של העולם המודרני
האם האישיות שלנו מושפעת ממערכת החיסון?
עפים בפייסבוק על הפעילות הגופנית שלכם? אתם נרקיסיסטים

המחקר, שנערך על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת גרץ שבאוסטריה, השתמש בטכניקת הדמיה (fMRI) כדי לבחון את הקשרים העצביים ואת הפעילות שמוחם של אנשים שרואים תמונה של עצמם. "נרקיסיזם היא תופעה שהעניין בה הולך וגובר מבחינה מדעית ומבחינה חברתית, כנראה בגלל שינויים תרבותיים בעשורים האחרונים שמעודדים התנהגות נרקיסיסטית", אמר ראש צוות המחקר, פרופ' עמנואל יאוק. "כוונת המחקר שלנו היתה לבחון מקרוב את הדימוי העצמי של אנשים נרקיסיסטים באמצעות מדעי המוח, דבר שעשוי לסייע בחשיפת ההיבטים הפחות מודעים (של התופעה)".

לצורך המחקר חולקו המשתתפים לשתי קבוצות על סמך תשובותיהם בשאלון למדידת אישיות נרקיסיסטית – 21 משתתפים שציון הנרקיסיזם שלהם היה גבוה מאוד ו-22 משתתפים שציון הנרקיסיזם שלהם היה נמוך מאוד. בשלב הבא נבחנה באמצעות fMRI הפעילות המוחית שלהם בזמן שהם צפו בתמונות של עצמם, של חברים קרובים ושל זרים. על פי התוצאות, בקרב גברים בקבוצת המשתתפים בעלי ציון הנרקיסיזם הגבוה נצפתה פעילות מוגברת באזורים במוח הפעילים בזמן התייחסות עצמית שלילית. לדבריו של פרופ' יאוק, משמעות הממצאים היא ש"במונחים של השקפה עצמית מנופחת, נרקיסיזם הולך ביחד עם השפעה שלילית כלפי העצמי, ברמה לא רצונית".

צילום מוח. ShutterStock
פעילות מוגברת באזור במוח שפועל בזמן התייחסות עצמית שלילית/ShutterStock

בשפה פשוטה יותר, זה אומר שהתנהגות נרקיסיסטית לא מצביעה על אהבה גדולה של אדם לעצמו, אלא על תפיסה עצמית קונפליקטואלית ודו משמעית. התופעה הזו מוכרת לאנשי טיפול, אבל כנראה פחות מוכרת לציבור. למעשה, מאחורי מה שנראה כמו אהבה והערצה עצמית, מתחבאים בעצם קונפליקטים לא פתורים ברגשות ובאמונות שמחזיק האדם כלפי עצמו.

חשוב לציין שהתוצאות במחקר הזה הצביעו על הבדלים רק בקרב גברים, אך הממצא הזה עולה בקנה אחד עם הידע הקיים בנוגע לגברים נרקיסיסטים המציגים יותר מאפיינים רגשיים לא אדפיטיביים. מה זה אומר לגבי נשים? שצריך עוד מחקר. אז בפעם הבאה שהחבר הטוב שלכם עסוק בלבהות בעצמו במראה, תדעו שזה כנראה לא בגלל שהוא מאוהב בעצמו ויותר בגלל תפיסה עצמית לא פתורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully