וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פס הקול של החיים: כיצד תורמים שירים להתפתחות התינוק?

19.10.2017 / 8:28

השירים שאתם שרים לתינוק שלכם הם לא רק דרך ליצירת חיבור והתקשרות ביניכם, הם גם מעבירים לבייבי שלכם את יסודות השפה והצלילים ומעניקים לו מטען יקר ערך של היסטוריה, תרבות ורגש

אילוסטרציה. ShutterStock
מניח את התשתית להתחלת הרכישה השפתית שלו/ShutterStock

למוזיקה יש השפעה עצומה על הרגשות שלנו. שירים מסויימים יכולים לרגש אותנו, לשמח אותנו, להעלות בנו זיכרונות ולפרוט על נימי נפשנו. יש אפילו מחקרים שמראים כיצד האזנה למוזיקה משפיעה על המוח ומגבירה את הפרשתם של מוליכים עצביים כמו דופמין ושל הורמונים חיוביים כמו אוקסיטוצין (הורמון האהבה).

למוזיקה ולשירים באופן ספציפי יכולה להיות תרומה משמעותית להתפתחות תינוקות. "בחודשים הראשונים לחייהם, ילדים מגיבים באותה צורה אוניברסלית לכל הצלילים והשפות בעולם. וככל שהם חשופים לשפה שמדברים סביבם, הולכת ומתפתחת אצלם רגישות לצלילי אותה השפה", מסבירה דפנה שן, קלינאית תקשורת התפתחותית. "ילד שחשוף לשירים בשפת אמו זה מניח את התשתית להתחלת הרכישה השפתית שלו. ובהתאמה, ילד שיהיה חשוף לכמה שפות במקביל, יפתח רגישות לכולן, בזמן שהרגישות לשפות שהוא לא חשוף אליהן תלך ותרד - בגלל זה יש שפות שישמעו לנו 'כמו סינית'. משום שאנחנו בכלל לא יכולים להבדיל שם בין הצלילים", מסבירה שן.

אלמנט רגשי חזק

באמצעות שירים, התינוק נחשף לאבני היסוד של השפה ובאמצעות האינטראקציה שבינו ובין ההורה ששר לו מתהדקת ונבנית גם מערכת היחסים ביניהם. "כשאנחנו מדברים על שירים לתינוקות, יש קודם כל את העניין של הקול של האם או האב, שזה כבר יוצר התחלה של התקשרות רגשית בינם ובין התינוק", אומרת שן.

שן מדגישה ששירים הם גם חלק מתרבות, היסטוריה משותפת, מסורות וזיכרונות. "סבתא ששרה לנכד את אותו שיר שהיא שרה לאמא שלו כשהייתה קטנה, או אמא ששרה לבתה שיר שהיא זוכרת מינקותה - יש פה אלמנט רגשי מאוד חזק. השירה היא הרבה יותר מאמצעי להעברת מסרים, יש בה מטען רגשי ותרבותי".

אמא שרה לתינוק. ShutterStock
מעבירים מטען רגשי ותרבותי/ShutterStock

מוזיקה גם יוצרת אווירה - למוזיקה יש אפקט מרגיע, לכן ניתן לשלב אותה ברקע של חיי היום יום, למשל בזמן משחק חופשי או לפני השינה. חשוב מאוד להשמיע את המוזיקה בעוצמה מתאימה, שלא תגזול את הקשב או תשתלט על עוצמת הדיבור, מדגישה שן.

אולם, לא פחות חשובה מהתרומה הרגשית היא תרומתם של שירים ושירה להתפתחות השפתית ולרכישת השפה של התינוק. "החשיפה למוזיקה ולשירים במיוחד, חושפת את התינוק למקצבים שונים לגבהי טון משתנים ולסוגים מגוונים של צלילים. זה מחדד את ההבחנה השמיעתית והערנות של התינוק לסוגים שונים של צלילים ומפתח את המיומנויות השמיעתיות שלו", אומרת שן. "בנוסף, ישנו כמובן העניין של התחלת החשיפה לאוצר מילים, למשמעות המילים ולצלילי השפה הספציפית".

לשיר, ללמוד, להתפתח וליהנות יחד

אם גם אתם מעוניינים לשלב שירים בחיי היום יום של התינוק שלכם כדי להעמיק את הקשר ביניכם, להנעים את זמן האיכות שלכם יחד איתו ולהפיק מכך את כל היתרונות הרבים והמשמעותיים לרכישת השפה וכישורי התקשורת שלו, הנה כמה דגשים שקלינאית התקשורת דפנה שן ממליצה לשים לב אליהם:

לשיר יחד: שירו לתינוק שירים שהוא יוכל עם הזמן לשיר ביחד איתכם. ילדים לומדים מילים ומבנים שפתיים מתוך השירים. כך למשל, הם לומדים שאפשר לומר "האוטו שלנו גדול וירוק" ואפשר לתרגל את הידע הזה על מה שאנחנו מכירים, למשל: "האוטו שלנו קטן ואדום". כך הילד לומד שמילות תואר אפשר להחליף ואיך ליישם זאת.

שירים בחרוזים: חריזה היא אחת המיומנויות שמקדמות את המודעות לצלילי הדיבור והיא תעזור לילדכם בעתיד משום שהיא חשובה לפיתוח קריאה וכתיבה בהמשך.

לשיר ולשחק: שירי אצבעות או שירים שלהם תנועות שמלוות אותם מסייעים לפתח את חוש הקצב של התינוק כמו גם את הרצף התנועתי ותכנון התנועה. בשירים אלו יש גם אלמנט של הדדיות (אני עושה, אתה עושה), וזה מחזק את החיבור הרגשי בין ההורה לילד בדרך של פעילות משותפת.

אילוסטרציה. ShutterStock
מחזק את החיבור הרגשי בין ההורה לילד/ShutterStock

מה נשמע? כאשר מדובר בגיל הרך, לשירי ילדים יש יתרון משום שהקצב שלהם קצת יותר איטי והמלודיות קצת יותר פשוטות – דבר שמאפשר לילדים לעקוב אחריהם בקלות רבה יותר ולהפיק מהם את אבני הבניין של השפה. בשירים של מבוגרים השירה עשויה להיות מהירה יותר והמקצבים מתוחכמים יותר, ויהיה להם קשה יותר להפיק את אותם יתרונות. עם זאת, חשוב להדגיש שזה בסדר גמור להשמיע להם גם שירים שההורים אוהבים, בעברית או באנגלית, אבל שוב – ברקע, ובווליום שלא ישתלט על הפעילות. תוכלו להשתמש ברשימות השמעה מוכנות, שמכילות שירים ומנגינות שהורים וילדים אוהבים במיוחד.

שירו להם, בקולכם: ישנה חשיבות גדולה שההורים ישירו לילדים ואיתם, ולא רק ישמיעו להם את השירים מדיסק, טלוויזיה או מכשיר נייד. היתרונות השפתיים של השירים באים לידי ביטוי בעיקר כשמקור השיר הוא אנושי. יש חשיבות גדולה לכך שהילד יכול לראות את הבעות הפנים, תנועות השפתיים ותנועות הגוף של ההורה כשהוא שר לו.

רוצים לשמוע עוד? לערוץ המוזיקה לתינוקות של מטרנה ו-eco99music לחצו כאן

דפנה שן היא קלינאית תקשורת התפתחותית ובעלת תואר שני בהתפתחות הילד.

וואלה! NEWS בשיתוף מטרנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully