וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמנציה בגיל 32: האם זה יכול לקרות גם לכם?

7.9.2017 / 17:00

כשאנחנו חושבים על דמנציה אנחנו בדרך כלל מדמיינים קשישים ומתייחסים לזה כאל גשר שיש עוד הרבה שנים עד שנצטרך לחצות אותו, אם בכלל. אולם, סוגים מסויימים של דמנציה יכולים לפגוע בנו כבר בגיל 30

זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
שיטיון לא פוגע רק בקשישים/ShutterStock

אנחנו מרבים לשמוע בשנים האחרונות על דמנציה ועל העובדה שמדובר באחד האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור, בעקבות העלייה בתוחלת החיים והזדקנות האוכלוסייה שקורית כתוצאה מכך. דמנציה היא עניין רציני ומפחיד, אבל זה מסוג האיומים שאנחנו אוהבים להדחיק משום שיש עוד הרבה מאוד שנים עד שנצטרך להתמודד איתם. אולם, לא רבים מודעים לכך שבמקרים מסויימים דמנציה יכולה לפגוע גם בצעירים, ואז יש לזה השלכות הרסניות וטרגיות במיוחד.

כזה הוא המקרה של בקי ברלטה - הצעירה הבריטית בת ה-32 היא אחת החולות הצעירות ביותר שאובחנו עם דמנציה. ברלטה סובלת משיטיון פרונטו-טמפורלי (דמנציה שמקורה באונה הקדמית) שלרוב פוגע בחולים בני 80 ומעלה, אולם תורשה היא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים שבו ובמקרים נדירים הוא פוגע גם בצעירים. האבחנה הטראגית של ברלטה ניתנה לה על ידי הרופאים חודשים ספורים לפני שהיתה אמורה להינשא.

עוד בנושא:
לראשונה: נמצאה דרך לא פולשנית להבחין בין סוגים שונים של דמנציה
חיסון לאלצהיימר נמצא בשלבי ניסוי ראשוניים
האם אלצהיימר פוגע בזיכרון כבר בגיל 3?

צילום מוח. ShutterStock
החולים בשיטיון פרונטו-טמפורלי מתים בדמי ימיהם/ShutterStock

בני משפחתה מספרים שההידרדרות במצבה היתה מהירה מאוד וגרמה לשינויים קיצוניים באישיותה. כאמור, מצבה של ברלטה הוא תורשתי ובין בני משפחתה ישנם עוד קרובים שסבלו מהמחלה. למעשה, היא קיבלה את האבחנה מאותו הרופא שאיבחן אותה אצל דוד שלה, שמת בשנות ה-50 לחייו וכן אצל קרובת משפחה נוספת שאובחנה כחולה כשהיתה בת 40. אולם, בקי היא הפציינטית הצעירה ביותר שלה הוא נאלץ לבשר את האבחנה הקשה הזאת.

הפרוגנוזה של החולים בשיטיון פרונטו-טמפורלי אינה מעודדת, ורוב הסיכויים שברלטה, שהיתה אישה צעירה ופעילה שציפתה ליום חתונתה וייחלה להפוך לאם, לא תחיה יותר מעשר שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully