וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הנגיף שהפחיד את כל העולם יכול לרפא סרטן במוח?

7.9.2017 / 7:36

בניסוי שנערך על ידי חוקרים מארה"ב נמצא כי גרסה מוחלשת של נגיף הזיקה הצליחה לכווץ גידולי מוח אגרסיביים ביותר. הניסוי נערך על עכברים ועל תאי רקמה אנושית ובהמשך יחלו ניסויים בבני אדם חיים

צילום מוח. ShutterStock
סוג סרטן אלים במיוחד/ShutterStock

עולם הרפואה לא מפסיק להפתיע, והפעם מדובר בווירוס אימתני שהטיל עד לא מזמן אימה על מיליוני ילדים ברחבי העולם ועשוי על פי תוצאות מחקר חדש להציל חיים, ולא סתם, את חייהם של מי שסובלים מגידול מוח נדיר ואגרסיבי ביותר.

עד היום חוקרים הסתכלו על נגיף הזיקה כאיום, ובוודאי לא כתרופה, אבל חוקרים מארה"ב מצאו כי הנגיף יכול לחסל תאי סרטן מוח שנחשבים קשים לטיפול. החוקרים מצאו כי זריקה שמכילה את הווירוס הצליחה לכווץ גידולים אגרסיביים בעכברים בוגרים, בעוד תאי המוח האחרים נותרו ללא פגע. החוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת סן דייגו, אומנם לא החלו עדיין בניסויים בבני אדם, אך ניסויים אחרים במעבדה שנערכו עם תאי אדם נשאו גם הם הצלחה.

עוד בנושא:
מחקר: קנאביס עשוי לכווץ גידולים במוח
תורשתי או לא: אילו סוגי סרטן קשורים לגנטיקה שלכם ואילו פחות?

סרטן אלים במיוחד

קיימים מספר סוגים של סרטן המוח, כאשר גליובלסטומה (Glioblastoma Multiforme) נחשב לנפוץ ולאלים מבניהם וברוב המקרים אינו ניתן לריפוי. בנוסף, המהירות בה הגידול שולח גרורות לתוך המוח והאופי שלו, מקשים על הרופאים להתמודד עימו. הטיפול בגידול זה, במידה והתגלה בזמן הוא באמצעות ניתוח וטיפולי כימותרפיה, וגם במקרה של הצלחה מדובר בהארכת חיי החולה ולא בהצלתו.

תינוק שנולד עם מיקרוצפליה, ככל הנראה בגלל נגיף הזיקה, בברזיל. פברואר 2016. רויטרס
פוגע במוחם של תינוקות, אבל לא במבוגרים/רויטרס

הניסוי הנוכחי שנערך כאמור על עכברים בוגרים חיים ועל דוגמאות של תאי בני אדם הראה כי הזיקה הצליח להרוג את התאים הסרטניים שהיו עד כה עמידים לטיפולים המוצעים והמשיכו לגדול ולהתרבות לאחר השימוש בהם. להערכת החוקרים הטיפול בעזרת נגיף הזיקה יעיל רק בקרב מבוגרים מפני שבהשוואה לתינוקות אין במוחם תאי גזע מרובים, כך שהנזק ארוך הטווח האפשרי קטן בהרבה. כאמצעי בטיחות נוסף, צוות החוקרים החל לשנות את הנגיף כדי להפוך אותו לכזה שניתן לשליטה גדולה יותר בהשוואה לנגיף הזיקה הרגיל.

"אחרי שנכניס את השינויים הנדרשים לנגיף אנחנו מאמינים שזה יהיה בלתי אפשרי שהוא יגרום למחלה", אמרו החוקרים והוסיפו כי ככל הנראה לזיקה יש גם חצי כוס מלאה. "הזיקה מכוון לתאים שחשובים מאוד לצמיחת המוח אצל תינוקות, וכעת אנחנו יכולים להשתמש בדרך הפעולה שלו כדי למקד אותו בגידולים הולכים וגדלים". החוקרים מקווים להתחיל בניסויים בבני אדם בתוך 18 חודשים. בחודשים הקרובים מדענים בריטיים מאוניברסיטת קיימברידג' יתחילו גם הם בניסויים דומים עם הווירוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully