וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש גם פסטה בריאה: 6 תחליפים מומלצים למאכל האהוב

5.9.2017 / 10:24

פסטה היא חלק בלתי נפרד מהמטבח של רובנו, הבעיה היא שזו לא בדיוק הבחירה הבריאה ביותר לארוחה. החדשות הטובות – יש לה מגוון גרסאות שדווקא יטיבו עם הבריאות. התזונאית טל ניר-אוחיון מציגה אותן

זודלס – אטריות שעשויות מקישוא. ShutterStock
הכירו את הזודלס - אטריות מקישואים/ShutterStock

סביר להניח שגם אם תחפשו ממש טוב בסביבה הקרובה שלכם, לא תמצאו הרבה ילדים ומבוגרים שלא אוהבים פסטה. קשה שלא להתחבר למאכל הבסיסי הזה, שבא במגוון צורות, גרסאות וטעמים. עם זאת, לפסטה יש חיסרון אחד בולט שידוע לכל – הערך הקלורי הגבוה שלה. אז כדי לתת מענה גם לשומרי המשקל, פותחו בשנים האחרונות גרסאות מגוונות המיוצרות מאורז מלא, מקינואה, מחומוס ועוד. בין כל האפשרויות החדשות שממלאות את מדפי הסופר, קשה לשים את האצבע על הבחירה הנכונה ביותר בעבורנו. אז כדי לעשות לכם קצת סדר, הנה היתרונות של כל אחד מתחליפי הפסטה המוכרים.

עוד בנושא:
כמה פירות וירקות באמת צריך לאכול בכל יום?
מלכים אמיתיים: אגוזי מלך עשויים לדכא תיאבון
החך הפשוט שלכם גורם לכם לעלות במשקל

פסטה מירקות

כיום ניתן בהחלט למצוא מוצרי פסטה שבהם נעשה שימוש בירקות טריים כתחליף לאטריות החיטה, והם מהווים את הבחירה הבריאה ביותר מבין כלל האפשרויות בתחום. כמה מהגרסאות הפופולריות ביותר בגזרה הזאת עשויות מקישואים, דלעת ואפילו מלפפון. הירקות נחתכים בצורות שונות ונאכלים בצורתם הטרייה או בבישול קצר.

התרומה לבריאות - מאכל זה אמנם נראה כמו פסטה ואף נקרא כך בחלק מהגרסאות, אך למעשה אינו מכיל פחמימות כלל. הפחמימות מהוות מקור לאנרגיה הדרושה לתפקוד הגוף, אך לעתים רבות כמות האנרגיה בהן גבוהה מדי ולכן מומלץ לשלב בתפריט היומי גם מנות שאינן כוללות פחמימות.

יתרון נוסף למנה זו הוא הגדלת צריכת הירקות – גם בקרב ילדים שלא תמיד ששים לאכול אותם. מנה ממוצעת כזאת מכילה כשתי מנות של ירקות. במידה ותוסיפו לארוחה גם סלט, תקבלו למעלה מחצי מצריכת הירקות היומית המומלצת בארוחה אחת.

פסטה מקטניות

כיום קיימים סוגי פסטה שעשויים מחומרים כמו חומוס, עדשים, שעועית, אדממה או קטניות אחרות. פסטה זו יכולה לבוא בגרסאות שונות, לרבות ספגטי ופנה, אך בניגוד לפסטה המוכרת היא אינה מכילה גלוטן כלל.

עוד באותו נושא

עם מה הדיאטניות שולחות את הילד לבית הספר?

לכתבה המלאה
פסטה מחומוס. ShutterStock
עשיר בסיבים תזונתיים, ספגטי מגרגירי חומוס/ShutterStock

התרומה לבריאות - השימוש בקטניות להכנת הפסטה מגדיל את כמות החלבון מהצומח, ובחלק מהגרסאות אף מפחית את כמות הפחמימות. יתרון נוסף ומשמעותי הוא כמות גדולה יחסית של סיבים תזונתיים, התורמים בין היתר להארכת תחושת השובע לאחר הארוחה.

פסטה מקינואה

הקינואה אמנם התחילה כטרנד בריאותי, אך כיום כבר אפשר להגיד בביטחון שהיא כאן כדי להישאר. היא מהווה תוספת למנות עיקריות, בתוך תבשילים, כבסיס לסלט ובווריאציות נוספות ורבות. לכן טבעי שהיא גם תתפוס את מקומה הראוי כתחליף בריא יותר לפסטה.

התרומה לבריאות - כמות הקלוריות וכמות הפחמימות בפסטה מקינואה דומה יחסית לזו של הפסטה מחיטה רגילה. יחד עם זאת, הקינואה מקנה יתרונות בריאותיים רבים לפסטה על פני דגנים אחרים. שיעור החלבון בקינואה גבוה במיוחד והיא מכילה גם חומצת אמינו חיונית הנקראת ליזין, החסרה בחיטה ובדגנים אחרים וכן חומצות אמינו חיוניות נוספות כמו מתיונין וציסטאין. בנוסף, הקינואה עשירה בסיבים תזונתיים, בברזל ובמגנזיום, ואינה מכילה גלוטן.

פסטה מאורז

לאנשים שסובלים מצליאק או לאלו שנמנעים מצריכת מאכלים המכילים חיטה, פסטה מאורז נחשבת בחירה מומלצת וטובה. כיום ניתן למצוא מגוון רחב של מוצרי אטריות העשויים מקמח אורז, חלקם אף עשויים מאורז מלא התורם עוד יותר לתזונה ולבריאות.

פסטה מאורז. ShutterStock
היישר מהמטבח האסייתי, נודלס מאורז/ShutterStock

התרומה לבריאות - פסטה מאורז אמנם אינה מכילה כמות סיבים גבוהה כמו פסטה רגילה, אולם פסטה מאורז מלא דווקא תכיל יותר סיבים, מכיוון שמכינים אותה מגרגירי אורז המכילים גם את הקליפה. אכילת אורז מלא, כמו גם דגנים מלאים נוספים, מקטינה את הסיכון להתפתחות מחלות רבות ובהן סוכרת מסוג 2, מחלות לב וסוגים שונים של סרטן. בנוסף, קיימים סוגים של פסטה מאורז עם אפונה, שמגדילה עוד יותר את כמות החלבון במנה.

פסטה מתירס

בשנים האחרונות תופס קמח התירס מקום מרכזי יותר כבסיס למאכלים רבים כמו פשטידות ומאפים. גם לפסטה המוכרת והאהובה ניתן למצוא תחליפים העשויים מקמח תירס, אולם חשוב לזכור כי גרסה זו מכילה מעט יותר פחמימות מהפסטה הרגילה.

תורמת לבריאות? בשונה מגרסאות אחרות ברשימה הזאת, קמח התירס דל בערכים תזונתיים ולכן היתרון הבלעדי והחשוב ביותר שלו הוא היעדר הגלוטן, המאפשר גם לאנשים הסובלים מרגישות ליהנות מהטעם המוכר והאהוב של הפסטה. למי שאוכל פסטה מתירס כדי לשמור על הבריאות – אולי כדאי לחשב מסלול מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully