וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מביעים אמון בניתוח שהם מבצעים: כשהמנתח הופך למנותח

תוכן ממומן

13.9.2017 / 10:36

מחקר בנוגע להסרת משקפיים בלייזר חושף נתונים מפתיעים: לא מעט רופאי ומנתחי עיניים עוברים ניתוחי לייזר להסרת משקפיים בעצמם ומנתחים בני משפחה מדרגה ראשונה. צללנו לתוך התופעה והכרנו כמה מנתחים שניפצו את המיתוס לפיו רופאי עיניים לא עוברים ניתוח בעצמם

ניתוח לייזר להסרת משקפיים. ShutterStock
ההתקדמות הטכנולוגית משפרת עוד יותר את תוצאות הניתוח/ShutterStock

אומרים שהדרך הכי טובה להפגין אמון במוצר שלך היא לצרוך אותו, ובמקרה של רופאי עיניים זה כבר הפך להיות עניין שבשגרה. מחקר שהתפרסם בספטמבר 2015 בכתב העת CATARACT REFRACTIVE SURGERY JOURNAL מגלה את הנתון המפתיע הבא: 2,441 רופאי עיניים עברו ניתוח להסרת משקפיים בעצמם בעשור האחרון.כ-90 אחוזים מהם ניתחו בני משפחה מדרגה ראשונה, והמספר הזה ממשיך לעלות מיום ליום.

אם בעבר היו כאלה שפקפקו בהשפעות של הניתוח בטווח הארוך והקצר, היום כבר ברור לכל שמדובר בניתוח קל יחסית, כזה שאחוזי ההצלחה שלו גבוהים והתאוששות ממנו קצרה. אמנם כ- 30% מהנבדקים אינם מתאימים לעבור את הניתוח מסיבות רפואיות שונות המתגלות בבדיקות התאמה יסודיות, אולם מי שנמצא מתאים, יעבור את הניתוח בקלות יחסית וכמעט ללא סיבוכים, למעט תופעות לוואי כמו למשל יובש בעיניים שחולף לאחר מספר ימים או שבועות ובו ניתן לטפל.

כך או כך, ההתקדמות הטכנולוגית משפרת עוד יותר את תוצאות הניתוח, ואם יש מגמה אחת בולטת היא שמדובר בתחום שאחוזי ההצלחה בו הם מן הגבוהים.

"מאז הניתוח איכות החיים שלי השתפרה משמעותית"

ד"ר אריה מרקוביץ, אחראי תחום השתלות הקרנית ומרפאת הקרנית והמחלות החיצוניות של העין בבית החולים "קפלן", ומנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים", חשש במשך כמה שנים לבצע את הניתוח, אף שהוא עצמו הרכיב משקפים. אחרי שבע שנים, גם הוא החליט לקפוץ על העגלה. אשתו חששה מההשלכות שיהיו לניתוח על הקריירה שלו, אבל עד מהרה התברר שמדובר בשיפור עצום באיכות החיים. "אשתי חשבה שאם אני רואה עם משקפיים אז זה מספיק, אומר ד"ר מרקוביץ, "אבל בעיני המשקפיים היו תלות, למשל כשרצתי מרתון תמיד צעקתי שלא ישפריצו עליי מים, או התעסקתי באדים על המשקפיים. זה הפריע לי. יש לך כל הזמן דאגה ופתאום אין לך - וזה ממש מדהים".

ד"ר רן שטיין, שהרכיב עדשות מגיל 15 ופיתח בהן תלות כמעט מוחלטת, מודה שחשש לעבור את הניתוח. "תמיד היה פחד שמשהו יסתבך ושהראייה שלי תיפגע, הוא מספר. "דווקא אחרי שנה וחצי של עבודה ב'עיניים', אחרי שבדקתי מאות מנותחים, עקבתי אחרי קצב ההחלמה שלהם ובחנתי את תוצאות הניתוח שעברו, ההחלטה היתה קלה. מאז הניתוח איכות החיים שלי השתפרה משמעותית. אני רואה מעולה. למעשה כמעט שכחתי שהיו לי אי פעם עדשות. לפעמים לפני השינה אני עוד אומר לעצמי, רגע צריך להוריד עדשות, או בבוקר אני קם ולפעמים נבהל שלא הורדתי אותן בלילה. הראייה הפכה להיות משהו טבעי שלא דורש תחזוקה כמו בעבר. מעבר לנוחות האישית, אני מאמין שהניתוח עזר לי להיות רופא טוב יותר", מסכם ד"ר שטיין.

לנתח את מאור עינייך - ביתך הבכורה

כיום יותר ויותר רופאים לוקחים את המגמה צעד אחד קדימה ומשכנעים את בני משפחותיהם לעבור גם כן את הניתוח. פעמים רבות הם אלה שמבצעים בעצמם את הפרוצדורה הרפואית.

כזה הוא ד"ר אורי מלר, רופא ומנתח עיניים בכיר ב"עיניים", שניתח לפני מספר חודשים את בתו הבכורה, שחר. ד"ר מלר מספר ש"היא מרכיבה משקפיים מגיל 12, והן תמיד היוו עבורה טרדה. בשנים האחרונות היא הרכיבה עדשות מגע, אם כי אני חייב לומר שאישית התנגדתי לנושא העדשות לאור הסיכון הגבוה יחסית לפתח סיבוכים - כתוצאה מזיהום העלול לגרום לצלקות משמעותיות בקרנית. היא כבר חיכתה די הרבה לעבור את הניתוח אבל המתנו בסבלנות עד שהמספר יתייצב. אמנם הניתוח שבחרתי עבורה כרוך בהחלמה מעט ממושכת, אבל לפי נתוני הבדיקה זה הניתוח הבטוח עבורה והיא התכוננה בהתאם.

"בשבוע הראשון היו מעט כאבים ותחושת חוסר נוחות בעיניים אך כעבור שבוע כשהוסרו העדשות התחיל תהליך השיפור בראייה. אפילו היא הודתה שהניתוח לא היה מלווה בכאבים והיה יותר פשוט ממה שחשבה", מספר ד"ר מלר שכיום ביתו היא סטודנטית לרפואה, ששכנעה גם את בן הזוג שלה לעבור את הניתוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שחר מלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד ההקלה והשיפור באיכות החיים של בתו, לד"ר מלר היה חשוב להבהיר נקודה נוספת: המיתוס הרווח ברפואת העיניים לפיו רופאי עיניים לא עוברים את הניתוחים הללו רחוק מלתאר את המציאות. אם כבר, ההפך הוא הנכון, במיוחד בשנים האחרונות "תמיד טוב לנפץ מיתוסים", מסכם ד"ר מלר בחיוך.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully