וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: רוב המלנומות מופיעות כנקודות חן חדשות

4.9.2017 / 11:21

גיליתם נקודת חן חדשה? מהרו לבדוק אותה. ניתוח מקיף של עשרות מחקרים שעסקו במלנומה הוביל למסקנה המפתיעה שיותר משבעים אחוזים ממקרי המלנומה התפתחו כנקודות חן חדשות שהופיעו על העור

אישה צעירה עם שומות ונקודות חן. ShutterStock
מצאתם נקודה חדשה? גשו להבדק בהקדם/ShutterStock

בדיקות שגרתיות אצל רופא עור, שמטרתן לאתר שומות או נקודות חן חשודות, כבר הפכו לשגרה עבור אנשים רבים, שהפנימו את חשיבותה של המודעות לסרטן העור ומלנומה. אולם, היות שאיש אינו מכיר את גופכם טוב יותר מכם, ישנה גם חשיבות עצומה לבדיקה עצמית אחת לכמה זמן, על מנת לאתר שינויים בעור, נקודות חן או שומות חדשות ולעקוב אחריהן.

בדיקות עצמיות כאלה הן אולי לא בראש סדר העדיפויות של אף אחד מאיתנו, בוודאי בהינתן סדר היום העמוס של רובנו שכולל עבודה, לימודים, חיי משפחה ותחזוקת הבית, אבל יש סיבה מאוד טובה שבגללה כדאי מאוד שלא תזניחו את העניין הזה ותעקבו באופן שגרתי אחר הופעתם של סימנים חדשים על העור שלכם – יש סיכוי גבוה יותר שמדובר במלנומה.

עוד בנושא:
חוקרים ישראלים גילו כיצד מתפשטת מלנומה ומצאו דרך לעצור אותה
יותר מ-11 נקודות חן על הזרוע? אתם בסיכון לחלות בסרטן העור
כל מה שצריך לדעת על סרטן העור

אישה במגבת מביטה בעצמה במראה. ShutterStock
ההמלצה היא לבדוק את עצמכם כעניין שבשגרה, נוסף על בדיקה שנתית של רופא עור/ShutterStock

זה הלקח העיקרי שניתן להפיק ממטא-אנליזה מחקרית שפורסמה לאחרונה בכתב העת המקצועי של האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה. במסגרת הסקירה החוקרים ניתחו 38 מחקרים שזכו לפרסום וכללו 20,126 מקרים מצטברים של מלנומה וגילו שפחות משליש ממקרי המלנומה התפתחו משומות ותיקות. לעומת זאת, רובן המכריע של המלנומות – 71 אחוזים, הופיעו כנקודות חן או שומות חדשות על גופם של המאובחנים. בנוסף, המלנומות שהתפתחו משומות ותיקות נמצאו כמפושטות פחות, דבר שהפך את סיכויי ההחלמה של הסובלים מהן לטובים יותר ביחס לסיכוייהם של החולים במלנומות שהופיעו כשומות חדשות.

עוד באותו נושא

סרטן העור: באיזה שלב נקודת החן צריכה להדאיג אתכם?

לכתבה המלאה

תבדקו את עצמכם

למעלה מ-87 אלף מקרים חדשים של מלנומה יאובחנו במהלך שנת 2017 בארה"ב לבדה, וקרוב לעשרת אלפים בני אדם צפויים למות ממחלה זו במהלך השנה – כך עולה מנתוני האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן. לגנטיקה וסוג העור יש השפעה קריטית על התפתחות המחלה (לבעלי עור בהיר סיכוי גבוה יותר לפתח מלנומה מאשר לבעלי עור כהה), אך גם חשיפה לשמש היא מרכיב חשוב ומשפיע.

המלצות האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן לכלל הציבור כוללות בדיקה תקופתית אצל רופא עור, לצד בדיקות עצמיות שגרתיות שאנשים צריכים לבצע בעצמם על גופם. בנוסף, הם ממליצים להעזר בבן/בת זוג או בחבר קרוב כדי לא לפספס שומות ונקודות חן חדשות באזורים שקשה לראות לבד, כמו אזור הגב למשל. "הגוף מפסיק לרוב לייצר שומות חדשות סביב גיל 30, כך שאם צצה לכם אחת חדשה לאחר גיל זה, היא עשויה להיות סרטנית. כל כתם כהה חדש על העור מצדיק בדיקה של רופא עור", אמר ד"ר ג'ושוע זייכנר, רופא עור, בראיון לאתר יאהו.

מלנומה. ShutterStock
יש לכם נקודה חשודה? צלמו אותה לצורך מעקב/ShutterStock

אולם, עם כל כמה שהמסקנות החדשות שעולות מהאנליזה הזאת הן משמעותיות וחשובות, אל להן לגרום לכם להזניח שומות ישנות ולפטור אותן כלא מזיקות. כאמור, כ-30 אחוזים ממקרי המלנומה מתפתחים בשומות קיימות. לכן, חשוב להקפיד גם על מעקב אחרי שומות קיימות. ישנם רופאים שמצלמים את גופם של המטופלים כדי למפות ולאתר שינויים בשומות קיימות לאורך השנים, אולם לא כל הרופאים נוקטים בשיטה זו. לכן, אם יש לכם נקודה שנראית לכם חשודה, מומלץ שתצלמו אותה בעצמכם מדי כמה חודשים. כך תוכלו לסייע לרופא שלכם לעמוד על טיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully