וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר פורץ דרך: האם נמצא חיסון המונע התקפי לב וסרטן?

30.8.2017 / 10:00

אנשים שחוו אירוע לבבי לפחות פעם אחת בחייהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול ממחלות לב בעתיד. אולם כעת, מחקר מהפכני מוכיח את יעילותה של תרופה חדשה בהרחקת ההתקף הבא. האם היא תינתן בקרוב לחולי לב גם בארץ?

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: הסימנים הנסתרים להתקפי לב בקרב נשים

חיסון להתקף לב נראה לכם כמו מדע בדיוני? לא לעוד הרבה זמן. השבוע פורסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine מחקר שעשוי לחולל מהפכה בתחום רפואת הלב בשנים הבאות. במחקר, שנערך באוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית, נבחנה השפעתה של תרופה חדשה על הלב, שמשמשת כיום בעיקר לטיפול במחלות הקשורות למערכת החיסון. החוקרים ביקשו לבדוק האם מתן התרופה לאנשים שחוו התקף לב, יאריך את הזמן עד להתקף הבא, לאירוע מוחי או לתמותה מגורם לבבי אחר.

עוד בנושא:
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב
חוקרים מצאו קשר בין שיער מאפיר לבין בעיות לב
רוצים לשמור על המוח שלכם? תשמרו על לב בריא

בשנים האחרונות נערכו ברחבי העולם ניסויים קליניים שהעריכו שמעבר לגורמי הסיכון הידועים להתקף לב כמו יתר שומנים בדם, סכרת או מאפיינים גנטיים, ישנו מרכיב דלקתי הלוקח חלק בהיווצרות רובד שומני (אטרומה) שעלול לסתום את כלי הדם הכליליים המזינים את שריר הלב. חסימה זו גורמת לאוטם בשריר הלב, המוכר לכולנו כהתקף לב. בעבר כבר נמצא כי תרופות ממשפחת הסטטינים, להורדת כולסטרול גם מפחיתות את התהליך הדלקתי שעלול לגרום להתקף לב.

התרופה החדשה שנבדקה נקראת בשמה הגנרי Canakinumab ("אילאריס Ilaris"), והיא ניתנת בזריקה, אחת לשלושה חודשים. תרופה זו היא נוגדן שנוצר מתאים אנושיים ופועל נגד חלבון זעיר במערכת החיסון שנקרא Interleukin – 1. מתן התרופה למעשה קושר את הנוגדן עם החלבון ומונע את ההיצמדות שלו לתאים בגופנו. בדרך זו מפחיתה התרופה את הפעילות הדלקתית בשרשרת החיסונית של חלבון זה.

חברי מערכת וואלה מתחסנים נגד שפעת. מערכת וואלה!
האם חיסון יכול למנוע את ההתקף הבא?/מערכת וואלה!

במחקר השתתפו מעל עשרת אלפים מטופלים, שגילם הממוצע עמד על 61. רבע מתוכם היו נשים ו-40 אחוזים מהם היו חולי סכרת. התרופה נבדקה בשלושה מינונים שונים לאורך ארבע שנים, והתוצאות היו מפתיעות ומבטיחות. החוקרים הוכיחו שמתן התרופה מדי 3 חודשים הצליח להפחית את הסיכון להתקף לב ותמותה מגורם לבבי ב-15 אחוזים, בהשוואה לקבוצה שלא טופלה בתרופה, אך קיבלה את הטיפול המקובל כיום.

מפחיתה גם את הסיכון לסרטן?

ניתוח נתוני המחקר הראה נתון מפתיע נוסף. החוקרים גילו כי בקבוצת המטופלים שקיבלה את התרופה החדשה, ניכר גם שיעור נמוך באופן משמעותי של תחלואה בסרטן, בדגש על סרטן הריאות. עם זאת, על אף שהתרופה נחשבת בטוחה לשימוש, הממצאים הראו סיכון מוגבר לזיהומים קשים בקרב מי שקיבל אותה, אך נתון זה לא הגביר את הסיכון לתמותה בקרב מטופלים אלו.

המחקר נחשב פורץ דרך בתחום ומוכיח פעם נוספת שהאנושות ניצבת בפני דור חדש של תרופות ביולוגיות המשפיעות על מנגנונים שונים במערכת החיסון. המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים נוספים שמפורסמים לאחרונה בתחום, בהם מחקר על תרופה ביולוגית חדשנית נוספת בשם PCSK9, שמפחיתה את הכולסטרול הרע בגופנו ביעילות רבה יותר מתרופות ממשפחת הסטטינים. כעת, התרופה שנבחנה במחקר הנוכחי נמצאת בתהליכי רישום ואישורים בארצות הברית, ונקווה שתגיע לישראל בקרוב ותביא בשורה משמעותית לחולי הלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully