וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חובה בכל בית עם ילדים: התרופות שכדאי להחזיק בארון

26.11.2017 / 7:03

הילד העלה חום באמצע הלילה או התעורר עם כאב אוזניים? ד"ר עדי קליין-קרמר, נני הבריאות שלנו, עם רשימת התרופות שכדאי לכם להחזיק בבית. רק אל תשכחו לאחסן אותן בצורה בטוחה

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף Reckitt Benicksers
תינוק מקבל תרופה במזרק. ShutterStock
לתת טיפול מהיר ויעיל/ShutterStock

לכל אחד מאיתנו יש בבית ערכת עזרה ראשונה וארון תרופות, אך כשיש בבית ילדים יש צורך לעשות מספר התאמות ולהצטייד גם בתרופות שמתאימות לילדים. כשילד חולה או אינו חש בטוב, אנחנו רוצים להקל עליו ולתת לו את הטיפול הנכון כמה שיותר מהר, על מנת לחסוך ממנו סבל ולשפר את הרגשתו. ילד שמתעורר עם חום או כאב אוזניים באמצע הלילה זאת חוויה מספיק לא נעימה, גם בלי שנאלץ להתמודד עם הצורך לחפש בית מרקחת שפתוח 24 שעות. לכן, כדאי לעדכן את תכולת ארון התרופות הביתי ולהחזיק כמה תרופות באופן קבוע.

עם זאת, חשוב לזכור שתרופות בבית עלולות להוות סיכון גדול, וישנה חשיבות רבה לאחסנן בצורה בטיחותית והרחק מהישג ידם של ילדים. את התרופות מומלץ להחזיק בארון סגור שילדים קטנים לא יוכלו להגיע אליו או לפתוח אותו. כמו כן, יש לוודא שהארון מספק את התנאים המתאימים לשמירה על איכותן ותוקפן של התרופות.

ד"ר עדי קליין-קרמר עם רשימת התרופות שכדאי להצטייד בהן:

אמא מודדת חום לתינוק. ShutterStock
מצב שכיח למדי/ShutterStock

תרופות להורדת חום ושיכוך כאבים

תרופות כמו איבופרופן (נורופן לילדים) ופראצטמול (אקמולי) עוזרות בהורדת חום ובשיכוך כאבים. ההבדל העיקרי ביניהן הינו משך זמן הפעולה. נורופן יעיל עד 6-8 שעות, בעוד שאקמולי יעיל עד 4 שעות. התרופות הללו ניתנות ללא מרשם רופא, אך חשוב מאוד להקפיד על מינון בהתאם למשקל הילד ולא על פי גילו, ולהשתמש במזרק שמגיע עם התרופה למדידה מדוייקת כדי להמנע מאפשרות של מינון יתר. מאחר והתרופות מיועדות לילדים, שלא תמיד ששים לבלוע תרופות, ניתן להשיגן בצורה של סירופ או פתיליות רקטליות. התרופות הללו יעילות גם בטיפול בכאבים ללא חום, כגון כאבים לאחר חבלה, כאבי אזניים וכדומה, אך הן פחות יעילות בהקלה על כאבי בטן.

תרופות להתקררות

תרופות ללא מרשם עשויות לעזור להקל על סימפטומים, ולשפר את ההרגשה הכללית במקרים של התקררות. עם זאת, יש לדעת כי הן לא ירפאו או יקצרו את משך המחלה. עוד דגש חשוב הוא שתכשירים לטיפול בשיעול אינם מומלצים כלל לילדים מתחת לגיל 6. עבור תינוקות קטנים שסובלים מתסמיני הצטננות, הטיפול המומלץ היחיד הינו החדרת מי מלח לאף באמצעות טפטפת או ספריי.

תרופות נגד אלרגיה

הטיפול המתאים לילדים הסובלים מתגובה אלרגית כלשהי הוא באמצעות טיפות אנטיהיסטמיניות (פניסטיל), שניתנות במרשם רופא למצבי אלרגיה ברורים. אין מקום לטיפול נוגד אלרגיה ללא בדיקת רופא, משום שיש לוודא שלא מדובר בתהליך זיהומי או תגובה הדורשת טיפול אחר. חשוב להיות מודעים לתופעות הלוואי של התרופות האנטיהיסטמיניות, שעלולות לגרום לישנוניות . ג'ל פניסטיל, שאינו חייב במרשם רופא, יעיל בטיפול בתגובות מקומיות בעור עקב עקיצות חרקים או גירוי עורי אחר.

אילוסטרציה. ShutterStock
בעיות אוזניים מגיעות בעיקר בקיץ/ShutterStock

טיפות אוזניים

בתקופת הקיץ ילדים רבים מפתחים דלקת באוזן החיצונית, עקב שהייה במי הבריכה או הים. מדובר בדלקת שונה מזו שתוקפת את האוזן התיכונה, ומאפיינת ילדים גדולים יותר בדרך כלל. הטיפול הראשוני בזיהום זה הוא באמצעות טיפות אוזניים המכילות אנטיביוטיקה. למי שחלה בדלקת פעם אחת יש נטייה לחלות שוב ולפיכך, מומלץ לטפטף טיפות אוזניים בתקופת השחייה, וכמובן בכל מקרה של ספק יש להגיע לבדיקת רופא.

כללי בטיחות בסיסיים

1. החזיקו את התרופות הרחק מהישג ידם של ילדים, על מנת למנוע נטילה לא רצויה ואף רעילה של תרופות. במידת האפשר, עדיף לנעול את ארון התרופות.

2. ככלל, מומלץ להימנע ממתן טיפול תרופתי ללא התוויה ברורה.

3. יש להקפיד על מינון תואם למשקל הילד ולא לפי גיל ולהקפיד על מרווחי זמן בין מנות התרופה לפי הנחיות היצרן.

4. אם הילד נוטל יותר מתרופה אחת, יש לוודא שאין להן תגובות בין תרופתיות, שעלולות להחמיר תופעות לוואי ולהגביר את סכנת הרעילות.

5. יש להקפיד לבדוק את תאריך התפוגה של התרופות, המוטבע על אריזתן.

ד"ר עדי קליין-קרמר היא מנהלת מחלקת ילדים ומיון ילדים בבית החולים הלל יפה

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully