וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נולד לכם תינוק? כך תשתנה המשפחה שלכם

5.11.2017 / 7:47

כל תינוק שמצטרף למשפחה הוא שמחה גדולה, אבל הוא מכניס את כל המשפחה לתקופה של שינויים גדולים ומהירים. נני הזוגיות שלנו מסבירה כיצד זה משפיע על כל אחד מבני המשפחה ואיך להתמודד בהצלחה עם השינוי

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף Reckitt Benicksers
אבא אמא ושני ילדים. ShutterStock
מהפכה של שמחה/ShutterStock

אין ספק שתינוק חדש שנוסף למשפחה זה ברכה, אבל עם זאת צריך לקחת בחשבון שיש לכך השפעה על המרקם המשפחתי – הן על הזוגיות והן על הילדים הגדולים יותר.
חשבו על זה כך, כשהם בבטן שלכן אתן עדיין עושות מה שאתן רוצות (לרוב.) נכון, אולי אתן מתניידות לאט יותר וחלקכן מרגישות פחות טוב, אבל בגדול אתן עצמאיות, חופשיות ולא תלויות בהאכלות, שינה, החלפות חיתולים וכדומה.

כשהם נולדים, ברגע אחד הכל משתנה. אם אתמול הלכתן לקנות קפה מתי שהתחשק לכן או ישבתן לשתות אותו, מהרגע שהצטרף תינוק חדש לא אתן קובעות את הלו"ז, אלא הוא. ולא רק את הלו"ז שלכן הוא קובע, הוא בעצם משנה את כל מה שהכרתם עד היום. וזה תקף גם אם הוא לא ילד ראשון.
המשפחה, כמערכת שהתרגלתם לתפקד בה חווה שינוי. שינוי לטובה אומנם, אך עדיין שינוי שיש להתחשב בו.

איך מכינים את האחים הגדולים לתינוק?

1. התחילו להכין אותם מרגע שרואים את הבטן. אל תגידו 'הם קטנים ולא מבינים', דברו איתם בהתאם לרמת ההבנה שלהם. אני מאמינה שיש לדבר לילדים שלנו בכל גיל, כי הרי כך הם מתחילים לדבר - בזכות זה שדיברנו אליהם ואיתם. אז הכינו אותם לכך שיהיה להם אח/ות קטנים באמצעות הסברים, נגיעה בבטן, והתייחסות אליה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
שני אחים מחזיקים ידיים לתינוק. ShutterStock
כם החיים של האחים ישתנו מאוד/ShutterStock

2. אחת התחושות הכי נורמליות והגיוניות שיכולות לפקוד את האחים הגדולים סביב הלידה היא חשש מזה שאתם כבר לא אוהבים אותם כמו פעם. אם הם יודעים לבטא את עצמם, הם עשויים לומר לכם דברים כמו: "אתם לא משחקים איתי", "אתם כבר לא אוהבים אותי", גם כאשר תשתדלו כמיטב יכולתכם להעניק גם להם זמן ותשומת לב. בקשתי אליכם, אל תיבהלו. רק אמרו כל הזמן "אנחנו מאד אוהבים אותך, יש לנו המון המון מקום בלב לאהוב גם אותך וגם את אחיך הקטן". בנוסף, נשקו וחבקו אותם אפילו יותר מהרגיל.

3. זמן איכות - ברגע שאתם יכולים, קבעו זמן איכות עם הילדים הגדולים, כל אחד בנפרד. יש חשיבות גדולה לכך שהילדים הגדולים ידעו שיש יום ושעה קבועים רק שלכם עמם, ללא התינוק החדש ברקע. גם חצי שעה פעם בשבוע עדיפה על כלום. אל תשכחו לחכות ולצפות לרגע הזה, ובשבוע שחולף עד לזמן המשותף הבא שלכם יחד, העלו זיכרונות מהבילוי ואל תשכחו לומר להם כמה שאתם מצפים לפעם הבאה.

ילד ואחיו התינוק. ShutterStock
לכל ילד זמן הסתגלות אחר להרחבת המשפחה צילום: ShutterStock)/ShutterStock

4. תנו לאחים את הזמן שלהם להסתגל לרעיון. אל תצפו מהם ישר להתאהב, לחבק, לנשק או לעזור לכם. לכל ילד זמן הסתגלות אחר להרחבת המשפחה.

איך מכינים את הזוגיות הגדולים לתינוק?

לגבי הזוגיות שלכם, אם עד היום הייתם רווקים עם זמן פנוי להקדיש לזוגיות ואפשרות לצאת לבילוי ספונטני, ברגע אחד, הכל עומד להשתנות. ולמרות שנראה שהיו לכם 9 חודשים להתרגל לרעיון, אי אפשר ממש להתרגל מראש למשהו שאין לכם מושג איך הוא ירגיש.

אם עד עכשיו הייתם הורים לילד אחד, שניים או יותר, מה שמשתנה הוא יחסי הכוחות. דבר שבאופן הגיוני משאיר הרבה פחות זמן לזוגיות שלכם.

אבא עייף ותינוק. ShutterStock
גם כשאתם עייפים- הקפידו לומר מילה טובה לבן הזוג/ShutterStock

חשוב שתדעו שלא משנה מה אומרים לכם, אין זוג שלא עובר איזשהו משבר בעקבות כניסת תינוק למשפחה. אפילו אם לא מדובר בילד ראשון, כל תינוק שנוסף למשפחה משנה אותה ותמיד נחוץ זמן הסתגלות למצב החדש.

כמה טיפים להתמודדות עם השינוי בזוגיות

דברו ביניכם על מה שקורה לכם ואל תתעלמו מהשינויים.

אל תרגישו אשמה בגלל שאתם רוצים יותר יחס. ומאידך, אל תכעסו על בן או בת הזוג אם הם אלה שרוצים יותר יחס מכם. זה ממש בסדר לרצות יחס, וזה גם ממש בסדר והגיוני שאין לכם זמן או כוח להיענות לכך.

תנו לעצמכם זמן הסתגלות. כן, אפילו שנה זה לגיטימי. כל עוד אתם מדברים על כך בפתיחות ולא מתעלמים מזה, אתם עושים עבודה טובה.

אל תשכחו אחד את השני. גם כשאתם עייפים או עצבניים, הקפידו להגיד מילה טובה אחד לשני בסוף כל יום, או במהלכו.

שלי פרופר-רוזן היא עובדת סוציאלית, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר, מומחית בשנת תינוקות ומנהלת קבוצת הפייסבוק "המדריך לשינה מתוקה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully