וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצב קשה לקל: איך מגדירים את דרגות הפציעה השונות?

14.8.2017 / 12:25

לשמחת כולנו, מצבה של שלומית מלכה השתפר מאוד ב-24 השעות האחרונות, והיא עברה ממצב קשה למצב קל. ביקשנו מד"ר עידן גורן שיסביר לנו מהן דרגות הפציעה השונות, ולמה הן בעצם משמשות

מערכת וואלה!

בסרטון: הדיווח על פציעתה של שלומית מלכה, אתמול

הפציעה של שלומית מלכה אתמול הדאיגה רבים, בעיקר בשל הדיווחים כי מצבה קשה והיא מורדמת ומונשמת. היום, למרבה המזל, כבר דווח כי היא ערה ומתקשרת, והיא אף צפויה להשתחרר מהטיפול הנמרץ. ביקשנו מד"ר עידן גורן שיסביר לנו מה אומרות דרגות הפציעה השונות על היקף הנזק ועל סיכוי ההתאוששות.

כפי שפורסם אתמול, מלכה נפצעה לאחר שנפלה מקורקינט חשמלי ונחבלה בראשה. זעזוע מוח מתאר מצב שבו חבלת ראש גורמת לטלטלה שמנענעת, פשוטו כמשמעו, את המוח בתוך הגולגולת. בפועל כל מכה קשה לראש, בין אם במהלך משחק ספורטיבי, תאונת אופניים או תאונת דרכים יכולה להוביל לזעזוע מוח. אחד הסיבוכים האפשריים של זעזוע מוח הוא שינוי זמני במצב ההכרה, ולעיתים אפילו פרכוסים. סיבוכים אלה מצריכים התערבות רפואית מיידית.

עוד בנושא:
חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון
מה קורה לגוף אחרי טביעה ומה הסיכוי לשרוד אותה?

שלומית מלכה בתצוגת שאנל קוטור, סתיו/חורף 2017/18, פריז, 4 יולי 2017. AP
שלומית מלכה/AP

מלכה הובהלה לבית החולים איכילוב, שם היא הורדמה והונשמה. לאחר מספר שעות מותחות, נמסר כי "היא כעת בהכרה מלאה, נושמת באופן עצמאי ומתקשרת עם בני משפחתה ששוהים לצידה. מצבה של שלומית מוגדר כעת קל והיא צפויה להשתחרר מהיחידה לטיפול נמרץ במהלך היום".

איך מדרגים פציעה?

דירוג חומרת פציעה היא כלי שמאפשר שפה משותפת בין צוותים רפואיים מחוץ לבית חולים ובתוכו על מנת להעריך חומרה של פציעה. מדובר במצב שהוא דינמי מאוד, שכן מטופל במצב קל עלול להידרדר במהלך פנוי רפואי למשל ולהחמיר, וגם להיפך - פעולות רפואיות בשטח או בבית חולים יכולות לשפר לעיתים מצב קליני.

פצוע קל הוא מישהו שנמצא בהכרה מלאה עם סימנים חיוניים תקינים ושלא נשקפת סכנה לחייו. דוגמה לפציעה קלה היא חבלות שטחיות או פציעות שלא פגעו באיברים חיוניים.

פציעה בינונית כוללת מצבים שבהם אומנם לא נשקפת סכנת חיים, אבל מדובר בפציעה משמעותית יותר שיכולה לכלול בין היתר דימומים, שברים או כוויות. מדובר בדרך כך במצבים שעלולים להשאיר בסופו של דבר נזק כלשהו גם לאחר הטיפול.

שילוט בו כתוב "סכנת החלקה" בתאונת הקורקינט של שלומית מלכה ברוטישילד, ת"א 13.8.17. אבי כהן, מערכת וואלה! NEWS
זירת התאונה אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אבי כהן

פציעה קשה היא מצב שבו הפצוע אינו יציב מבחינת סימנים חיוניים ושחומרת פציעתו הובילה לסכנת חיים. לדוגמה, מצב של פגיעת ראש שהובילה לאובדן הכרה או דימום מאסיבי שמוביל למצב של שוק מוגדרים כפציעה קשה.

פציעה אנושה היא מצב קריטי אפילו יותר, ופרט לסכנת חיים מיידית קיים חשש לחיים גם בהינתן טיפול רפואי אופטימלי בבית חולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully