וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגליים רזות עלולות להצביע על סכנה לבריאות

9.8.2017 / 10:39

אנחנו שומעים הרבה על כך שעודף משקל עלול להוביל למחלות לב ולמוות מוקדם. אולם כעת, חוקרים מזהירים שגם גברים עם BMI נמוך ורגליים רזות מצויים בסיכון מוגבר לבעיות רפואיות

צילום: עידו שחם

בסרטון: חוקרים מאוקספורד מציעים שזוהי הדרך הנכונה למדוד את תקינות מבנה הגוף

אנשים רבים מאמינים שמדד מסת הגוף (BMI) הוא המדד המדויק ביותר לקביעת משקל גוף תקין, ושכל מה שחורג ממה שמוגדר "נורמלי" במדד הזה, עלול לסכן את הבריאות. עם זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר מדענים טוענים שזו לא השיטה המדויקת ביותר לקבוע את הסיכון להתפתחות מחלות שונות.

בקרב אנשים רזים שאינם סובלים מתת משקל לדוגמה, המדד הזה מראה שהם לא נמצאים בסיכון חריג להתפתחות מחלות או לתוחלת חיים קצרה מהרגיל. אולם כעת, מחקר חדש מציע כי אנשים עם BMI נמוך ורגליים רזות, נמצאים בסיכון מוגבר פי שלושה מהממוצע לפיתוח מחלות לב וכלי דם ולמוות בטרם עת, בהשוואה לשאר האוכלוסייה.

עוד בנושא:
שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו
האם אפשר להיות שמן ובכושר? למחקר הזה יש תשובה
האם היקף המותניים קובע את הסיכון לחלות בסרטן?

החוקרים, מאוניברסיטת טיבינגן שבגרמניה, מקווים שהממצאים יעזרו לשבור את המיתוס שלפיו משקל נמוך ובריאות תקינה שזורים זה בזו. כך, לאמונתם, ניתן יהיה למנוע מחלות בקרב אנשים רזים שלא בהכרח מודעים לכך שהם נמצאים בסיכון.

גבר רץ. ShutterStock
לא רק עודף שומן עלול להיות מסוכן/ShutterStock

החוקרים עקבו אחר 981 בני אדם עם דירוג BMI משתנה. במסגרת המחקר הם מדדו את הבריאות המטבולית של הנבדקים, תוך דגש על מדדים הקשורים למחלות בדרכי העיכול. מתוך משתתפי המחקר שהוגדרו כבעלי BMI נמוך ורגליים רזות מהממוצע, 19 אחוזים אובחנו עם מחלות או כשלים בדרכי העיכול. בעיות אלו, על פי המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית, הן חלק מגורמי הסיכון המרכזיים שמעלים את הסיכון למחלות לב, לסוכרת ולשבץ.

רגליים רזות מצביעות על קושי בפיזור השומן

כשאנחנו מכניסים מזון לגופנו, האנזימים בדרכי העיכול פועלים כדי לפרקו למרכיבים התזונתיים החיוניים שמשמשים לתהליכים שונים בגוף. בתהליך העיכול, חומרים כמו חלבונים, פחמימות ושומנים נשלחים לאזורים שבהם הם דרושים לתהליכים כמו בניית שרירים, תחזוק מאגרי השומן, העלאת האנרגיה ועוד.

עד כה הדעה הרווחת קבעה שכאשר משהו לא פועל כשורה בתהליך, זה יתבטא בעיכול איטי יותר ובהשמנה חריגה הנראית לעין. אולם, במחקר הנוכחי הדגישו החוקרים הגרמנים כי לא כל מי שיש לו שומן עודף בגוף נחשב לא בריא ולהיפך. הרגליים הרזות לדוגמה, עשויות לדברי החוקרים להצביע על קושי של הגוף לפזר את השומן בצורה תקינה בין כל האזורים שבו, וזה עשוי להיות סימן אפשרי לבעיות בדרכי העיכול בהווה או בעתיד.

מותניים. ShutterStock
גם היקף המותן אומר הרבה על הבריאות/ShutterStock

במחקר אחר שנערך בארצות הברית נמצא כי בקרב 20 אחוזים מהנבדקים שהוגדרו כבעלי BMI תקין, דווקא נמצאו גורמי סיכון למחלות ולמוות בטרם עת. לכן כאמור, רבים קוראים להחליף את השימוש במדד זה, בשיטה שלדבריהם תהיה יעילה יותר. שיטה זו בוחנת את היחס בין המותן לגובה ופותחה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד.

החוקרים מצאו כי מדידת הגובה של אדם עם חוט, קיפולו לשניים ובדיקת ההתאמה למותן, יכולה להיות אינדיקציה טובה יותר למשקל תקין. זאת לאחר שכמה מחקרים נרחבים מצאו כי היקף המותן הוא מדד אמין יותר לחיזוי מחלות שונות לרבות סרטן. עם זאת, גם שיטה זו לא מציעה דרך לבחון האם אנשים שלא סובלים מעודף משקל עלולים להיות בסיכון מוגבר לחלות. לכן, החוקרים מגרמניה קוראים לעמיתיהם ברחבי העולם לבצע עוד מחקרים בנושא ולהעמיק את הידע על מצבים רפואיים שלא נתפסים כמסוכנים בעיני כלל האוכלוסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully