וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מצאו קשר מדאיג בין דלקות חניכיים לבין סרטן

6.8.2017 / 11:33

רוב האנשים לא מוטרדים מדלקת חניכיים, אך כעת חוקרים מזהירים שהן עלולות להגביר את הסיכון לסרטן בקרב נשים מבוגרות, כתוצאה מבליעה של חומרים דלקתיים. הנה מחקר שיגרום לכם לקחת ברצינות את היגיינת הפה

פה ושיניים. ShutterStock
מסתבר שהיגיינת הפה משפיעה על הבריאות במובנים שלא הכרנו/ShutterStock

דלקת חניכיים נחשבת לאחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי, ואחראית לרוב מקרי אובדן השיניים אצל אנשים מבוגרים. מחקרים שונים מצאו כי הנזק של דלקת החניכיים לא מסתכם בפגיעה בשיניים, וכי קיים קשר בין המחלה לבין סיכון מוגבר למחלות לב, לשבץ, ולסיכוים רפואיים נוספים. כעת, חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק בבאפלו, מצא קשר אפשרי בין דלקת חניכיים לבין מחלת הסרטן בקרב נשים מבוגרות.

עוד בנושא:
המאכלים שישמרו על השיניים שלכם
7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב

ממסקנות המחקר, שפורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, עולה כי נשים שדיווחו כי הן סובלות ממחלות חניכיים היו בסבירות גבוהה יותר ב-14 אחוזים לחלות בסרטן. הסיכון היה גבוה ביותר לסרטן הוושט וכיס המרה, אך נמצא גם סיכון מוגבר לסרטן השד, הריאות ומלנומה (סרטן העור).

לטובת המחקר נאסף מידע מיותר מ-65 אלף נשים בגיל המעבר, שגילן הממוצע הוא 68. מאגר המידע הוא חלק מפרויקט בשם "היוזמה לבריאות האישה", מחקר ארוך טווח הבוחן לעומק היבטים שונים בבריאות האישה. נשים אלו נשאלו בין היתר אם אובחנו עם דלקות חניכיים בשנים האחרונות. לאחר שמונה שנים מביצוע התשאול הראשוני, 7,149 מהמשתתפות במחקר אובחנו עם סוגים שונים של סרטן.

ההערכה: הרוק עוזר להפיץ את הדלקת

"סרטן הוושט נחשב אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר, והגורמים לו טרם הובנו במלואם", הדגישה בהודעה לעיתונות מובילת המחקר, ד"ר נגוזי נוויזו. "עם זאת, נמצא קשר בין סרטן זה לבין דלקות כרוניות בעבר. לכן, היה חשוב לנו להבין האם דלקות חניכיים אכן מגבירות את הסיכון לסוג הסרטן המסוכן הזה, כדי לנקוט אמצעי הגנה שיסייעו במניעתו".

ושט אילוסטרציה. ShutterStock
ייתכן כי הרוק מעביר גורמים המעודדים דלקת/ShutterStock

המחקר הנוכחי התבסס על נתונים סטטיסטיים ולא מצא קשר של סיבה ותוצאה בין שני המצבים הרפואיים האלו. עם זאת, בעוד שהחוקרים לא מצאו הוכחה למנגנון שמעלה את הסיכון לסרטן, הם פיתחו תיאוריה שמסבירה כיצד עלול להתרחש תהליך ההדבקה. לדבריהם, מכיוון שחלל הפה הוא פתח המוביל למערכות רבות בגוף, כאשר אנחנו בולעים רוק, ייתכן כי אנחנו מעבירים את החיידקים הגורמים לדלקת לאזורים אחרים בגוף, ובכך מגבירים את הסיכון למחלות אחרות.

"אנחנו יודעים שטיפול במחלות חניכיים יכול למנוע אובדן שיניים", אמרה בכירה בצוות המחקר, ד"ר ג'יין ווצ'אווסקי-וונדה, מומחית לאפידמיולוגיה. "כעת אנחנו רואים ששמירה על היגיינת הפה יכולה לעזור להפחית את הסיכויים לסרטן ולמחלות מערכתיות נוספות. זהו מסר חשוב וחיוני לשמירה על בריאות הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully