וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים ברחבי העולם סופרות את הביציות שלהן. למה?

6.8.2017 / 10:07

בדיקות שמתיימרות לחזות את סיכויי הפוריות העתידיים של נשים צעירות באמצעות ספירת מלאי של ביציות והערכות הורמונליות הפכו מאוד פופולריות לאחרונה. כיצד מבצעים אותן והאם כדאי גם לכן להיבדק?

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בווידאו: ירידה של 50 אחוזים בספירת הזרע של גברים בעולם המערבי

גם אם אתן עדיין לא מוכנות להפוך לאמהות, ייתכן שגם אתכן (כמו נשים צעירות רבות אחרות בעולם) מעסיקה שאלת הפוריות שלכן. המחשבה "האם אצליח להרות כשארצה בכך?" היא שאלה שעולה במוחה של כל אישה בגיל הפוריות, גם היא עדיין רחוקה מלממש את האפשרות הזאת. זאת, משום שעד לרגע שבו הן מתחילות לנסות, רוב הנשים אינן יכולות לדעת בוודאות האם הן פוריות או שמא הן סובלות מבעיה כלשהי. ואלה שמגלות בעיית פוריות, היו רוצות לרוב לדעת על כך מוקדם יותר, כדי לקחת את זה בחשבון.

עוד בנושא:
טיפולי פוריות: מה הסיכויים האמיתיים להרות אחרי גיל 40?
7 גורמים שפוגעים בפוריות של גברים ונשים
השיטה בת 100 השנה שעוזרת לנשים להכנס להריון
שכחתי במקפיא: רוב הנשים שמקפיאות ביציות לא משתמשות בהן בסוף

שעון ביולוגי. ShutterStock
רוב הנשים לא יודעות אם הן פוריות, עד שהן מנסות להרות/ShutterStock

תהיות ומחשבות מסוג זה הן שעומדות מאחורי הגידול שחל לאחרונה בפניות לביצוע בדיקות מסוג MOT – סט בדיקות שמטרתו למדוד את ההורמון האנטימלריאני (AMH) בגוף האישה, שלו תפקיד חשוב בוויסות התפתחות הזקיקים בשחלה וכן, בדיקת הרזרבה השחלתית, שהיא מעין "ספירת מלאי" של הזקיקים הלא בשלים בשחלות האישה, שעתידות להבשיל בהן ביציות. תוצאות הבדיקות הללו מספקות למטופלות בסופו של דבר מעין הערכה לגבי סיכויי הכניסה שלהן להריון.

בדיקות נוספות המבוצעות בהקשר זה עשויות לכלול גם בדיקות כלליות להערכת מצב הרחם והשחלות.

בדיקה חשובה או אפיק כלכלי רווחי?

רופאי נשים ומומחי פוריות מדווחים שבדיקות מסוג זה הפכו מאוד פופולריות בעת האחרונה וכמה מהם אף הביעו חשש שמא מדובר בעוד אפיק כלכלי שנועד בעיקר לרפד את כיסיהן של מרפאות פוריות, ולא במשהו שהוא באמת הכרחי.

נשים שומעות כל הזמן שבגיל 35 הפוריות שלהן צפויה לבצע צניחה חופשית, ולכן הרציונל מאחורי הבדיקות הללו הוא לאפשר לנשים לקבל החלטות מבוססות לגבי יכולות הפריון העתידיות שלהן. עבור חלק מהבדיקות הללו ניתן לקבל תוצאות מהירות מאוד, בתוך פחות משעה אפילו. כך שעבור נשים רבות מדובר בפיתרון יעיל להשקטת החרדות שלהן.

אישה עושה בדיקת דם. ShutterStock
בדיקה נטולת סיכונים רפואיים, אך בעלות השלכות רגשיות משמעותיות/ShutterStock

את רוב הנשים שפונות לבדיקות ה-MOT ניתן לחלק לשתי קטגוריות: רווקות בשנות ה-30 לחייהן שחוששות מסיכוייהן להכנס להריון בגיל מאוחר יותר (בשל העובדה שהן נטולות בני זוג בעת הזאת) ונשים שנמצאות במערכת יחסים ומעוניינות להרות, אולם בן הזוג שלהם מעדיף לחכות.

כמות ולא איכות

הבעיה העיקרית עם הבדיקות הללו היא שהן כמותיות ולא איכותיות. כלומר, אין ביכולתן לבצע הערכה לגבי איכות הביציות הקיימות בגופה של האישה. וחלק מאנשי המקצוע כלל לא בטוחים שזה רעיון טוב לבצע אותן. "אין שום ראיות שמצביעות על כך שכדאי לנשים לעבור בדיקות להערכת הפוריות, אלא אם הן חוות קשיים בכניסה להריון", אמר ד"ר ראג' מאתור, האחראי על תחום מדיניות ופרקטיקה באגודה הבריטית לפוריות, בראיון לאינדיפנדנט.

אף על פי שמדובר בבדיקות פשוטות שאינן נושאות סיכונים רפואיים לצדן (ברוב המקרים מדובר בבדיקת דם פשוטה), לעתים ישנן השלכות רגשיות. "לתוצאות הבדיקה עשויות להיות השלכות רגשיות משמעותיות על המטופלת, ולכן הן חייבות להתבצע לצד ליווי וייעוץ מקצועי ואפקטיבי", אומר ד"ר מאתור. והוא מדגיש עוד שגם אם התוצאות של הבדיקות הן בטווח הנורמה, זה עדיין לא אומר בהכרח שהאישה תצליח להרות ללא בעיות. ואותו הדבר חל גם במקרה ההפוך – תוצאות מחוץ לטווח הנורמה אינן אומרות בהכרח שהאישה לא תצליח להרות.

אילוסטרציה. ShutterStock
מי שבאמת צריך לדאוג זה הגברים/ShutterStock

"הבדיקות הללו מתאימות לאנשים שעוברים טיפולי פוריות והפריות מבחנה, אך הן לא הוכחו כבעלות יכולת לחזות את סיכויי הפוריות של זוגות שמנסים להרות באופן טבעי. ומכאן שהן עלולות לגרום לנבדקת לשאננות לא מוצדקת מחד, או לחרדה מיותרת, מאידך", אומר ד"ר מאתור.

מחקר ישראלי חשוב שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר והיכו גלים ברחבי העולם מצביע על כך שמי שצריך להיות בלחץ הן לא הנשים, אלא דווקא הגברים. דו"ח של חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים מצא שבעשורים האחרונים חלה צניחה של כחמישים אחוזים בספירת הזרע של גברים במדינות מערביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully