וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים לאמהות שמנות בסיכון גבוה יותר להפרעות פסיכיאטריות

1.8.2017 / 7:20

מחקר חדש שבוצע בקופי אדם מצטרף לשורה של מחקרי עבר שמחזקים את הסברה שתזונה עתירת שומן בהריון פוגעת בנוירונים במוח ומגדילה את הסיכון להפרעות פסיכיאטריות, אוטיזם, דיכאון חרדה והפרעות קשב

השמנת יתר. ShutterStock
מגפת ההשמנה מתפשטת, ויש סיבה לדאגה/ShutterStock

מחקר חדש מצא קשר בין רמות השומן בתזונה היומית בהריון ובין בעיות בהתפתחות המוח ביילודים. ממצאי המחקר, שבוצע בקופים, הם אמנם ראשוניים, אך ישנה סבירות שהם תקפים גם לגבי בני אדם והם מעלים חששות, במיוחד לאור התפשטותה של מגפת ההשמנה בעולם המערבי.

לצורך המחקר, צוות החוקרים מאוניברסיטת הבריאות והמדע באורגון בחנו 65 קופות מסוג מקוק יפני שהיו בהריון. למחציתן ניתנה דיאטה עתירת שומן במהלך ההריון, ואילו המחצית השנייה ניזונה מתפריט רגיל ומאוזן. 65 הקופות ילדו 135 צאצאים – שעליהם ביצעו החוקרים תצפיות פסיכיאטריות. הממצאים העלו שהצאצאים (גם הזכרים וגם הנקבות) שנולדו לקופות המקוק שניזונו מהתפריט השמן הפגינו יותר התנהגויות עצבניות וחרדתיות ביחס לצאצאים שנולדו לקופות שניזונו מתפריט מאוזן. בנוסף, מחקר מעמיק יותר גילה שמבחינה ביולוגית, הצאצאים של הקופות השמנות סבלו מנזק לנוירונים הקשורים בייצור סרוטונין במוח.

עוד בנושא:
שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו
מגפה עולמית: שליש מאוכלוסיית העולם סובל מהשמנה
כשני שלישים מהאמהות הטריות חוו שיימינג מצד הקרובים להן ביותר

קוף מקוק יפני. רויטרס
צאצאי המקוק של האמהות השמנות הציגו תסמיני דיכאון וחרדה. מקוק יפני/רויטרס

"תקוותי היא שמודעות ציבורית גבוהה יותר למקורות האפשריים של הפרעות מוחיות ופסיכיאטריות תשפר את היכולת שלנו לאבחן ולנהל את הטיפול במצבים אלה – הן ברמה החברתית והן ברמה האינדיבידואלית", אמרה החוקרת ז'קלין תומפסון שהובילה את המחקר.

לצד תפקידיו הרבים, סרוטונין אחראי על ויסות מצב הרוח ומחסור בו נקשר בדיכאון. אם כי עדיין לא ברור האם המחסור בסרוטונין הוא הגורם לדיכאון, או אחת מתופעות הלוואי שלו.

מספר מחקרי תצפית שבוצעו בעבר הצביעו גם הם על קורלציה בין השמנת האם ובין ובעיות נפשיות בילדיהן. כך למשל, נמצא במחקרים מסויימים שהשמנה בקרב אמהות עלולה להגביר את הסיכון ל-ADHD בקרב ילדים, הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, חרדה, דיכאון, סכיזופרניה, הפרעות אכילה וליקויים קוגניטיביים. בנוסף, מחקרים אחרים, שבוצעו בבעלי חיים ולא בבני אדם, הראו שצאצאיהן של אמהות שמנות היו בעלי סיכויים גבוהים יותר לסבול מהיפראקטיביות, ליקויים בהתנהגות חברתית, התנהגויות בעלות מאפיינים חרדתיים או דיכאוניים, נטייה להתמכרות לחומרים מסוכנים או לאוכל וקוגניציה ירודה.

עוד באותו נושא

השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים

לכתבה המלאה

ממצאים מבהילים

בשילוב מחקרי העבר, הממצאים החדשים עלולים לעורר בהלה, אך מחברי המחקר מדגישים שאין בכוונתם לעשות שיימינג לאמהות שסובלות מעודף משקל. וכי כוונתם היא רק להאיר זרקור על בעיות פוטנציאליות ולנסות למצוא פתרונות להשמנה ולתזונה לקויה. "המטרה היא לחנך נשים הרות אודות הסיכונים הפוטנציאליים של תפריט עתיר שומן בזמן ההריון ולעודד אותן ואת משפחותיהן לקבל החלטות תזונתיות בריאות יותר", אמרה אלינור סאליבן, אחת החוקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully