וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הקמחים: כך תבחרו את הסוג הבריא ביותר בשבילכם

17.8.2017 / 7:53

מלא, שיפון, כוסמין – קל ללכת לאיבוד בין סוגי הקמחים הבריאים שתופסים מקום של כבוד על מדפי הסופר בשנים האחרונות. אז כדי שתקבלו את הבחירה האידאלית לבריאות, הנה היתרונות של כל אחד מסוגי הקמחים האלה

לחמים. ShutterStock
עם כל כך הרבה אפשרויות, קל ללכת לאיבוד/ShutterStock

כיום אנחנו חיים בעידן של ריבוי אפשרויות, שמורגש היטב בבחירת בני זוג, במציאת עבודה ואפילו בהרכבת התפריט היומי. בגזרת הקמחים והלחמים בסופר, לדוגמה, בעבר נשמר לקמח הלבן מקום של כבוד, אבל כיום הוא חולק אותו עם קמחים מלאים מסוגים שונים, קמחי תירס או מוצרים המכליאים בין כמה סוגים. בין כל האפשרויות האלו, קל ללכת לאיבוד, בעיקר כשלא יודעים מהם היתרונות של כל אחת מהן. למזלכם, אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר. הנה כל מה שטוב בכל אחד מסוגי הקמחים הבריאים ביותר.

קמח חיטה מלא – מאריך את תוחלת החיים

אנחנו שומעים הרבה את המונח "קמח מלא", אבל לא רבים יודעים מה המשמעות האמיתית של המושג. קמח החיטה המלא מופק מכל מרכיבי גרגר החיטה – נבט, אנדוספרם וסובין.

אז למה זה טוב? מחקר שנערך בקרב יותר מ-40 אלף נשים מצא כי נבדקות שצרכו ארבע עד שבע מנות של דגנים מלאים בכל שבוע, היו בסיכון מופחת ב-31 אחוזים למות מסרטן או ממחלות לב בהשוואה לאלו שלא צרכו דגנים מלאים כלל. במחקר אחר שנערך בקרב גברים נמצא כי מי שצרכו דגנים מלאים על בסיס קבוע היו בסיכון נמוך ב-17 אחוזים למות בטרם עת.

קמח חיטה מלא. ShutterStock
מפחית את הסיכון לסרטן, קמח חיטה מלא/ShutterStock

בנוסף לתכונות נוגדות הדלקת של החיטה המלאה, שמסייעת למנוע סרטן, וליכולתה לשפר את זרימת הדם, מחקרים שונים הוכיחו כי קמח מחיטה מלאה עוזר לגוף לווסת מחדש את רמות השומן בגוף ולהפחית את השומן באזור הבטן. קמח מחיטה מלאה גם מסייע להאריך את תחושת השובע ולהפחית את רמות הכולסטרול.

קמח שיפון מלא – מצוין לדיאטה

שיפון נחשב למרכיב מועיל במיוחד למי שרוצה לשמור על המשקל, בגלל שהוא מכיל סיבים תזונתיים עם תכונה ייחודית למדי – הם נקשרים למולקולות המים בקיבה ובכך תורמים לתחושת שובע מהירה שנמשכת לאורך זמן. מחקר משנת 2009 שפורסם בכתב העת Nutrition מצא כי ארוחת בוקר הכוללת לחם שיפון מלא סייעה להאריך את תחושת השובע אצל הנבדקים עד לשמונה שעות.

מחקר אחר שפורסם ב-2015 במגזין PloS One מצא כי בקרב מי שצרך קמח שיפון מלא בארוחת הבוקר ניכר ויסות טוב יותר של הסוכר בדם, שמנע צניחות סוכר פתאומיות, אשר גורמות לנו לרצות לאכול יותר. לכן, זו נחשבת בחירה מעולה גם לסובלים מסוכרת.

עוד באותו נושא

5 דרכים מדהימות בהן דגנים מלאים ישפרו את הבריאות שלכם

לכתבה המלאה

קמח תירס – משפר את זרימת הדם

הקמח הזה מהווה תחליף נהדר למי שרגיש לגלוטן או מנסה להימנע ממנו כחלק מדיאטה ייעודית. הוא מכיל כמות גבוהה יחסית של סיבים תזונתיים, המסייעים לתהליך העיכול, לצד נוגדי חמצון כמו לוטאין וזיאקסנתין, שעוזרים להילחם ברדיקלים החופשיים ובכך לצמצם את הסיכון להתפתחות דלקות ואפילו סרטן.

קלחי תירס. ShutterStock
התירס נחשב "מזון על" - וגם הקמח המופק ממנו יכול לתרום לבריאות/ShutterStock

בקמח התירס ניתן למצוא גם מגנזיום ואשלגן בשיעור גבוה יחסית לקמחים אחרים. אלו מרכיבים חיוניים העוזרים בוויסות לחץ הדם. גם הסלניום שבקמח זה מהווה תוספת נהדרת לגוף, הודות ליכולת שלו להעצים את הפעילות נוגדת החמצון של הוויטמינים C ו-E בגופנו.

קמח כוסמין מלא – מרגיע את הסטרס

הכוסמין מכיל ויטמין B1 הידוע כגורם חשוב לתפקוד תקין של מערכת החיסון, הודות ליכולתו לגרות ביעילות את מנגנוני ההגנה של הגוף. למרכיב זה נמצאו גם יתרונות פסיכולוגיים – בהפחתת תסמינים של לחץ וחרדה. גם כמויות הזרחן והחלבון הגבוהות שבלחם הזה הופכות אותו למאכל המסייע לבניית רקמות חדשות של דם, שריר ועצם.

בדגני כוסמין ניתן למצוא גם ויטמין B3 המסייע לייצר ולווסת את הורמוני המין המופרשים בבלוטת האדרנל שבכליה. בכך מסייע מאכל זה בשמירה על האיזון ההורמונלי בגוף. בנוסף, הוא יעיל בשיפור זרימת הדם ובהורדת רמות הכולסטרול בגוף.

קמח רב דגנים – כל היתרונות במנה אחת

כפי שראינו ברשימה הזאת, לכל אחד מסוגי הקמחים האלו יש יתרונות שונים וחשובים למגוון תהליכים בגוף. כדי לנצל את מלוא היתרונות האלו ניתן בהחלט להשתמש בקמח רב דגנים, המאפשר לצרוך כמות גבוהה יחסית של ויטמינים מקבוצות C ו-B, לצד מינרלים חיוניים.

חריקת שיניים. ShutterStock
תרומה גם לשיניים?/ShutterStock

חומרים אלו מסייעים בין היתר בחיזוק מערכת החיסון, בבניית העצמות ובמניעת אנמיה. קמח רב דגנים אף מסייע להפחית את הסיכון לאסתמה בקרב ילדים, ולצמצם את הסיכון לדלקות ולמחלת הסרטן. מחקר שנערך בקרב 35 אלף גברים אף מצא כי צריכת דגנים מרובים מסייעת להגן על השיניים והחניכיים.

מאור מואיגר בשיתוף סוגת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully