וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם לאנג'לינה ג'ולי לסבול משיתוק בפנים?

30.7.2017 / 13:41

ג'ולי חשפה בראיון כי סבלה משיתוק על שם בל שגרם לצד אחד של פניה לא להגיב. למה זה קורה, כמה זמן זה נמשך ואיך מתמודדים עם התופעה? ד"ר עידן גורן מסביר

אנג'לינה ג'ולי בבכורת הסרט BY THE SEA, הוליווד, נובמבר 2015. GettyImages
מרגישה אישה שלמה יותר. אנג'לינה ג'ולי/GettyImages

בסוף השבוע האחרון, שנה בדיוק לאחר גירושיה המתוקשרים מבראד פיט, אנג'לינה ג'ולי העניקה ראיון חושפני במיוחד שבו סיפרה לעולם, בין היתר, כי סבלה מתסמונת בל – שיתוק בצד אחד של הפנים שנגרם מנזק עצבי.

ג'ולי לא סיפרה בראיון שהעניקה לוואניטי פייר מה גרם לה לחלות, אך סיפרה כי דיקור סיני עזר לה להחלים. היא הוסיפה כי בעקבות המצב הרפואי ממנו סבלה היא "מרגישה יותר אישה", מכיוון שהיא "מרגישה שאני חכמה לגבי הבחירות שלי, שאני שמה את המשפחה שלי במקום הראשון, ושאני אחראית על חיי ועל בריאותי – וזה מה שעושה אישה שלמה".

עוד בנושא:
שיתוק שינה: מה עושים כשהמוח ער, אבל הגוף עדיין ישן?
גייאן-בארה - התסמונת הנוירולוגית שגורמת לשיתוק
המחלה המשונה שתוקפת את קנדל ג'נר בלילות

קמים בבוקר עם פרצוף משותק

שיתוק על שם בל הוא מצב שבו נוצרת צניחה של חצי מהפנים, כלומר רפיון שרירים, כאשר אחד העצבים ששולטים על השרירים בפנים נפגע. התופעה מופיעה לרוב על רקע דלקת בעצב הפנים, הידוע גם כעצב מספר 7 מתוך 12 עצבי הגולגולת. מכיוון שהעצב הזה עובר דרך אזור צר מתוך הגולגולת החוצה, כאשר דלקת גורמת לו להתנפח הוא נלחץ על גבי הגולגולת, מה שפוגע בפעילותו.

התסמינים של שיתוק על שם בל נוטים להופיע באופן פתאומי יחסית. אנשים רבים מדווחים כי הלכו לישון בלילה כשהם חשים טוב, ולפתע גילו בבוקר שהם משותקים בחצי פנים. חלקם מדווחים על כאב מאחורי האוזן שמופיע יום או יומיים לפני חולשת השרירים. פרט לחולשה בשרירים בחצי פנים, לעיתים ישנו קושי לעצום את העפעף או למצמץ, יכול להיות קושי ללעוס ולשתות נוזלים, ולעיתים התופעה מלווה גם בירידה בתחושת הטעם.

אנג'לינה ג'ולי. AP
דיקור סיני עזר לה להתמודד עם התופעה המפחידה/AP

השיא של התסמינים הוא עד יומיים מהופעת השיתוק ואצל רוב האנשים מתחיל שיפור הדרגתי לאורך כשלושה חודשים עד להחלמה מלאה. יחד עם זאת, במקרים נדירים, התסמינים עלולים להישאר לתמיד. רוב החוקרים מאמינים שלזיהומים ויראליים יש תפקיד מרכזי בהתפתחות התופעה במקרים רבים, בעיקר זיהום על ידי נגיף ההרפס (סוג 1, זה שגורם לפצעים ליד השפתיים). לאור זאת, הטיפול מבוסס על סטרואידים להפחתת הדלקת והבצקת, ועל תרופה נגד הרפס.

כאשר קיים גם קושי לעצום את העין בצד הפגוע, מוסיפים גם תרופות להרטבת העין על מנת למנוע פגיעה בעין. בנוסף, יש לסגור את העין בלילה באמצעות גזה לחה ופלסטר, להשתמש בדמעות מלאכותיות לאורך היום ובמשחת עיניים בלילה כדי להגן על הקרנית מפני יובש. ביציאה מהבית מומלץ להשתמש במשקפי שמש.

אנג'לינה ג'ולי. GettyImages
אנג'לינה ג'ולי/GettyImages

כאמור, שיתוק על שם בל הוא תופעה שעוברת בדרך כלל מבלי לגרום לנזקים מתמשכים, אך חשוב להיות מודעים לאפשרות הזו. עם הופעת תסמינים של שיתוק בפנים חשוב מאוד להיבדק על ידי רופא, כדי לשלול אפשרות של שיתוק מרכזי, אשר עלול להעיד על שבץ.

זו לא הפעם הראשונה שבה ג'ולי חושפת לציבור את מאבקיה הרפואיים. לפני כארבע שנים היא כתבה טור נרחב בו חשפה כי עברה כריתת שדיים כפולה, כדי להפחית את סיכוייה לחלות בסרטן השד. לפני כשנתיים היא עברה ניתוח להסרת השחלות והחצוצרות בשל חשש לסרטן השחלות. ג'ולי עברה את הניתוחים מפני שהיא נושאת מוטציה גנטית בגן BRCA1, והרופאים שלה העריכו כי סיכוייה לחלות בסרטן השד עומדים על 87 אחוזים, ובסרטן השחלות על 50 אחוזים.

הפרסום של ג'ולי בדבר הניתוחים שעברה הצליח להעלות את המודעות לבדיקת BRCA באופן חסר תקדים. מאז, מספר הנשים שעברו בדיקה לגילוי הגן הכפיל את עצמו, ורבות ניצלו מהתמודדות עם המחלה הקשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully