וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה חיידקים עפים על עוגת יום הולדת כשמכבים את הנרות?

31.7.2017 / 6:40

החדשות הרעות: הרבה מאוד. החדשות הטובות: זה אמנם דוחה, אבל לא מסוכן. אחרי שתקראו את הכתבה הזאת, כבר לעולם לא תביטו בעוגת שוקולד עם סוכריות צבעוניות באותו מבט מצועף. שתזכו לשנה הבאה

צילום מסך

בווידאו: דמיינו את כל הטוב הזה על העוגה שלכם

אם אי פעם נכחתם במסיבת יום הולדת של ילד בן שנתיים אתם בטח מכירים את הרגע המרגש שבו האורות מתעמעמים ואל החדר מוכנסת אחר כבוד עוגת יום הולדת מקושטת בנרות דולקים. הפעוט הנרגש רוכן אל העוגה ומכבה את הנרות ברסס של אוויר, רוק ואולי גם קצת נזלת. כולם מוחאים כפיים בהתרגשות. ואז אוכלים עוגה. רגע, מה? כן, כן. אותה עוגה שאך לפני שניה ירק עליה פעוט מנוזל, היא העוגה שאנחנו זוללים בהנאה כמה שניות לאחר מכן. כמה מופלאים הם מנגנוני ההדחקה של המוח. והמקרה של פעוט זב חוטם הוא כנראה מקרה הקיצון שממחיש את הסוגיה הזאת, אבל שלא תחשבו שהחברים הבוגרים והמנומסים שלכם מפזרים פחות חיידקים כשהם נושפים על נרות יום ההולדת שלהם, או כשאתם נושפים על שלכם, לצורך העניין.

עוד בנושא:
למה אתם חייבים להפסיק לשים לימון במשקה שלכם
הפריטים הכי מזוהמים שאתם נוגעים בהם מדי יום
הדבר הכי דוחה שאתם מכניסים לפה שלכם פעמיים ביום

נרות יום הולדת על עוגה. ShutterStock
פוווו או פיכסססס?/ShutterStock

הליך ההדחקה הזה הולך להיות קצת יותר מאתגר אחרי שתקראו את הכתבה הזאת ובהחלט ייתכן שהיא תהרוס לכם את ההנאה מעוגות יום הולדת לכל החיים עכשיו. אז סורי על זה. פול דוסון, מרצה לבטיחות מזון באוניברסיטת קלמסון בדרום קרוליינה, קיבל את הרעיון למחקר שלו מבתו, שתהתה כמה חיידקים ובקטריות מתפזרים על פני עוגת יום הולדת לאחר שנושפים על הנרות. הוא החליט לבדוק את העניין הזה יחד עם תלמידיו. תוצאות המחקר שלהם התפרסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Food Research.

כדי לפשט מעט את המחקר, החוקר ותלמידיו החליטו לוותר על הטרחה שבאפיית עשרות עוגות יום הולדת והסתפקו בדגם בצורת עוגת יום הולדת שעשוי מספוג, אותו עטפו בנייר כסף וכיסו בציפוי אמיתי של עוגה. לאחר מכן, הם תקעו נרות ב"עוגה" ונשפו עליהם. הם חזרו על הניסוי מספר פעמים. למעשה, הם עשו עוד משהו לפני שהם נשפו על הנרות – הם אכלו פיצה. "ניסינו לדמות עד כמה שניתן את התנאים האמיתיים במסיבות יום הולדת וחשבנו שאכילת פיצה תעזור גם 'להתניע' את פעולתן של בלוטות הרוק", הסביר דוסון בראיון למגזין האטלנטיק.

עד 120 (יותר חיידקים)

כעת, הגיע שלב ספירת הבקטריות. הצוות נטל דגימות מהציפויים של ה"עוגות", מהל אותן במים סטריליים וטפטף מהנוזלים על צלחות פטרי, שמשמשות לתרביות של חיידקים והמתין לראות אילו מושבות חיידקיות מתפתחות שם. כצפוי, הם גילו שהיו שם הרבה מאוד חיידקים. אבל מה שהפתיע את החוקרים יותר מכל היה ההבדל בכמות החיידקים בהתאם לזהותו של מי שנשף על הנרות. בממוצע, נשיפה על הנרות הגדילה את כמות החיידקים על העוגה פי 14. אבל במקרה אחד, הנשיפה של אדם מסויים הגדילה את כמות החיידקים בשיעור של פי 120. "יש אנשים שנושפים על העוגה וכמעט לא מעבירים אליה חיידקים. בעוד שפה ושם נמצאו אנשים, שמסיבה זו או אחרת... פיזרו המון חיידקים", אמר דוסון.

חתיכה של עוגת יום הולדת בצלחת. ShutterStock
לא, תודה/ShutterStock

לפני שאתם נשבעים לא לגעת בפיסה נוספת של עוגת יום הולדת החל מרגע זה ועד לסוף ימיכם, החוקר טוען שממצאיו ממש לא צריכים לקלקל חגיגות. "מנקודת המבט שלי, לא מדובר בחשש בריאותי משמעותי. במציאות, גם אם תעשו את זה 100 אלף פעם, עדיין הסיכון לחלות יהיה מזערי. הפיות שלנו מלאים בבקטריות, רובן בלתי מזיקות. לו פיזור החיידקים על עוגות יום הולדת היה משפיע באופן משמעותי על תחלואה, כבר היינו עולים על זה – לאור העובדה שמדובר במנהג מאוד מאוד נפוץ".

מאז פרסום המחקר, דוסון זכה לכמה פניות מאוד מעניינות מאנשים שנראה שהקדישו לא מעט מחשבה לסוגיית העוגות המחויידקות. בין השאר הם הפנו את תשומת לבו של החוקר שישנם אפילו פתרונות בשוק לבעיה הזאת, שכוללים כיסוי היגייני לעוגה, ובו חורים לנרות. כך שהנרות מבצבצים החוצה, אך העוגה נותרת מוגנת מפני הרסס הניתז מפיו של הנושף עליהם (וזה אפילו נרשם כפטנט). אם כי קחו בחשבון שאם אתם מוציאים עוגה בתוך מתקן מוזר כזה, יכול להיות שליום ההולדת הבא שלכם יגיעו קצת פחות משתתפים. לשיקולכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully