וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נמצאה דרך לא פולשנית להבחין בין סוגים שונים של דמנציה

31.7.2017 / 12:38

האבחון בין סוגי מחלת הדמנציה נעשה עד כה באמצעות ניקוב מותני פולשני, או דרך סריקת מוח יקרה במיוחד. כעת, חוקרים מאמינים שמצאו דרך חדשה, יעילה ולא פולשנית לבצע את האבחון ולהקל על המטופלים

מחתת אלצהיימר יכולה להתחיל אפילו עשרות שנים לפני הופעת התסמינים/מערכת סיםור בדקה

בסרטון: מחקר פורץ דרך בטיפול באלצהיימר של מכון וייצמן

על פי ההערכות ברחבי העולם, בכל שנה מאובחנים כמעט עשרה מיליון בני אדם עם מחלת הדמנציה (שיטיון), על כלל סוגיה. האבחנה בין שני סוגים מרכזיים של המחלה – אלצהיימר, או דמנציה פרונטו-טמפולרית (ניוון של האונה הקדמית), נעשית כיום באמצעות ניקוב מותני (מחט המוחדרת לעמוד השדרה) או באמצעות סריקת מוח יקרה. אולם כעת, מחקר חדש מציע לראשונה דרך חדשה ופשוטה בהרבה לעשות זאת.

עוד בנושא:
שאלה אחת שתגלה האם אתם בסיכון לחלות באלצהיימר
מחקר ישראלי מקרב אותנו צעד נוסף למציאת תרופה לאלצהיימר
מחקר: פטריות מסייעות במניעת דמנציה

במחקר, שפורסם בכתב העת Neurology, בחנו החוקרים 79 אנשים עם חשד לאלצהיימר, ו-61 אנשים עם חשד לדמנציה פרונטו-טמפולרית. 32 נבדקים נוספים לא הראו שום סימן לדמנציה על סוגיה השונים. כדי לגרות את מערכת העצבים של הנבדקים, השתמשו החוקרים בשיטה שנקראת "גרייה מגנטית למוח" (TMS -Transcranial Magnetic Stimulation) – שבה מחברים לגולגולת מכשיר המייצר פעימות מגנטיות בעוצמה מבוקרת, אשר חודרות מבעד לקרקפת ללא כאב.

השימוש בגלים מגנטיים חשף כי במוחם של אנשים שסבלו ממחלת האלצהיימר, מעגל חשמלי אחד לא עבד כשורה, בעוד שאצל אנשים שסבלו מדמנציה פרונטו-טמפולרית, מעגל אחר לא תפקד כנדרש. בעזרת נתונים אלו יכלו החוקרים להבדיל בין שני סוגי המחלה, בדיוק זהה לשיטות המקובלות כיום.

אבחון מוקדם – צעד קריטי להתמודדות

כיום קיימות מספר דרכים מרכזיות להבדיל בין שני הסוגים המרכזיים של מחלת הדמנציה. בניגוד למחלת האלצהיימר, שפוגעת בעיקר באנשים מבוגרים, דמנציה פרונטו-טמפולרית פוגעת בסבירות גבוהה יותר באנשים מתחת לגיל 65. בנוסף, אנשים שחולים בדמנציה פרונטו-טמפולרית צפויים לחוות כשלים ביכולות המוטוריות עוד בשלבים מוקדמים של המחלה, בעוד שאצל החולים באלצהיימר ההידרדרות תופיע בדרך כלל בשלב מאוחר יותר.

עוד באותו נושא

27 מצבי לחץ בחיים שיכולים להוביל לדמנציה

לכתבה המלאה
צילום מוח. ShutterStock
אין תרופה, אבל אבחון מוקדם יסייע לנהל בצורה נכונה את המחלה/ShutterStock

מנגד, יש קווי דמיון רבים בין שני סוגי המחלה – כמו העובדה שהם גורמים לסובלים מהם להיראות חסרי אמפתיה ולאבד עניין בתחביבים שפעם הסבו להם הנאה רבה. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי ברחבי העולם, 47 מיליון בני אדם סובלים מסוגיה השונים של מחלת הדמנציה.

בעוד שהמחקר הנוכחי אמנם קטן יחסית, ד"ר ברברה בורוני, שהובילה אותו, מקווה שהוא אכן יביא בשורה לתחום. "אם ניתן יהיה להכיל את המסקנות שלנו במחקרים גדולים יותר, זה יהיה מאוד מרגש", אמרה. "לצערנו, למחלה זו אין מרפא, אבל היא יכולה להיות מנוהלת בצורה נכונה – בייחוד אם מאבחנים אותה בשלב מוקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully