וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזרת המדע: 5 דרכים מוכחות לחיזוק הקשר עם הילדים

30.7.2017 / 9:22

הורות היא לא מדע מדויק, ובמשימה הזאת אתם נדרשים לסמוך על האינסטינקטים שלכם. עם זאת, תמיד אפשר ללמוד כמה עצות ממומחים, שחקרו את העולם המרתק הזה כדי למצוא דרכים פשוטות להרגיש קצת יותר קרובים לילדים

אמא ובת מתחבקות. ShutterStock
החיבוק נותן להם הרבה יותר משחושבים/ShutterStock

כשרוכשים מכשיר חשמלי חדש, הוא מגיע עם ספר הדרכה מפורט שמסביר איך לבצע כל אחת מהפעולות הפשוטות ביותר הדרושות להפעלתו. הורים, לצערנו, לא מקבלים הוראות הפעלה לפני האתגר המשמעותי והחשוב ביותר בחייהם, ונדרשים לסמוך בעיקר על האינטואיציות שלהם, על העצות של הסובבים אותם, ועל הרצון לא לחזור על הטעויות של ההורים שלהם.

עם זאת, לא מעט חוקרים ומומחים התגייסו כדי לסייע להעניק להורים ארגז כלים איכותי יותר, שייתן להם את הדחיפה הכל-כך חשובה הזאת בשנים הראשונות. הנה חמש מסקנות חשובות שהם הגיעו אליהם לאורך השנים, ואולי יעזרו לכם להרגיש קצת יותר קרובים ומחוברים לילדיכם.

עוד בנושא:
7 משפטים שאתם חייבים לומר לילדים שלכם בחופש הגדול
בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לאוגוסט?
הדברים שהכי מבאס לעשות עם ילדים בחום ובלחות

תחבקו הרבה יותר

וירג'יניה סאטיר הייתה פסיכולוגית וחוקרת בעלת שם עולמי בבחינת הקשר בין הורים לילדים. אחת האימרות המפורסמות ביותר שלה קובעת כי "אנחנו צריכים ארבעה חיבוקים ביום כדי לשרוד, שמונה חיבוקים כדי לתחזק את עצמנו ו-12 חיבוקים ביום כדי לצמוח".

כמה מגדולי המומחים בתחום נשענים על תפיסה זו וממליצים להתחיל את הבוקר בחיבוק ארוך ומתמשך, שילווה בכמה שיותר חיבוקים במהלך היום - בעיקר כשנפרדים וכשמתראים בשנית. בהקשר הזה, לא רק חיבוקים יעזרו להתקרב אל הילד - אפשר גם לטפוח על הגב, על השכם או פשוט ליצור קשר עין ולחייך. בגילאים צעירים המגע חשוב יותר, וככל שהילדים יתקרבו לגיל ההתבגרות הם ככל הנראה ירצו לחבק אתכם קצת פחות. במצב הזה, תנו להם את המקום שלהם, אך אל תוותרו על כך לגמרי.

השתמשו בתרופה הכי טובה בטבע

כשאנחנו צוחקים – מבוגרים וילדים כאחד, מופרשים בגופנו אנדורפינים, כמו גם ההורמון אוקסיטוצין – אשר גם משרים תחושת רוגע על הגוף וגם מסייעים לנו להרגיש קרובים ומחוברים יותר לאנשים שצוחקים יחד איתנו, כך מראים כמה מחקרים בתחום.

עוד באותו נושא

6 שאלות שמטרידות את כל ההורים בחופש הגדול

לכתבה המלאה
אבא וילדה משחקים. ShutterStock
זאת ההזדמנות הנדירה שלכם להשתטות/ShutterStock

בחיי היום יום שלכם, אין לכם הרבה הזדמנויות להשתטות. אז נצלו את הזמן המיוחד עם הילדים שלכם כדי לעשות שטויות, להתפרע ולצחוק מכל הלב. תנו לילדיכם כינויים מצחיקים, והשתמשו בהם גם כשאתם קצת כועסים. בכל פעם שתצחקו ותשחקו יחד איתם – תרגישו קצת יותר מחוברים אליהם, וגם ללא ספק תיהנו על הדרך.

שמרו על איזון

הורות היא עבודה קשה, וכנראה שבמהלכה תמצאו את עצמכם לא פעם כועסים, מעבירים ביקורת, נותנים עונשים, צועקים ומנדנדים לילדיכם. בעוד שהחוויות השליליות האלה הן בלתי נמנעות, מחקר שנערך ב-2012 על ידי הפסיכולוג והחוקר ד"ר ג'ון גוטמן, מצא כי מערכת יחסים בריאה היא כזאת שבה נשמר יחס של 5:1 בין שיח שלילי לחיובי. מהמחקר עולה כי אם על כל חוויה שלילית עם הילד תוכלו לפצות עם חוויות חיוביות יותר, זהו מצב אידאלי ליצירת קרבה אמיתית בניכם.

הסירו את הסחות הדעת

לאן שלא נסתכל, אנחנו מוקפים במסכים. מחקרים מראים כי בין כלל ההשפעות המזיקות של המסכים להתפתחות הילד, הם גם פוגעים ביכולת שלו להתרכז. ומעודדים אדישות. לכן, כשאתם מנהלים עם הילד שיחות, מומלץ "לנקות" את הסחות הדעת הטכנולוגיות מהאזור – לרבות טלוויזיה שפועלת ברקע, מכשירים סלולריים וטאבלטים.

ילד עם טלפון במיטה. ShutterStock
הורס את השינה ואת הריכוז/ShutterStock

בנסיעה, ממליצים מומחים לנתק אפילו את המוזיקה ברדיו ולעודד שיח פתוח עם הילד. פסיכולוגים מסבירים שזהו הזמן האידאלי לשוחח עם הילד, בגלל שהיעדר קשר העין גורם לשני הצדדים להשתחרר בקלות יותר, לדבר בפתיחות, לצחוק ולהשתטות. המוסיקה והדיבורים ברדיו מנגד, מקשים על השיח ולכן עדיף להיפטר מהם.

סכמו איתם את היום

מחקרים מראים כי פעולות לשיפור המודעות כמו מדיטציה, מסייעות לרכוש כלים חשובים לחיים – הכוללים את היכולת של הילד להרגיע את עצמו, להתמודד טוב יותר עם מצבים מורכבים ולישון טוב יותר. אולם, לא חייבים לתרגל עם הילדים מדיטציה "קלאסית" כדי ליהנות מהיתרונות שלה, אלא פשוט ליצור 'טקס' מיוחד בלילה, שבו משוחחים עמם על כל מה שקרה במהלך היום.

כך תוכלו לפתור יחד בעיות שנוצרו באותו היום, כאלה שבלי שיחה כזאת לא הייתם מודעים אליהן כלל, וגם תקבלו הזדמנות חשובה להכיר צדדים באישיותם של ילדיכם, שאין הרבה הזדמנויות לחשוף במהלך שגרת היום. השיחות האלה יסייעו רבות גם לילד לסדר את המחשבות שלו, לגבש תובנות שיעזרו לו בעתיד וגם לחזק את תחושת הקרבה והביטחון בקשר בניכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully