וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכונת האופי השלילית שעשויה לתרום לאריכות ימים

1.8.2017 / 14:52

אנחנו שומעים הרבה על כך ששקט נפשי תורם לאריכות ימים. אולם כעת חוקרים שבחנו נתונים על יותר מחצי מיליון בני אדם, טוענים שלא כך המצב. אז איזו תכונה תעזור לכם, על פי הסטטיסטיקה, לחיות יותר?

כסיסת ציפורניים. ShutterStock
החרדה לא נעימה, אבל היא כאן כדי להגן עלינו/ShutterStock

החיים חולפים מהר, אפילו מהר מדי. לכן, יש לא מעט אנשים שמבקשים ללמוד עוד על הדרכים להאריך אותם ככל שניתן. מחקרים רבים ניסו לתת מענה לאלו שרוצים לדחות את הקץ והמסקנות כוללות בין היתר פעילות גופנית, שיפור התזונה, והפחתת סף החרדה. אולם, מחקר חדש מראה כי דווקא מי שמתקשה להרגיע את הקולות המבוהלים שבראשו, עשוי ליהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר.

עוד בנושא:
הורות מוסיפה שנתיים שלמות לתוחלת החיים
בואו לבדוק: מהי התכונה הכי בולטת באישיות שלכם?
שימו חריף: אכילת פלפל צ'ילי יכולה להאריך חיים

אופי הוא דבר מורכב, שמושפע גם מגנטיקה וגם מגורמים סביבתיים. כדי לסייע להגדיר אותו בצורה טובה יותר, גיבשו חוקרים מודל שלפיו חמש תכונות אופי מרכזיות שמאפיינות את האדם – מוחצנות, נועם הליכות, חריצות, נוירוטיות ופתיחות מחשבתית. לכל תכונה כזו יש ספקטרום שעליו כולנו ממוקמים, והאופי מוגדר לפי הדירוג של כל אחת מהתכונות. במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים לבדוק כיצד משפיעה הנוירוטיות על הסיכון למוות. זאת לאחר שכמה מחקרים קודמים הגיעו למסקנות חלוקות בהקשר הזה.

החוקרים, מאוניברסיטת אדינבורו שבסקוטלנד, בחנו נתונים על יותר מ-500 אלף בני אדם בגילאים 37 עד 73 בבריטניה, שהשתתפו בפרויקט מאגר הנתונים הביולוגיים במדינה. המשתתפים השלימו מבחני אישיות להערכת מידת הנוירוטיות שלהם, נשאלו האם לדעתם הבריאות שלהם מצוינת, טובה, רגילה או גרועה, וכן סיפרו על הרגלים כמו עישון, פעילות גופנית ותזונה. גם מדדים פיזיולוגיים נבחנו בבניית המאגר, כמו גם היכולות הקוגניטיביות.

אישה לחוצה במיטה. ShutterStock
קשר בין דאגה לאריכות ימים/ShutterStock

יותר מ-6 שנים לאחר שנאספו נתונים אלו, בחנו החוקרים תעודות פטירה ומצאו כי 4,497 מהנבדקים הלכו לעולמם במהלך תקופה זו. ניתוח ראשוני של הנתונים הראה שיעור תמותה גבוה מהממוצע בקרב כלל האנשים שהוגדרו כנוירוטיים. אולם, החוקרים מצאו כי בקרב אנשים עם נוירוטיות מסוג ספציפי – המאופיין בדאגות מרובות ורגישות מוגברת – היה סיכון מופחת במידה ניכרת למוות מוקדם. גם בקרב נוירוטים שהגדירו את הבריאות שלכם כרגילה או גרועה, ניכרו שיעורי תמותה נמוכים. המסקנות פורסמו בכתב העת Psychological Science.

עוד באותו נושא

בדרך לחיי נצח? ישראלים מצאו פגם גנטי התורם לאריכות ימים

לכתבה המלאה

מי שדואג יותר, בריא יותר?

נוירוטיות מאופיינת בהרבה רגשות שליליים, בהם עצבנות, תסכול, חרדה, דאגות מרובות ואשמה. החוקרים האמינו, באופן מובן, שאנשים שחרדים יותר לבריאות שלהם, יאמצו הרגלים בריאים יותר שיעזרו להם להאריך ימים. אולם, מה שהפתיע אותם במיוחד, היה שגם לאחר שבחנו מאפיינים כמו עישון, התעמלות, תזונה וצריכת אלכוהול, לא היה הבדל בין מי שהוגדרו כנוירוטיים במיוחד, לבין יתר האוכלוסייה.

בעוד שהמסקנות עשויות להיתפס כמפתיעות, זהו לא המחקר הראשון שמציע כי לנוירוטיות יש יתרונות בריאותיים. ד"ר ניקולס טוריאנו מאוניברסיטת רוצ'סטר הוביל מחקר נוסף בנושא וציין כי "אנשים נוירוטיים סובלים מפחות מחלות כרוניות, משקל הגוף שלהם בריא יותר ויש להם רמות נמוכות יותר של דלקות". טוריקו גם העיד כי אנשים נוירוטיים נחשבים במקרים רבים כפרודוקטיביים ויצירתיים בהשוואה לאחרים, ומחקר אחר אף מצא כי מנת המשכל הממוצעת של אנשים אלו גבוהה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully