וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילדים שניים יש סיכוי גדול יותר להיות עבריינים

20.7.2017 / 7:14

אנחנו כבר יודעים שאחים בכורים חכמים יותר מאחיהם הצעירים, אבל עכשיו מתברר שסדר הלידה משפיע לא רק על האינטליגנציה, אלא גם על הסיכויים להסתבך עם החוק. גם אצלכם הילד השני הוא ה'מופרע'?

בן אפלק וקייסי אפלק בבכורת הסרט מנצ'סטר ליד הים. GettyImages
מזהים מי היותר מופרע? בן וקייסי אפלק/GettyImages

מחקרים הוכיחו שסדר הלידה במשפחה משפיע על האינטליגנציה ולאחים בכורים יש יתרון משמעותי בתחום הזה על פני אחיהם הצעירים, אבל האם הם גם אזרחים טובים יותר? מחקר חדש הגיע למסקנה שלילדים שניים יש סיכוי משמעותית יותר גבוה להסתבך בבעיות משמעתיות בבית הספר ובהמשך, גם להיתקלויות עם החוק, בהשוואה לילדים בכורים.

חוקרים מהאוניברסיטאות MIT, נורת'ווסטרן ואוניברסיטת פלורידה עקבו אחרי אלפי זוגות אחים מדנמרק ומפלורידה – שתי מדינות מאוד שונות מבחינה תרבותית.

עוד בנושא:
אחים חמודים נמלטים מהעריסה בסרטון שימיס לכם את הלב
מתוק: 6 אחים פוגשים את אחותם התינוקת לראשונה
רואים כפול: 8 מפורסמים שלא ידעתם שיש להם אחים תאומים

אואזיס. GettyImages
לשניהם היו חיכוכים עם החוק, אבל הצעיר יותר היה הכי בעייתי. ליאם ונואל גלאגר/GettyImages

הם גילו שבנים שנולדו שניים בסדר הילודה במשפחה בשתי המדינות נטו ליותר התנגשויות עם דמויות סמכותיות, ביחס לאחיהם הגדולים. "למרות ההבדלים הגדולים בין שתי סביבות המחקר שנבחנו, התוצאות שמצאנו היו עקביות באופן ראוי לציון: במשפחות שבהן שני ילדים או יותר, לבנים שנולדו שניים יש סבירות גבוהה ב-20 עד 40 אחוזים להקלע לבעיות משמעת בבית הספר ולאחר מכן לבעיות עם החוק, בהשוואה לבנים בכורים", כתבו החוקרים במאמר שפרסמו אודות מחקרם.

אבל מה הסיבה שסדר הלידה משפיע על הסיכוי לעבריינות? החוקרים משערים שהסיכון המוגבר ליחסים טעונים עם החוק הוא העובדה שילדים שניים אינם זוכים לאותה תשומת לב בלעדית וזמן אחד על אחד כפי שאחיהם הבכורים זכו. כתוצאה מכך, יש סיכוי גבוה יותר שיהיו להם התקפי זעם ושהם ימרדו בסמכות, בניסיון לגרום להוריהם להתמקד בהם.

עוד באותו נושא

הראשון לשמו: סדר הלידה משפיע על הסיכון ליתר לחץ דם והשמנה

לכתבה המלאה

מתחרים על תשומת לב

החוקרים ציינו עוד כי הורים נוטים לקחת חופשות ארוכות יותר מהעבודה כשילדם הבכור נולד, ואילו אחרי לידת הילד השני הם בדרך כלל חוזרים מהר יותר לעבודה. משמעות הדבר היא שהילד השני לא מתחרה רק עם אחיו הבכור על תשומת הלב וזמנם של ההורים, אלא גם עם הקריירות שלהם ועם שאר המטלות ותחומי האחריות שלהם.

ליאם וכריס המסוורת'. GettyImages
הם לא ממש מאששים את המחקר, אבל לא התאפקנו. האחים כריס וליאם המסתוורת'/GettyImages

החוקרים הוסיפו גם כי הסיבה שילדים שניים נוטים להיות 'מופרעים' יותר היא שמודל החיקוי הראשוני שלהם הוא אחיהם הגדולים, בעוד שמודל החיקוי הראשוני של הבכורים הוא בדרך כלל מבוגרים (ההורים). במילים אחרות, בכורים מבלים יותר מתקופת ההתפתחות המשמעותית שלהם בסביבת מבוגרים, מה שגורם להם להתנהג יותר בבגרות. לעומת זאת, ילד שני ישא את עיניו בדרך כלל לאחיו הבכור שהוא פעוט בעצמו או לכל היותר בגיל בית ספר יסודי – שהתנהגותו היא אימפולסיבית ואגואיסטית יותר.

מחקרים קודמים כבר מצאו שילדים בכורים הם אינטליגנטים יותר מאחיהם הצעירים. והסיבה לכך גם היא נעוצה בזמן שהם בילו עם הוריהם כילדים יחידים, לפני שנולדו להם עוד אחים. תשומת הלב הבלעדית והנכונות הגדולה יותר של הורים להשקיע בפעילויות מעשירות כמו יצירה, נגינה וקריאת סיפורים לילדיהם הבכורים, נותנת לבכורים יתרון משמעותי על פני אחיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully