וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת שמש: מה ההבדל בין התייבשות למכת חום?

19.7.2017 / 6:42

החום הלוהט של יולי אוגוסט מגביר את הסיכון לסבול מפגיעות כמו התייבשות או מכת חום. איך מזהים אותן ומה הטיפול הנכון לכל אחת מהן? ולמה אנחנו צריכים לשמור במיוחד על הילדים שלנו מפניהן? מומחה משיב

חוף גאולה בתל אביב, 1 ביולי 2017. ניב אהרונסון
גל החום לא רק מכביד, אלא גם עשוי להיות מסוכן/ניב אהרונסון

רק הגיע יולי וכבר גלי החום החלו לתקוף ללא רחמים. בשנייה שאנחנו יוצאים החוצה אל האוויר הפתוח מכה בנו חום לוהט ושהייה בשמש נותנת את אותותיה מהר מאוד. אנחנו מזיעים, תשושים, סמוקים ובמקרים מסוימים גם מתחילים לחוות תסמינים חמורים יותר.

מי שבעיקר פגיעים להשפעת החום והשמש הם ילדים קטנים ותינוקות, שמסיבות שונות גופם מתמודד ביעילות פחותה עם הצורך לקרר את הגוף ולשמר נוזלים. ולכן, הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לילדים במקרה של התייבשות או מכת חום הוא חמור יותר. שוחחנו עם ד"ר דן אויירו, מומחה ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, על פגיעות חום אופייניות לקיץ ועל הסיכון המוגבר שהן טומנות לילדים.

"מכת חום והתייבשות יכולות להופיע יחדיו, אך לא בהכרח, והן קורות במבוגרים ובילדים כאחד", אומר ד"ר אויירו. "יש לציין שבילדים, בגלל הבדלים פיזיולוגיים שונים, בהם: הזעה פחותה, נפח דם קטן יותר, שטח גוף גדול יותר שחשוף לחום ועוד, מנגנוני ההתמודדות של הגוף עם מצבים של פגיעות חום פחות יעילים".

מה השוני בין התייבשות ומכת חום וכיצד מבדילים ביניהן?

"קיים בלבול באוכלוסייה בין המונחים השונים. התייבשות היא מצב בו למעשה נפח הנוזלים הקיים בגוף קטן משמעותית (יכול לנבוע כתוצאה מאיבוד נוזלים כמו בהקאות/שלשולים, או לחילופין - ממיעוט ב'כניסת' הנוזלים לגוף - כאשר לא שותים מספיק). בימים חמים הגוף זקוק ליותר נוזלים ומאבד אותם בקצב גדול יותר, ולכן קיימת סכנה גדולה יותר להתייבשות", מסביר ד"ר אויירו. לדבריו, התסמינים האופייניים להתייבשות הם: תשישות, כאבי ראש, חולשה (שיכולה להגיע עד כדי בלבול), דופק מהיר, וירידת לחץ דם. במצבים של התייבשות שלא מטופלת - קיימת אף סכנה למוות.

פברואר שמשי וקר בחוף הים בתל אביב 03 פברואר 2017. ראובן קסטרו
פעילות גופנית מאומצת מגבירה את הסיכון למכת חום/ראובן קסטרו

"מכת שמש, או במונח הנכון יותר - מכת חום - היא מצב מסוכן שיש לטפל בו באופן מיידי", מבהיר ד"ר אויירו את ההבדל המשמעותי והקריטי ביותר בין שני המצבים הללו. "במכת חום הגוף מתחמם יתר על המידה ברמה כזאת ש'מערכות הקירור' הטבעיות שבו, לא מספיקות על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה. לעיתים לא דרושה חשיפה לחום גבוה כדי שתתפתח מכת חום ודי בפעילות גופנית מאומצת שיכולה לגרום לה".

בהתאם, משתנה גם הטיפול הנדרש בכל אחד מהמצבים הללו. הטיפול בהתייבשות שאינה חמורה יכול להתבצע בבית, באמצעים פשוטים יחסית, לדברי ד"ר אויירו. "הטיפול בהתייבשות הוא למעשה החזרת הנוזלים. במצבים קלים ניתן פשוט להשיב את הנוזלים בשתייה. חשוב לציין שבמקביל לשתיית המים - הגוף זקוק גם למלחים שונים, לכן חשוב להקפיד על שתיית מים אך במקביל גם לאכול מזון שבו קיימים אותם מלחים – כמו בייגלה או במבה, למשל". אולם, במצבים בהם ההתייבשות חמורה יותר, יש מקום לטיפול בנוזלים דרך הווריד במרפאה, במוקד או בחדר המיון, מדגיש ד"ר אויירו.

מצבים של של מכת חום דורשים תגובה יותר מהירה ומשמעותית. "במצב של מכת חום יש לקרר את הנפגע באופן מיידי, בכל אמצעי אפשרי. ראשית, על ידי שפיכת כמות רבה של מים עליו (דלי/מקלחת קרה), הפעלת מאוורר או מזגן ולעיתים אף שימוש באמצעי קירור מתקדמים יותר שניתנים על ידי צוותים רפואיים", אומר ד"ר אויירו.

מים על הפנים. Shutterstock, ShutterStock
קירור מידי – הכרחי לטיפול במכת חום/ShutterStock, Shutterstock

אולם, החלק הקריטי ביותר בטיפול במכת חום לדברי ד"ר אויירו, הוא זיהוי נכון של הבעיה. "קיימת חשיבות עליונה לזהות את המצב במהירות - הופעת תשישות או בלבול פתאומיים. לכך מתלווים לעיתים גם כאבי ראש, בחילות והקאות. לעיתים אפשר להבחין שהנפגע חם ועורו סמוק. במצבי קיצון יכולים להופיע גם פרכוסים ואובדן הכרה". במקרים של חשד למכת חום, ד"ר אויירו ממליץ לנקוט בכלל האצבע שלפיו 'אם יש ספק, אז אין ספק'. "גם אם מדובר רק בחשד - יש לצנן במהירות את הנפגע ולפנותו למתקן רפואי להמשך הערכה וטיפול", אמר.

כדי למנוע מצבים אלו של פגיעות חום, ד"ר אויירו ממליץ להקפיד על ביגוד מתאים למזג האוויר (אך חשוב גם להקפיד על אמצעי מיגון מקרינת השמש), שתיה מספקת והפחתת הפעילות בחוץ בשעות בהן יש עומס חום גבוה. כמובן שאין להשאיר ילדים ברכב ורצוי להצטייד באחד מהפתרונות הקיימים היום, שמתזכרים לוודא שלא שכחנו אף אחד ברכב. ובכל מקרה של חשד כלשהו - להגיע במהירות לרופא המשפחה להערכה.

ד"ר דן אויירו הוא מומחה ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות.

וואלה! News בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully