וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים אחרת: כך תתאימו משקפיים לילדים בצורה הנכונה

9.8.2017 / 7:53

ילדים קטנים בדרך כלל לא יודעים להביע את כל מה שהם מרגישים, לכן להורים יש אחריות לקבל בחירות חכמות בשבילם ובעזרתם. האופטומטריסטית ד"ר רביד דורון מסבירה כיצד לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורם בתחום הראייה

ילד עם משקפיים. ShutterStock
הילד כנראה לא יספר לכם שהמשקפיים לא מתאימים/ShutterStock

ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו לומדים לקבל יותר החלטות מושכלות שמועילות לנו ומשרתות את המטרות שלנו. בקרב ילדים, היכולת הזאת בדרך כלל עדיין לא מפותחת ולכן ההורים הם אלו שנדרשים לקבל החלטות שיטיבו איתם – ומשימה זו לעיתים עלולה להיות קשה משנדמה לנו.

אחת ההחלטות החשובות ביותר בהקשר הזה הוא בחירת משקפיים. האביזר המשמעותי הזה לא רק עוזר לראייה אלא גם משפיע על האופן שבו הילד ייתפס בקרב חבריו, על הנוחות שלו ועל חופש התנועה שלו לאורך היום. כדי לדעת איך לעשות זאת כמו שצריך שוחחנו עם ד"ר רביד דורון (Ph.D), אופטומטריסטית "מוג'ו - אופטיקה לילדים" מרשת "מכבי ממבט ראשון".

אז איך מתאימים משקפיים לילדים?

הילד, בניגוד אלינו, לא תמיד יגיד אם משהו מפריע לו, או שיפריעו לו דברים שלנו נראים שוליים. כדי למצוא את האיזון, ממליצה ד"ר דורון לשים לב למטרה אחת משמעותית – התאמת הגודל והצורה של המשקפיים למבנה הפנים, תוך התחשבות בצרכים האופטיים.

"אצל ילדים קטנים לדוגמה, חשוב להקפיד שהם יסתכלו תמיד למרכז העדשה", היא אומרת. "לכן, אנחנו צריכים לדאוג שהמסגרת תכסה את כל העין, ואפילו תעלה מעט למעלה כדי שלא יהיה מצב שהעין תברח אל מחוץ למסגרת". בנוסף חשוב לשים לב שהמסגרת לא מחליקה מהראש, אך מנגד לא משאירה סימנים אדומים על האף. סימנים אלו הם המדד הטוב ביותר למשקפיים שאינם מתאימים בגודל לפניו של הילד.

אצל תינוקות חשוב עוד יותר להקפיד שהמשקפיים יאפשרו להם להסתכל ישירות למרכז. זאת מכיוון שהתינוק עדיין לא יכול להגיד שהוא לא רואה טוב, וחוסר התאמה של המשקפיים עלול לגרום לכך שבעיית הראייה לא תטופל ואף תדרדר. לכן מציעה דורון "לבחור לתינוקות משקפיים מפלסטיק וממרכיבים טבעיים, שגם לא מכילים חומרים כימיים". זאת מכיוון שהתינוק עשוי ללעוס את המשקפיים. את זה אנחנו לא תמיד נוכל למנוע אבל אפשר בהחלט להבטיח שזה לא יסכן אותו.

ילד קופץ על מיטה. ShutterStock
יש לכם ילד אנרגטי במיוחד? קנו לו משקפיים שיהיה לו קשה להרוס/ShutterStock

דורון מדגישה כי אין נוסחה חד משמעית להתאמת המסגרת לילד, ולפני הכול חשוב להיות קשובים לצרכים ולאופי הייחודי שלו. "יש ילדים שאוהבים להרגיש את המשקפיים על הפנים, ולכן הם צריכים מסגרת מעט כבדה יותר, מפלסטיק או ממתכת דקה, שיוכלו להרגיש בנוחותה", היא מסבירה. "ומצד שני, יש ילדים שובבים שאוהבים לשחק עם המשקפיים ולהם תתאים מסגרת גמישה יותר, שלא נשברת בקלות. יש ילדים שאוהבים שלא אוהבים נוכחות של חומר מסוים, או כאלה שמוטרדים בקלות מהמשקל ולכן זקוקים למסגרת קלה".

מטבע הדברים, אנחנו כהורים תמיד נחשוב שאנחנו יודעים לקבל החלטה חכמה יותר מהילד שלנו. אולם, לד"ר דורון יש הבהרה מעניינת בהקשר הזה: "הילדים בדרך כלל ידעו מה טוב בשבילם. ברגע שהילד בוחר לעצמו מסגרת, סימן שהיא מאוד נעימה ונוחה לו, ואם היא מתאימה לצרכים האופטיים, חשוב לדעת לשחרר ולאפשר לו לבחור".

עיניים צעירות – מתפתחות כל הזמן

בשנים האחרונות תופסים המסכים חלק יותר ויותר משמעותי בחיינו, ואיתם גובר הסיכון לפגיעה בראייה של הילדים. דורון מחזקת טענה זו ואף מדגישה כי "מחקרים מראים שאחד מכל ארבעה ילדים צפוי לסבול מליקוי בראייה". לכן גם על ההורים מופקדת האחריות להיות מודעים לסכנה, ולבדוק את העיניים של ילדיהם – גם אם הם לא מאמינים שיש צורך בכך.

בגילאים צעירים יותר, השינויים במרשם המשקפיים עשויים להיות תכופים יותר. זאת מכיוון שמערכת הראייה מתפתחת בשנים האלו, ולכן חשוב לגשת גם לבדיקות תדירות יותר כדי להבטיח שהילד מקבל את המרשם הדרוש לו. "תהליך ההתפתחות, והתארכות העין מתרחש בקצב מוגבר בתקופה זו וזה משפיע על הראייה", אומרת דורון.

בדיקת ראיה. ShutterStock
בגילאים מוקדמים חשוב לבצע בדיקות תכופות/ShutterStock

כמו בקניית נעליים לילד, עלינו להבין שמשקפיים אינם רכישה חד פעמית בגילאים צעירים ויהיה צורך לחדש אותם כל כמה זמן. "בגלל השינויים הרבים במספר, הסיכוי הגבוה לשבירת המשקפיים והשינוי התדיר באופנות, קופות החולים היום מציעות לממן רכישת משקפיים בעלות מלאה, בלי להוציא כסף מהכיס", מדגישה דורון. במכבי לדוגמה, ניתן לרכוש משקפיים בחינם לילד עד 600 שקלים למבוטחי זהב ומעלה. בנוסף, אפשר בהחלט להסתפק גם בדגמים צנועים יותר. "היום משקפיים לא חייבים להיות כרוכים בהוצאה גדולה. אפשר למצוא מסגרות בפחות ממאתיים שקלים" מרגיעה דורון.

ומה אם הילד לא רוצה להרכיב משקפיים?

בשלב בחיים שבו מייחסים חשיבות רבה ביותר למה שלחברים בכיתה או בגן יש להגיד, ילדים רבים יתביישו להרכיב משקפיים ולהתהלך איתם ליד חבריהם. במקרה כזה מציעה ד"ר דורון קודם כל לשתף את הגוף החינוכי ולנסות למצוא פתרונות יחד. "במקרה אחד שהכרתי לדוגמה, ההורים עשו לילד 'מסיבת משקפיים' בגן. הם קנו משקפי צעצוע לכל הכיתה, הביאו עוגת משקפיים, והפכו את החוויה כולה לחיובית יותר".

כשהסביבה מביעה תמיכה כזו במהלך, הילד משנה את צורת החשיבה על הפעולה שנתפסה אצלו פעם כבלתי נסבלת. לכן חשוב להעצים את הילד ממקום חיובי, לא להילחם בו או להפציר בו שירכיב את המשקפיים כי "ככה אמרתי".

"לאט לאט הילד יבין כמה טוב המשקפיים עושים לו. כשהוא יבין כמה גדולה התרומה שלהם לחייו, לא תצטרכו עוד לדבר ולהסביר. הזמן והניסיון עושים את העבודה, אז חשוב לא להלחיץ, אלא להתמקד ביתרונות של המשקפיים ולהמתין שהילד יתרצה", היא מבטיחה.

חשוב לציין כי לפעמים הילד לא ירגיש את השיפור בראייה בהתחלה. זאת מכיוון שבעיות ראייה שונות דורשות תקופת הסתגלות מסוימת. לכן, ד"ר דורון מדגישה כי "אם ברגעים הראשונים הילד לא רואה טוב ורוצה להוריד את המשקפיים, דווקא חשוב להתעקש ולהסביר לו את הצורך בהם. עם תמיכה נכונה וסבלנות, הוא יבין לבסוף את הערך שלהם ויתרגל".

מערכת וואלה! News בשיתוף מכבי ממבט ראשון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully