וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנצח את הזיעה: כך תילחמו בשלושת הסוגים העיקריים שלה

20.7.2017 / 7:10

לאגלי הזיעה המעיקים יש שלושה גורמים אפשריים. בכל אחד מהם מרכיבי הזיעה משתנים ומשפיעים על הגוף בצורה שונה. כדי להזיע קצת פחות בגל החום שמסרב לחלוף, חשוב שתכירו את הסוגים השונים של הזיעה והדרכים להילחם בהם

תל אביבים מצטננים במהלך השרב בים, 3 ביולי 2017. ראובן קסטרו
זה מפתה, אבל עדיף להימנע ממקלחת קרה/ראובן קסטרו

בניגוד לכלב שמוציא לשון כדי לצנן את עצמו, לאדם יש דרך פשוטה בהרבה לשמור על חום גוף תקין. לזיעה יש הרבה יתרונות, ובלעדיה לא היינו יכולים להתמודד עם תנאי אקלים קיצוניים או לרוץ למרחקים ארוכים, אבל צריך להודות על האמת - קשה להעריך את התרומה שלה כשאנחנו דביקים, מתגרדים ומרחיקים מאיתנו אנשים בגלל הריח המאתגר.

כדי להימנע מההשפעות השליליות של הזיעה, חשוב קודם כל להבין שהיא מתחלקת לשלושה סוגים שונים. בכל אחד מהם, היא מורכבת מחומרים שונים ומשפיעה על הגוף בצורה אחרת. היכרות עם סוגים אלו תעזור לכם להבין גם איך אפשר גם לצמצם את מספר עגלי הזיעה למינימום.

עוד בנושא:
אילו מאכלים ומחלות גורמים לריח רע מהגוף?
בואו לבדוק: האם אתם מזיעים הרבה ביחס לאחרים?
החידון שישנה את כל מה שחשבתם על חוש הריח שלכם

זיעה מחום

המונח "גל חום" מטעה. הוא גורם לנו להאמין שמדובר במצב שתכף יחלוף, אבל ככל שעוברים הימים אנחנו מבינים שהוא כאן כדי להישאר. בחום כזה, גם הליכה קצרה מהבית למכונית עלולה להסתכם ברטיבות מוגברת באזורים המועדים לפורענות. הזיעה הזאת לא רק מציקה, היא יכולה להוביל לחסימת בלוטות הזיעה, מה שעלול לגרום ל"פריחת חום" המוכרת לנו יותר כ"חררה". כמובן שזיעה מוגברת גם עלולה לגרום להתייבשות, ויותר מכל להוציא אותנו מדעתנו.

אישה מזיעה. ShutterStock
אפשר להזיע פחות, אבל זה מצריך ויתורים כואבים/ShutterStock

מה אפשר לעשות? כנראה שלא תוכלו להימנע לחלוטין מהחשיפה לחום הכבד, ואת השמש לצערנו אי אפשר לכבות או להחליש, אבל יש כמה דברים שתוכלו להימנע מהם כדי לטפטף קצת פחות. קודם כל מומלץ לשמור מרחק ממאכלים חריפים או מקפאין, שמגבירים את הזיעה. גם צמצום כמות המלח תעשה פלאים לבלוטות הזיעה שלכם, כמו גם למערכות נוספות וחשובות בגופכם.

זיעת התעמלות

באימון גופני בלוטות הזיעה פועלות לקירור אינטנסיבי של הגוף. במקרה הזה אנחנו אמנם מזיעים הרבה, אך הריח של הזיעה חלש יותר, ולעיתים אפילו לא מורגש כלל. זאת מכיוון שכ-99 אחוזים מהזיעה הזאת מורכבים ממים. הזיעה בפעילות הגופנית תורמת להאצת תהליכים חיוביים בגוף בהם סילוק רעלים כמו אלכוהול וכולסטרול, מניעת מחלות וזיהומים ואפילו ויסות מצב הרוח. עם זאת, הסוג הזה של זיעה יוצר סביבה מושלמת להתרבות חיידקים הגורמים לאקנה.

מים על הפנים. Shutterstock, ShutterStock
לא בטוח שהמים על הפנים יעשו לכם טוב/ShutterStock, Shutterstock

מה אפשר לעשות? כדי להימנע ממחלות עור כמו אקנה, מומלץ כמובן ללבוש בגדים מנדפי זיעה ולהתקלח כמה שיותר מהר לאחר האימון. ככל שתישארו יותר עם הבגדים ספוגי הזיעה – כך תעצימו את הסיכון להתפתחות אקנה ומחלות עור נוספות. בנוסף, כשהזיעה מתחילה לטפטף מהגוף, זהו סימן שכנראה כדאי להוריד הילוך באימון.

למרות שזה נוגד כל אינסטינקט בסיסי – מומלץ להימנע ככל הניתן ממקלחות קרות ומפיזור קרח על הגוף. מומחים בתחום מסבירים כי השינוי הפתאומי בטמפרטורת הגוף פוגע במנגנון ויסות הטמפרטורה. לכן, אחרי פעילות גופנית מומלץ להתקלח במים פושרים ואפילו חמים. החום יאפשר לגוף לפתח עמידות רבה יותר לטמפרטורות גבוהות וגם לסייע בשיקום השרירים והמפרקים. החום גם יעזור להסיר מהגוף תאים מתים ודלקתיים.

זיעה מלחץ

אנחנו מאשימים את הזיעה בריח החריף שמלווה אותה, אך מסתבר שהזיעה עצמה חסרת ריח ודווקא המגע שלה עם החיידקים שניזונים ממנה יוצר את הריח הבעייתי. בניגוד לזיעה שנועדה לקרר את הגוף ומופרשת כתוצאה מהחום הכבד או מפעילות גופנית, זיעה שנגרמת מלחץ מורכבת מ-80 אחוזים של מים ו-20 נוספים של חומצות שומן וחלבון. החומרים האלו מושכים חיידקים שניזונים מהם וגורמים לריח שעלול לגרוםל אנשים לתפוס מכם מרחק ביטחון.

זיעה. ShutterStock
יום מלחיץ בעבודה? לא בטוח שדאורדורנט רגיל יעשה את העבודה/ShutterStock

מה אפשר לעשות? כשמפלס החרדה עולה, הזיעה מתגברת, והריח החריף גורם לנו לחשוש מהתגובות של הסביבה, מה שמגביר עוד יותר את סף החרדה. כדי לשבור את המעגל הזה, חשוב לקחת הפסקה ולנסות להירגע. מחקרים מראים כי תרגול נשימות עמוקות למשך דקה עשוי לסייע להאט את פעימות הלב ולהפחית את לחץ הדם. בנוסף, מומלץ לעסות את השרירים הקפוצים ולכתוב על דף את הגורמים לחרדה הפתאומית.

אם אתם יודעים שאתם נוטים להזיע הרבה כתוצאה מלחץ, מומלץ להתכונן מראש לקראת אירועים מלחיצים כמו ראיון עבודה או פרזנטציה, ולהשתמש בדאורדורנט המכיל מלחי אלומיניום. מלחים אלו חוסמים באופן זמני את בלוטות הזיעה ויבטיחו שתישארו יבשים לאורך האירוע המאתגר. במידה ואתם מעדיפים להשתמש בחומרים טבעיים, סודה לשתייה תהפוך את העור שלכם לסביבה קצת פחות מזמינה לחיידקים ובכך תצמצם אף היא את הריח הבעייתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully