וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוגות חד-מיניים לא יכולים לאמץ? המחקרים דווקא ממש בעד

17.7.2017 / 12:00

עמדתה הרשמית של מדינת ישראל לפיה אין להתיר לזוגות להט"בים לאמץ מפגרת בהרבה אחרי עמדת החוקרים והפסיכולוגים שכבר שנים מוצאים הוכחות לכך שילדים להורים חד-מיניים מאושרים ובריאים לא פחות ולעתים אף יותר מילדים להורים הטרוסקסואליים

דקת דומייה לזכר קורבנות הירי באורלנדו, אשדוד, 17 ביוני 2016. רויטרס
עדיין נחשבים לחריגים בישראל/רויטרס

אתמול (ראשון) התפרסמה תשובת המדינה לעתירה שהגישה עמותת "אבות גאים" לבג"ץ בגין האפליה שבה נוקטת המדינה כלפי זוגות חד-מיניים המעוניינים לאמץ ילדים. כיום, מדינת ישראל אינה מאפשרת לזוגות חד-מיניים לאמץ כלל. לקראת הדיון בעתירה, פרסמו משרד המשפטים בראשות איילת שקד (הבית היהודי) ומשרד הרווחה בראשות חיים כ"ץ (הליכוד) את עמדותיהם הרשמיות בתגובה לה, בהן הצהירו כי אין בכוונתם לשנות את המצב הקיים משום ש"משפחות חד-מיניות נחשבות לחריגות בחברה וכי לא רצוי להעמיס "חריגות נוספת" על הילד המאומץ, כדי למנוע ממנו קשיים נוספים".

עמדת המדינה מפגרת מאחורי העמדה המחקרית בסוגיית ההורות החד מינית. לא מעט מחקרים מהשנים האחרונות בדקו כיצד משפיעים נישואים חד מיניים ומשפחות חד מיניות על החברה גם בדקו באופן ספציפי אילו הבדלים אם בכלל, מאפיינים ילדים שגדלו להורים חד-מיניים בהשוואה לילדים להורים הטרוסקסואליים. הנה כמה מהמחקרים האלה:

עוד בנושא:
הראל סקעת על הקושי בהבאת ילדים: "מבואס על המדינה שלנו"
לא רק גנטיקה: השכלתם של הורים מאמצים משפיעה על בריאות ילדיהם

הקוסם מותק של פסטיבל. רפי דלויה
הורות שיוויונית יותר. אמיר פיי גוטמן ובנו/רפי דלויה

ילדים להורים חד-מיניים הם בריאים ומאושרים יותר

מחקר אוסטרלי שנערך על ידי אוניברסיטת מלבורן ופורסם בשנת 2014 קבע כי ילדים במשפחות חד מיניות בריאים יותר, מאושרים יותר ומתפתחים טוב יותר מאשר ילדים להורים הטרוסקסואליים. במחקר השתתפו 315 הורים חד מיניים ו-500 ילדים. בניתוח התוצאות ציינו החוקרים כי ייתכן שהסיבה לכך היא אחריות הורית שיוויונית יותר שאופיינית יותר במשפחות בהן ההורים חד מינייים. מה שבטוח זה שאין מקום לחששות לפיהם ילדים להורים הומואים או לסביות סובלים ממצוקה כלשהי עקב כך.

עוד באותו נושא

המדינה לבג"ץ: לא נאפשר לזוגות חד-מיניים לאמץ ילדים

לכתבה המלאה

ילדים קטנים צריכים גם אמא וגם אבא? לא ממש

מחקר שנערך בבית החולים האוניברסיטאי VU באמסטרדם והתפרסם לאחרונה הגיע למסקנה שאין הבדל בין אושרם ורווחתם של ילדים לאמהות יחידניות ובין ילדים שגדלים במשפחות הטרוסקסואליות שבהן שני הורים – אבא ואמא. המחקר בחן מספר היבטים, בהם מערכת היחסים שבין ההורה לילד והתפתחות הילד.

המחקר כלל 69 אמהות יחידניות מבחירה (כלומר, אמהות שבחרו להרות ולהביא ילדים לעולם ללא בן זוג) ו-59 אמהות שהביאו ילדים לעולם במסגרת זוגיות הטרוסקסואלית (כלומר, עם בן זוג שהוא אביו של הילד).

האמהות, שלכולן ילד בגילאי שנה וחצי עד שש, התבקשו להשיב על שאלונים. מתשובותיהן הסיקה החוקרת שלא היו הבדלים בין שני סוגי המשפחות שנחקרו באף אחד מההיבטים הבאים: התפתחות הילד, טיב מערכת היחסים בין ההורה לילד ורמת הסטרס שחוו האמהות. ההבדל היחיד היה שאמהות חד הוריות דיווחו על רצון גדול יותר במערכת תמיכה רחבה יותר וכן, על קיומה של מערכת כזאת.

הורים מתנשקים מול ילדה נבוכה. ShutterStock
לא חייבים גם אמא וגם אבא כדי להיות מאושרים/ShutterStock

ילדים שגדלים עם שני הורים ביולוגיים מאושרים יותר? לא בהכרח

מחקר משנת 2014 של הארגון הבריטי לסוציולוגיה מגלה שילדים שחיים עם הורה חורג או עם הורה יחיד, מאושרים ממש כמו ילדים שגדלים עם שני הוריהם הביולוגים. המחקר הסתמך על נתונים שנלקחו בשנת 1998 מ-12,877 ילדים בני שבע ברחבי הממלכה הבריטית, וגילה כי בין אם הילד גדל עם הוריו הביולוגים, הורה חורג או הורה יחיד - אין לכך השפעה על אושרו.

התוצאות הראו כי 64 אחוזים מכלל הילדים אמרו שהם מאושרים "לפעמים או אף פעם" ואילו 36 אחוזים אמרו שהם מאושרים "כל הזמן". גם כשהחוקרים ניסו לבודד את משתנה ההורות והסירו משתנים סטטיסטיים אחרים, כמו מצב כלכלי, התוצאות נותרו בעינן.

אחת מהחוקרות הסבירה כי התוצאות הראו כי לקשר של הילד עם הוריו ואחיו יש השפעה חזקה מאוד על תשובתו האם הוא מאושר. על מנת לאמת את ממצאי המחקר, ניתחו החוקרים סקר נוסף שנערך בבריטניה ובדק 2,679 ילדים בגילאי 11 עד 15. גם כאן התוצאות נותרו בעינן והראו כי אין השפעה של סוג ההורות על אושרו של הילד.

נישואים חד-מיניים בסיטי הול, סן פרנסיסקו יוני 2015. AP
סביבה מפלה משפיעה לרעה על המצב הבריאותי/AP

חקיקה שמיטיבה עם חד מיניים תורמת לבריאותם

במחקר שפורסם במגזין הרפואה המכובד New England Journal of Medicine נבחן הקשר בין המצב הבריאותי של להט"בים במדינות בארה"ב שמכירות בנישואים חד מיניים (17 מדינות), לעומת מדינות שאינן מכירות (33 מדינות). יש לציין כי כ-60 אחוזים מחברי הקהילה חיים ב-33 המדינות שאוסרות על נישואים של בני זוג מאותו המין.

המחקר הראה כי לא זו בלבד שסביבה מפלה משפיעה לרעה על המצב הבריאותי, אלא שסביבה שמאפשרת נישואים חד מיניים תרמה לשיפור ניכר במצב הבריאותי בקרב חברי הקהילה. במדינות כמו מסצ'וסטס וקליפורניה חלה ירידה בשיעור הביקורים במרפאות לבריאות הנפש על ידי מטופלים גאים לאחר הלגליזציה של נישואים חד מיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully