וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה בריין פריז קורה, ומה אפשר לעשות כדי למנוע אותו?

17.7.2017 / 10:16

התופעה הכי מטרידה של הקיץ היא לא יתושים ולא מדוזות אלא קיפאון מוחי. זה מתחיל בבום, ונגמר מהר, ומשום מה אנחנו לא לומדים לפעם הבאה. אז למה זה קורה ואיך ניתן לעצור את זה?

ילד אוכל קרטיב. ShutterStock
תופעה קייצית מעצבנת/ShutterStock

הנה תופעה שמתרחשת הרבה יותר בקיץ ואף אחד לא מדבר עליה, לפחות לא כמו שמדברים על מדוזות ויתושים: בריין פריז. אתם לוקחים שלוק מאייס קפה שקניתם ופתאום, בום, כאב ראש שמתפשט ברגע אחד לכל הגולגולת ומרפה אחרי כמה שניות, רק כדי שתוכלו לחזור למשקה שלכם.

קיפאון מוחי, בריין פריז (Brain freeze) או ice-cream headache מסווג ברשימה הבינלאומית של הפרעות כאבי ראש כסוג של כאב ראש קצר טווח שבדרך כלל קשור לצריכה של מזונות או משקאות קרים. הקפאת המוח מתרחשת כאשר משהו קר מאוד נוגע בחלק העליון של החך, בעיקר כשמזג האוויר הוא חם מאוד, ואנשים צורכים מזון קר מהר מדי. אז למה זה קורה?

עוד בנושא:
האם מותר להתעמל בחום הגבוה ששורר בחוץ?
האם מזגנים עלולים לפגוע לנו בבריאות?
7 סיבות שהיתושים עוקצים דווקא אתכם

התקף אפילפסיה. ShutterStock
"זה נמשך רק כמה שניות"/ShutterStock

"הכאב מתרחש מיד לאחר שמשהו קר נוגע בחך, ובדרך כלל הוא מופנה אל המצח", הסבירה ד"ר אן מק'גרגור, מומחית לכאבי ראש מבית הספר לרפואה ורפואת שיניים בלונדון לאתר TIME. "הכאב מגיע מהר בגלל הטמפרטורה הקרה של הגלידה ומכה בעצבים. זה נמשך רק כמה שניות, אבל זה יכול לקחת גם דקות ורק אז לדהות". העצבים שולחים מסר מיידי למוח, מה שגורם לעורקים ולכלי הדם להגיב. כתוצאה מכך, הראש מתחיל לפעום.

מדענים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד שחקרו את התופעה גייסו מתנדבים שהתבקשו ללגום מי קרח דרך קשית, כך שהנוזל בא באופן מיידי במגע עם החך העליון שלהם. בעת השתייה השתמשו החוקרים באולטרסאונד דופלר (אמצעי למדידת זרימות דם). הם גילו כי התחושה של קיפאון מוחי נגרמת ככל הנראה בשל עלייה דרמטית ופתאומית בזרימת דם בעורק המוח הקדמי. כאשר הראה האולטרסאונד כי העורק התכווץ, העידו הנבדקים כי תחושת הכאב המקפיאה התפוגגה. מחקרים אחרים שנעשו בנושא הראו כי אנשים שסובלים ממיגרנה רגישים יותר לקיפאון מוחי. העובדה הזאת הובילה את החוקרים למסקנה כי ייתכן ויש קשר או דימיון בין המנגנונים שגורמים לשתי התופעות.

עוד באותו נושא

האמת מאחורי התופעות המוזרות של הגוף

לכתבה המלאה

האם יש מה לעשות נגד התופעה?

בריין פריז היא לא תופעה מסכנת חיים, אלא רק מטרד, ובכל זאת אפשר לנסות ולהפטר ממנה כשהיא מתרחשת. ד"ר מק'גרגור מציעה לשתות מים פושרים באיטיות, כשאתם חשים הקפאה מוחית מתקרבת, המים החמים יפחיתו את התחושה הקרה בחך, והראש לא יפעם בעוצמה רבה למשך זמן רב.

טריק נוסף שהיא מציעה, למרות שאינו מגבה מדעית הוא ללחוץ בעזרת קצה הלשון או האצבע על החך העליון, מה שיחמם את העצבים בדומה לדרך שבה המים הפושרים יעזרו. הדרך הכי טובה למנוע קיפאון מוחי היא פשוט לשתות או לאכול לאט את המזונות הקרים, במיוחד במהלך הביס הראשון – כך שהחך לא יהיה מוצף בקור. אופציה שניה היא לאכול בחזית הפה , כך שהקור לא יתפשט במהירות לאחורי החך.

  • עוד באותו נושא:
  • קיץ
  • חום
  • קר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully