וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה זקנים קמים כל כך מוקדם בבוקר?

16.7.2017 / 11:17

חשבתם פעם איך זה שכל הפנסיונרים מפתחים פתאום דפוסי שינה שגורמים להם להתעורר עוד לפני הזריחה? מחקר חדש סבור שהוא גילה את הסיבה. אם גם הלילה לא טרף אתכם אריה, תתקשרו לסבתא ותגידו תודה

מדוע נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים?/מערכת "סיפור בדקה"

בווידאו: זה מדעי - נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים

פרדוקס הפנסיה הוא אחד התמוהים ביותר שקיימים, במיוחד עבור צעירים שנאבקים בשעון המעורר שלהם מדי בוקר. איך ייתכן שאנשים שמגיעים לגיל הפרישה, וסוף סוף יכולים להגשים את החלום הרטוב שלנו, קרי: לקום מאוחר בכל בוקר, דווקא הם מאמצים שעת יקיצה טבעית בארבע או חמש בבוקר?

ואמנם, ככל שאנחנו מתבגרים ומזדקנים ישנה נטיה להקדים את שעת ההשכמה בבוקר, גם כאשר מדובר ביקיצה טבעית. חשבתם פעם למה זה קורה? מה גורם לכל הסבים והסבתות של כולנו להסתנכרן על שעת השכמה כל כך לא ידידותית?

אנחנו אוהבים להאשים את התיעוש והמהפכה הטכנולוגית בהשפעות השליליות על שעות השינה שלנו. אבל מחקר חדש מגלה שאת עיקר האשמה בכך אנחנו צריכים להפנות אל אבותינו הקדמוניים.

עוד בנושא:
לא מצליחים לישון טוב בלילה? יכול להיות שזה בגלל האקלים
הגורם המפתיע שיעזור לכם לישון יותר טוב בלילה
בלי שביזות בוקר: זו הדרך האידאלית לנצח את העייפות

אישה זקנה משבט ההאדזה בטנזניה. ShutterStock
אתה הולך לישון מוקדם, אני בלילה ערה. אישה זקנה משבט ההאדזה בטנזניה/ShutterStock

מזה זמן קיימת הנחה מחקרית שהשעות שבהן אנשים מסויימים הולכים לישון בלילה וקמים בבוקר (באופן טבעי) הן שריד לימים שבהם בני האדם הקדמונים ישנו בטבע הפתוח, חשופים לסכנות כמו חיות טורפות ובני שבטים יריבים – במיוחד בשעות הלילה.

מחקר עדכני שפורסם בכתב העת Proceedings of the Royals Society B, מציע הסבר אפשרי לשוני בין שעות הערות והשינה של אנשים שונים לפיו, השונות הזאת מבטיחה שבכל רגע נתון תמיד יהיה מישהו מבני השבט ער ועל המשמר, בזמן שהאחרים שקועים בשינה שמותירה אותם פגיעים לסכנות. 'היפותזת הזקיף' מבוססת על הרגלים דומים בקרב חיות חברתיות כמו סוריקטות, שבלהקות שלהן תמיד יש כמה שעומדות בתצפית מפני טורפים, בזמן ששאר הלהקה נחה.

מחקר בתנאי שטח

רוב הניסויים והתצפיות המחקריות המבוצעות בבני אדם מתבצעות בסביבה מאוד מבוקרת כמו מעבדת שינה או בתנאי מעבדה אחרים. אולם, לטובת המחקר הנוכחי, החוקרים מאוניברסיטת טורונטו לקחו את כלי המדידה והמחקר שלהם אל השטח, וניטרו את הרגלי השינה של אנשי ההאדזה בטנזניה – שגם כיום עדיין מקיימים אורח חיים שבטי של מלקטים-ציידים, בדומה לאבותינו הקדמונים. החוקרים חיברו 33 מבני השבט למכשירים לניטור דפוסי שינה ועקבו אחריהם במשך 20 ימים ולילות.

משפחה משבט ההאדזה בטנזניה. ShutterStock
8 חברי שבט בממוצע תמיד ערים, בכל רגע נתון. משפחה משבט ההאדזה בטנזיה/ShutterStock

הם גילו שמתוך פרק זמן של 200 שעות שינה במצטבר, היו רק 18 דקות בלבד שבהן כל בני השבט ישנו באותו זמן. הממצא החציוני עמד על 8 חברי שבט שהיו ערים בכל רגע נתון – כלומר, לאורך היממה כולה, כמעט בכל פרק זמן שנבדק 40 אחוזים מבני השבט היו ערים. החוקרים הבחינו גם בהבדל מעניין בין דפוסי השינה של בני שבט ההאדזה הצעירים וחברי השבט המבוגרים יותר. הצעירים נטו להיות "ציפורי לילה" – כלומר, ללכת לישון בשעות מאוחרות. בעוד שהזקנים יותר היו משכימי קום.

"חוקרים העלו בעבר השערות לפיהן הסיבה שאנשים המשיכו לחיות גם לאחר גיל הפוריות היא שתכליתם היתה לטפל בנכדים", הסביר דיוויד סמסון, אחד החוקרים. "ההשערה שלנו מוסיפה פן נוסף לפיו, הרגלי השינה שלהם שמתאפיינים בפרקי שינה קצרים יותר וביקיצה מוקדמת משרתים את טובת השבט: הזקנים משמשים כזקיפים בשעות היום שבהן שאר בני השבט ישנים. ולכן, ישנה חשיבות למגוון גילאים בכל חברה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully