וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב הוא תופעה בריאה של הגוף? ועוד מיתוסים שגויים

ד"ר ליאורה שכטר, מאמר אורח

16.7.2017 / 16:12

כאב יכול להיות חוויה מעיקה ומשבשת חיים, אך פעמים רבות ההתייחסות שלנו אליו מתבססת על מיתוסים שגויים. האם באמת צריך לתת לכאב לחלוף מעצמו? ועוד מיתוסים שהגיע הזמן לנפץ על טיפול בכאב

אישה סובלת מכאבי גב. ShutterStock
לא חייבים להתרגל לחיות איתו/ShutterStock

תחושת כאב היא אחת החוויות האנושיות הבסיסיות ביותר. יש לה תפקיד הישרדותי חשוב - אזהרה מפני סכנות ואיתות על דבר מה פיזי שאינו כשורה, אך היא עלולה גם להפוך לייסורים קבועים שמשבשים את מהלך חיינו התקין. כולנו מכירים כל מיני אמרות המתייחסות לכאב ולטיפול בו, אך רבות מהן אינן מדוייקות ואף שגויות. הנה כמה מיתוסים על כאב והטיפול הנכון בו, שהגיע הזמן לנפץ.

עוד בנושא:
סובלים מכאבים כרוניים? הנה 7 דרכים מפתיעות לשיפור המצב
סובלים מכאבי גב תחתון? זה מה שאתם צריכים לעשות
מחקר ישראלי: כאבים כרוניים פוגעים מאוד בתפקוד המיני

לא מטפלים בכאב מיד, צריך לנסות לתת לו לחלוף לבד

לא מדוייק. בעבר, האמונה הרווחת הייתה שברגע שישנו כאב במקום כלשהו בגוף, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא פשוט להתרגל לחיות איתו כי אז הגוף "לומד להתרגל ולהתחסן מפני כאבים", או בגלל האמונה שלכאב תפקיד כלשהו ולכן חשוב לשמר אותו. אמונה נוספת הייתה שאם נוריד את עוצמת הכאבים בדרך שאינה "טבעית", כמו למשל בעזרת תרופות, לא נדע אם המחלה מחמירה. כל האמונות הללו הובילו לכך שאנשים העדיפו לחיות עם הכאב ולא לטפל בו. כיום, אנו יודעים שצריך ואף חשוב מאוד לטפל בכאב: כאב חריף אכן מהווה סימן לסכנה. מרגע שחלפה הסכנה, 'תפקידו' של הכאב הסתיים ומשלב זה - יש לטפל בו כמו בכל מצב אחר של חולי.

גבר בבדיקת רופא. ShutterStock
אפשר לטפל בכאב, גם אם עדיין לא הסתיים הבירור למקור שלו/ShutterStock

מסוכן לטפל בכאב לפני שמגלים את הגורם שלו

לא נכון. אין ספק כי כל רופא מחויב לבצע את כל הבדיקות הדרושות כדי לאתר את מקור הכאב ממנו סובל המטופל. כמו כן, חשוב לתחקר את המטופל, לנסות להבין פרטים לגבי הכאב אותו הוא חווה, אך גם תוך כדי הבירור וגם לאחריו חשוב מאוד לבחון אפשרויות טיפוליות שונות שעשויות להקל על מצבו. טיפול בכאב תוך כדי בירור לא יפגע במהלכו או בתוצאותיו.

כאב הוא תופעה "בריאה" שמעידה על פעילות המערכת החיסונית

לא מדוייק. כאב נוצר על ידי הפעלת סיבי כאב מיוחדים שעוברים במסלולים חכמים מאוד אל מרכז הבקרה של הגוף - המוח. תפקידו של הכאב להתריע בפני סכנה מוחשית וממשית לגוף (ממש כמו הכאב שאנו חשים כשמקרבים את היד לאש - ומטרתו להתריע מפני הסכנה לכוויה, או כאב שיניים המעיד על דלקת בשן או בחניכיים). מרגע שהמסר הועבר, הסתיים תפקיד הכאב ומאותו הרגע - הוא הופך לתופעה לא בריאה שמשפיעה לרעה על כל מערכות הגוף. למעשה, עצם נוכחותו של הכאב גורמת למוח ולגוף לפעול מתוך מצב של מתח וכתוצאה מכך כל מערכות הסטרס של הגוף נכנסות לפעולה ויכולות להגרם אחת או יותר מהתופעות הבאות: לחץ הדם יעלה, הדופק ומספר הנשימות יעלו, הנשימות תהיינה שטחיות ומהירות וערכי הסוכר יעלו גם הם כתוצאה ממצב המתח.

במקרים שבהם הכאב לא יטופל, יכנס האדם למצב של כאב כרוני - שילווה לעתים בשינה לא רציפה, פגיעה בתאבון ובהמשך, יכול להופיע דיכאון בדרגות שונות. כאב מתמשך ודיכאון לעתים קרובות הולכים יחד לכן, עלינו להתייחס לכאב כמחלה בפני עצמה ולטפל בו במקביל לחיפוש וטיפול בגורם.

כאבי ברכיים. ShutterStock
תנועה מבוקרת ומותאמת היא הדבר הנכון/ShutterStock

כשתנועה מלווה בכאב עדיף להימנע מלבצע אותה

לא תמיד. במקרים רבים, כאבי שרירים גורמים לכאב בכל תזוזה. כאבים אלו הם ניסיון של הגוף להגן על המקום הכואב. אך בדרך כלל, כאשר מדובר בכאבים על רקע שריר ושלד כמו למשל, במצבי שחיקה של מפרקים, דווקא תנועה מבוקרת ומותאמת היא מה שיותר נכון לעשות. במקרים אלו דווקא הנעת האיבר הכאוב תביא לחיזוק השרירים סביבו ולהגדלת יכולת התנועה ועקב כך גם להפחתה ברמות הכאב. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הם כאבי הברכיים שאנו מייחסים לשחיקה. במצבים אלה נכון לחזק את השרירים שמחזיקים ומייצבים את הברכיים, חיזוק השרירים הללו על ידי שחייה, הליכה במים, פיזיותרפיה, תרגילים מותאמים לברכיים ואפילו רכיבה על אופניים, כל אלה דווקא יבנו את השרירים המייצבים את המפרק ויפחיתו את עוצמת הכאב.

זריקות מרפאות כל סוג של כאב

לא נכון. דעה רווחת בקרב אנשים הסובלים מכאב כרוני היא שאם הרופא ימצא את הנקודה "הנכונה" ויזריק אליה - הכאב יחלוף. אך האמת היא שלא כל כאב ניתן או צריך לפתור בדרך זו, מגוון הטיפולים לכאב הוא רחב והשימוש בהזרקות נעשה לצרכים מאוד מוגדרים כמו הקטנת הלחץ על עצב סובל ולצורך חסימות עצביות. הרופאים יודעים להגדיר את סוגי הכאב ולהתאים את הטיפול לסוג ומקור הכאב. מלבד זאת, כיום, ישנם טיפולים תרופתיים מאוד יעילים לכאב ובעיקר לכזה שנובע מ"קלקול" במערכת ההולכה של הכאב. כמו שקורה לעתים לחולי סוכרת, לאנשים שחלו בשלבקת חוגרת או למטופלים שעברו כימותרפיה או הקרנות. כאבים אלה יגיבו בדרך כלל לטיפולים תרופתיים ולרוב כלל לא יגיבו להזרקות.

אילוסטרציה. ShutterStock
כאבים שמקורם בשיבוש עצבי לא יגיבו לזריקות/ShutterStock

כאב, הוא כאב, הוא כאב

לא נכון. אנו יודעים שלא כל הכאבים זהים: הבסיס לרפואת כאב הוא היכולת להגדיר את סוג הכאב על פי המקור הגורם לו ורק לאחר הבנת המקרה ויכולת הגדרת סוגו ומקורו - ניתן להתאים טיפול מיטבי. כאב ממקור עצבי (כלומר- כאב הנובע מ"קילקול" במערכת העצבים) לסוגיו השונים כרוך בסבל ניכר ובפגיעה קשה באיכות חייהם של חולים רבים. הכאב העצבי מגיב לטיפולים ספציפיים בלבד ולכן, ישנה חשיבות מרובה לאבחון מדויק. אבחון נכון יביא לטיפול נכון.

ד"ר ליאורה שכטר היא מומחית בטיפול בכאב, מנהלת תחום כאב בקופת חולים מאוחדת ומנהלת מרפאת הכאב בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר

  • עוד באותו נושא:
  • כאב
  • כאבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully