וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שצריכת סוכר גבוהה בהריון יכולה לעשות לילדים שלכן

11.7.2017 / 8:43

מחקר מקיף בדק את הקשר שבין צריכת סוכר גבוהה בזמן ההריון ובין אלרגיות ואסתמה אלרגית בילדים בגיל שבע. הממצאים הראו קשר חזק שיש צורך להמשיך ולחקור

תזונה בהיריון. ShutterStock
לאט עם הסוכר/ShutterStock

נשים שנכנסות להריון לרוב מכירות את ההשלכות שיש לסוכרת הריון על העובר ועל האם. במקרים רבים אם לא מאזנים את רמות הסוכר בדם, יש סיכוי גבוה יותר ללדת עוברים גדולים - במשקל של למעלה מ-4 קילוגרמים - ללדת בניתוח קיסרי או בלידה מכשירנית ואף להעלות את הסיכון לתמותת עוברים מעל השבוע ה-39. ומה באשר לעובר?
הסיכויים שלו לפתח גם סוכרת דווקא לא גבוהים יותר מהממוצע. מחקר חדש לעומת זאת טוען כי תזונה עתירת סוכר של האם בזמן ההריון, יכולה לגרום לתינוקה בעתיד לאלרגיות ואסתמה.

המחקר שנערך על ידי אוניברסיטת קווין מרי בלונדון, סקר 9,000 זוגות של נשים וילדיהם. הצוות, שכלל חוקרים מאוניברסיטת בריסטול, השתמש בנתונים ממחקר מוביל בתחום הלידה הידוע גם בשם 'ילדי שנות התשעים'. המחקר העולמי כלל אמהות שהיו בהריון בתחילת שנות התשעים ומאז מבצע מעקב אחרי הצאצאים שלהן.

עוד בנושא:
אמא מתוקה: הכל על סוכרת היריון
אינסולין? חילבה! טיפול טבעי בסוכרת
מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?

"תקופת הלידה עשויה להיות קריטית"

המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת האירופאי למחלות נשימתיות, ניתח את הקשר בין צריכת סוכר של אימהות בהריון ובין אלרגיה (שהוגדרה על ידי בדיקות עור חיוביות לאלרגנים נפוצים, כמו קרדית האבק, אלרגיה לחתולים או לדשא) ואסתמה בגיל שבע.

החוקרים מצאו כי למרות שקיים קשר חלש בין צריכת סוכר בהיריון ובין אסתמה, נמצאו קשרים חזקים לאלרגיה ואסתמה אלרגית (כאשר הילד אובחן עם אסתמה והיו לו בדיקות עור חיוביות לאלרגנים). "ידוע לנו כי תקופת הלידה עשויה להיות קריטית לקביעת הסיכון לאסתמה ואלרגיות בילדות, והניסויים האחרונים אישרו כי התזונה האימהית בהריון חשובה", אמרו החוקרים.

סוכר. ShutterStock
סוכר בהווה, אלרגיה בעתיד/ShutterStock

כאשר השוו את 20 האחוזים של האמהות עם צריכת הסוכר הגבוהה ביותר (16 כפיות ליום ומעלה) לעומת 20 האחוזים של האמהות עם צריכת הסוכר הנמוכה ביותר (7 כפיות ביום), נמצא סיכון מוגבר של 38 אחוזים לאלרגיה בילדים ולאסתמה אלרגית בגיל שבע. ילדים של האימהות בקבוצה זו היו בסיכון מוגבר של 73 אחוזים להיות מאובחנים עם אלרגיה לשני אלרגנים או יותר. הסיכון לאסתמה אלרגית עלה ב-101 אחוזים בקרב ילדים לאמהות בקבוצת צריכת הסוכר הגבוהה, כלומר הסיכון לפתח אסתמה אלרגית היה כפול מזה של ילדים שנולדו לנשים בקבוצת הסוכר הנמוכה.

ולמרות זאת החוקרים ביקשו להבהיר כי "לא ניתן לומר על בסיס התצפיות הללו שצריכה גבוהה של סוכר על ידי האמהות בהריון גורמת לאלרגיה ולאסטמה אלרגית בצאצאיהן". לדבריהם בהתחשב בצריכת הסוכר הגבוהה ביותר המערב, חושב לבדוק את ההשערה הזו בדחיפות.

מחלה שכיחה בקרב ילדים

על פי ארגון הבריאות העולמי, 235 מיליון אנשים סובלים מאסתמה, והיא נחשבת מחלה שכיחה בקרב ילדים. מספר זה צפוי לגדול ל-400 מיליון עד שנת 2025. האקדמיה האמריקאית לאלרגיות, אסתמה ואימונולוגיה מדווחת כי רגישות לאלרגן אחד או יותר בקרב ילדים ברחבי העולם מתקרבת ל-40 ואף 50 אחוזים.

הצעד הבא של החוקרים הוא ניסיון לשכפל את הממצאים בקבוצות שונות של אמהות וילדים, ולאחר מכן לערוך ניסוי נוסף שיבדוק האם ניתן למנוע אלרגיה בילדות ואסתמה אלרגית על ידי צמצום צריכת הסוכר של אמהות במהלך ההריון. עד שניסויים אלה יערכו, החוקרים ממליצים לנשים בהריון לעקוב אחר ההנחיות הנוכחיות ולהימנע מצריכת סוכר מופרזת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully