וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרח מונע נפיחות? הטעויות המסוכנות שאתם עושים בעזרה ראשונה

5.7.2017 / 6:45

הגשת עזרה ראשונה מתבטאת ברוב המקרים בלחץ, שגורם למוח לנדוד לכל מה שהציעו לנו בנושא לכל אורך החיים, גם אם אין לזה קשר למציאות. ד"ר עידן גורן עם הטעויות הנפוצות שעלולות להחמיר את המצב, ומה לעשות במקום

עריכת תוכן: סיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט, הפקה וצילום סטילס: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: זו הדרך הנכונה לעשות תמרון היימליך

אף אחד מאיתנו לא רוצה להגיע לרגע הזה, אבל כל אחד עלול למצוא עצמו בסיטואציה שבה הוא היחיד בסביבה שיכול להעניק סיוע רפואי ראשוני לאדם אחר. במצב כזה, סביר להניח שהלחץ וההמולה יגרמו לנו לחפש במעמקי המוח את המידע האמין ביותר שיעזור לעשות זאת, אולם במקרים מסוימים המידע הזה יהיה מושפע ממיתוסים ומתפיסות שגויות שלא רק שלא יעזרו, אלא שבמקרים מסוימים אף עלולים לגרום להחמרת המצב. כדי להימנע מזה, אספנו עבורכם כמה טעויות שכיחות של עזרה ראשונה שחשוב להכיר.

עוד בנושא:
העצות המפתיעות שיצילו את החיים שלכם במצב חירום
חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון
אמת או שקר? 14 מיתוסים על תזונה שהגיע הזמן לנפץ

נקע בקרסול? אל תחממו את האזור

אנשים רבים חושבים ששימוש במטלית או במים חמים יסייע להרפות את השרירים במקרה של נקע בקרסול. נקע נגרם ממתיחה או קרע של הרצועות שמייצבות את הקרסול במהלך תנועה לא תקינה או מעידה. הבעיה בחימום של האזור היא שזה עלול לגרום להרחבת כלי הדם ובעצם להגביר את הנפיחות והכאב.

מה כדאי לעשות? כדי לשפר את סיכויי ההחלמה חשוב להקפיד על מנוחה, להרים את הרגל ולקרר את האזור על ידי מטלית לחה להפחתת הבצקת. אם הכאב נמשך רצוי להיבדק על ידי רופא כדי לשלול אפשרות של שבר.

עוד באותו נושא

עזרה ראשונה: 6 מיתוסים שעלולים לסכן את החיים שלכם

לכתבה המלאה

התעלפות? אל תשקו בקפה

התעלפות היא מצב זמני של אובדן הכרה מכיוון שהמוח לא מקבל אספקת דם מספקת. ישנם גורמים אפשריים רבים להתעלפות, והיא מושפעת גם מגיל וממצבים רפואיים אחרים. פעמים רבות אנשים מציעים למתעלף לשתות קפה על מנת לשפר את זרימת הדם, אבל בדומה לטבק ולממריצים אחרים, הוא למעשה מפחית את זרימת הדם למוח ולכן יכול אף להחמיר את התסמינים.

מה כדאי לעשות? להשכיב את המתעלף על משטח ישר ויציב, להרים את הרגליים על כיסא ולהימנע מהתזת מים על הפנים – פעולה שעלולה להסתיים בחנק.

קפה שחור. ShutterStock
הוא אולי מעלה את הדופק, אבל מפחית את זרימת הדם למוח/ShutterStock

האף מדמם? אל תרימו את הראש למעלה

הנטייה של רבים להטות את הראש לאחור בזמן דימום מהאף עלולה לגרום יותר נזק מתועלת. זרימה של הדם אחורה במורד הלוע יכולה להוביל אותו לדרכי הנשימה ולגרום לחנק. סיכון נוסף שעלול להיגרם כתוצאה מכך הוא ירידה של הדם לקיבה ולהקאה. בנוסף, הפעולה אף תקשה עליכם להבין אם הדימום נמשך או נפסק.

מה כדאי לעשות? רצוי דווקא להשעין את הראש לפנים וללחוץ על האף ממש מתחת לגשר האף. ניתן להניח משהו קר מעליו כדי להאט את זרימת הדם.

קיבלתם מכה? אל תניחו קרח ישירות

כשילד מקבל מכה, רוב ההורים ימהרו להניח קרח על המכה כדי למנוע הופעת חבורה נפוחה וכואבת. זו לא לגמרי טעות, אך חשוב לדעת איך לעשות זאת כמו שצריך. הקפאה ישירה של חבורה עלולה לגרום לקיפאון של הרקמות ובמקרים מסוימים להסב נזק נוסף לאזור הפגוע.

מה כדאי לעשות? רצוי לייצר חוצץ דק, כמו נייר סופג או מגבת דקה, בין העור לבין הקרח, ובמשך רבע שעה עד 20 דקות להניח אותו לסירוגין על האזור החבול.

קרח על פצע. ShutterStock
שימו קרח, אבל לא ישירות/ShutterStock

האצבע נכרתה? אל תניחו אותה ישירות על קרח

לחתוך אצבע זה קל יותר משנדמה, בין אם בזמן חיתוך במטבח או במהלך עבודה עם מסור חשמלי. כשזה קורה, ברגעי הבהלה הראשוניים, אנשים רבים לוקחים השראה מסרטים ומנסים לשמר את החלק הפגוע על ידי הנחתו ישירות על קרח. זו טעות נפוצה שעלולה לפגוע באצבע ולהקשות על מאמצי השיקום.

מה כדאי לעשות? מומלץ לעטוף את האצבע בתחבושת או בד דק, להכניס לשקית אטומה עם מים, ואת השקית לשים בכוס עם קרח או צידנית. יש כמובן להקפיד להביא את התיק עם האיבר אתכם לחדר המיון.

מישהו נחנק? היימליך זה לא הכול

בסרטים, כשאנחנו רואים אדם נחנק, מיד אדם אחר נעמד מאחוריו ומפעיל כמה לחיצות על אזור החזה עד שהוא יורק את פיסת המזון שתקעה. לצערנו, החיים האמיתיים מורכבים יותר, וההמלצה לבצע מיד תמרון היימליך במקרה של חסימת דרכי אוויר על ידי גוף זר עודכנה בשנים האחרונות.

מה כדאי לעשות? הכלל במבוגרים הוא 5 טפיחות בין השכמות (במרכז הגב, בחלקו העליון) כאשר עומדים מאחורי האדם שנחנק ומשעינים אותו קדימה. לאחר הטפיחות, יש לבצע חמש לחיצות על הבטן, שאותן מבצעים על ידי אגרוף, בעזרת יד אחת, כאשר כף היד השנייה מעליה. יש לבצע 5 לחיצות מהירות מגובה הטבור פנימה וכלפי מעלה. הכלל הוא "5 טפיחות ו-5 לחיצות" לסירוגין עד לפליטת הגוף הזר.

היימליך. ShutterStock
לא להתייאש אחרי הטפיחה הראשונה/ShutterStock

מנסים לעצור דימום? אל תמהרו לבצע חסם עורקים

זה אולי עבד למקגייוור ובסרטי מלחמה, אבל בעולם האמיתי לא עושים חוסם עורקים ברוב הפציעות משום שיש לו פוטנציאל להוביל לנזקים חמורים, וברוב המקרים הוא פשוט מיותר. חוסם עורקים יעיל במקרים של כריתת איברים או דימומים מסיביים, כשאין ברירה אחרת. במקרה כזה, לוקחים סיכון מחושב למרות האיום בנזק ארוך טווח לאיברים.

מה כדאי לעשות? רצוי להרים את האיבר הפגוע ולנסות לעצור את הדימום על ידי הפעלת לחץ ישירות על גבי הפצע או לידו עם גזה, בד או אפילו חולצה. רק במצבים שבהם מדובר בדימום מאסיבי שלא ניתן לעצירה באמצעות לחץ מקומי אפשר לשקול שימוש בחסם עורקים עד להגעת פינוי רפואי.

התקף אפילפסיה? הלשון לא תבלע, אל תנסו להכניס שום דבר לפה

התקף אפילפטי יכול להיות מחזה מפחיד. לכן רצוי שהסביבה של חולי אפילפסיה תדע כיצד להעניק עזרה ראשונה יעילה. בעת ההתקף, אנשים רבים מנסים בכוח לפתוח את הפה באמצעים שונים, מתוך אמונה שהחולה עלול לבלוע את הלשון. האמונה הזאת חסרת בסיס ואילו הפעולה האלימה של ניסיון פתיחת הפה בכוח עלולה להזיק למטופל ולמי שמנסה לבצע אותה.

מה כדאי לעשות? אף פעם לא לשים משהו בתוך הפה של אדם בזמן התקף. יש לגלגל את האדם על הצד (כדי למנוע מצב של חנק), להבטיח לו סביבה בטוחה מחפצים ולאפשר להתקף לעבור. אם רואים סימני מצוקה, או אם ההתקף נמשך יותר מכמה דקות, יש להזמין אמבולנס.

התייבשות? אל תשקו במשקאות מוגזים

הרצון הטבעי להשקות אדם שהתייבש הוא טוב וחשוב, אבל הבחירה של המשקה חשובה אף היא. משקאות קלים ובייחוד אלה המוגזים עלולים להגביר את הנזק, ולא להביא שום תועלת לאדם שהתעלף. זאת מכיוון שמשקאות ממותקים עלולים דווקא להגביר את תסמיני ההתייבשות.

מה כדאי לעשות? בשלב הראשון, שתייה של מים או של משקה איזוטוני (משקה ספורט המונע את התייבשות הגוף), היא קריטית בשלבים הראשונים. אם תוך 20 דקות של שתייה והתרעננות אין שיפור, יש לפנות לבדיקה רפואית.

קולה. ShutterStock
זו לא צניחת סוכר, המשקאות המתוקים רק יחמירו את הבעיה/ShutterStock

השן נעקרה? אל תשפשפו אותה יותר מדי

נחבלתם והשן נעקרה ממקומה? אנשים נוטים להשקיע זמן רב בניקוי השן שנפלה במגוון חומרים, דבר שעלול להזיק לשן. הטעות הזאת עלולה לפגוע במבנה השן, ולהקשות על הרופאים לתקן את המצב.

מה כדאי לעשות? רצוי לשטוף את השן בעדינות במים, ואז להכניס את אותה לכוס חלב ולהגיע ישירות לחדר מיון שבו יש כירורג פה ולסת.

החייאה? אל תבצעו הנשמה מפה אל פה

אם אתם עדים להתמוטטות של אדם צעיר או מבוגר והוא אינו מגיב לקול ולמגע, חשוב לדעת שמשנת 2008 עודכנו המלצות ההחייאה של איגוד הלב האמריקאי (AHA) וכעת ההמלצות להחייאת לב-ריאות (CPR) למגישי עזרה ראשונה בשטח כוללות "ידיים בלבד". הכוונה היא לפשט את התהליך ולהתמקד בפעולות הקריטיות ביותר להצלת חיים עד להגעת צוות רפואי מקצועי.

מה כדאי לעשות? אם אדם צונח בפתאומיות ומאבד דופק או נשימה יש להתחיל מיד (במקביל להזעקת עזרה) לבצע עיסויים במרכז בית החזה, שיהיו מהירים וחזקים. כדי לבצע עיסויים טובים יש להניח את בסיס כף היד במרכז בית החזה של המטופל ועליה להניח את היד השנייה עם אצבעות משולבות. מומלץ להעמיק כ-5 ס"מ אל תוך בית החזה בכל לחיצה (3.5 ס"מ בפעוטות) ולשמור על קצב של 100 עיסויים בדקה עד להגעת צוות רפואי לשטח. כדי לשמור על הקצב אפשר להשתמש באחד מהשירים האלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully