וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה מצבים טון הדיבור שלנו נוטה להשתנות ולמה?

6.7.2017 / 11:30

מחקר שנערך בסקוטלנד בחן האם יש קשר בין מעמדות חברתיים ושינוי טון הדיבור שלנו. הממצאים הראו כי דווקא כשאנחנו מדברים עם אנשים ממעמד חברתי גבוה יותר, טון הדיבור שלנו עולה

המועמדים לפריימריז במפלגת העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS 4 ביוני 2017. ראובן קסטרו
הכל תלוי בכמה דומיננטי מי שעומדים מולו/ראובן קסטרו

אנשים נוטים לשנות את גובה הקול שלהם בהתאם למי שהם עומדים מולו, ולמידת הדומיננטיות שלהם בעיניו, כך מצא מחקר של אוניברסיטת סטירלינג מסקוטלנד. המחקר הפסיכולוגי שפורסם בכתב העת PLOS ONE דימה ראיונות עבודה ומצא כי אנשים שינו את הקול שלהם, במיוחד את טון הדיבור, כתגובה לאנשים ממעמדות חברתיים שונים.

"קול עמוק וגברי נשמע דומיננטי, בעיקר אצל גברים, בעוד שההפך הוא הנכון כאשר מדובר בקול גבוה יותר", הסבירו החוקרים. "אם מישהו תופס את המראיין שלו כדומיננטי, הוא יעלה את הקול שלו לטונים גבוהים יותר. זה יכול להיות מעין איתות של כניעה, להראות למאזין שאתה לא איום, כדי למנוע עימותים אפשריים".

לדברי החוקרים השינוי בקול יכול להיות במודע או שלא במודע, אך מאפיינים קוליים נראים כדרך חשובה לתקשר את המעמד החברתי. "מצאנו כי גברים ונשים כאחד שינו את הטון שלהם בתגובה לאנשים שהם חושבים שהם יותר דומיננטיים ובעלי מעמד חברתי נחשק יותר".

עוד בנושא:
למה מחמאות גורמות לכם להתכווץ?
צאו מזה: 5 דרכים שיעזרו לכם להתגבר על הסטרס
חלום עליכם: מה החלומות שלכם אומרים עליכם?

גלי קול. ShutterStock
גלי קול/ShutterStock

בנוסף, החוקרים גילו שנסיינים שסברו שהם דומיננטיים והשתמשו בשיטות כמו מניפולציה, כפייה והפחדה כדי לרכוש מעמד חברתי - נטו לשנות פחות את גובה הטון שלהם ודיברו בקול נמוך יותר עם אנשים ממעמד חברתי שנחשב גבוה. אנשים המעריכים את עצמם במצב חברתי גבוה יותר ומאמינים שאנשים מסתכלים עליהם ומעריכים את דעותיהם, אינם משנים את עוצמת הקול שלהם, ולא משנה עם מי הם מדברים. זה עשוי להצביע על כך שהם רגועים יותר ובשליטה על המצב.

החוקרים גם מצאו כי המשתתפים במחקר הגיבו לשאלות הראיון, האישיות והלא אישית בצורה שונה. הם הנמיכו את הצליל של הקול שלהם בתגובה לשאלות הבינאישיות המורכבות יותר, למשל כאשר הסבירו מצב של קונפליקט למעסיק הפוטנציאלי שלהם. "איתותים ותפיסות של המעמד החברתי האנושי משפיעים על כל אינטראקציה אנושית, הנעה בין מאפיינים מורפולוגיים - כגון צורת פנים, תנוחת גוף, שימוש בשפה ספציפית, הבעות פנים וקולות. הבנה של האותות האלה ומה ההשפעות שלהם, תעזור לנו להבין חלק חיוני מההתנהגות האנושית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully