וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: יוגה מגבירה את הסיכון לבעיה רפואית לא צפויה

6.7.2017 / 15:00

ליוגה יש יתרונות רבים, אבל מחקר חדש קובע כי פציעות בתחום הזה נפוצות יותר משהעריכו בעבר. מחקרים קודמים אף מצאו קשר בין ביצוע תנוחות מסוימות לבין פגיעה בחוש שאנשים הכי מפחדים לאבד

אישה עושה יוגה. ShutterStock
"כלב מביט למטה", עלול לגרום לכם להזדקק לכלב נחייה?/ShutterStock

רבות דובר על היתרונות המדהימים של יוגה לבריאות הגוף והנפש. רק בשבוע שעבר דיווחנו לכם על מחקר שקבע כי הספורט שהופך פופולרי יותר ויותר אף יכול להשפיע על ביטוי הגנים בגופנו ולצמצם את הנזק שגורם לחץ מתמשך לבריאות. אולם, מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סידני מצא כי הסיכון לפציעות ביוגה ואף להגברת כאבים כרוניים כתוצאה ממנה גבוהים משהאמינו בעבר.

החוקרים מצאו כי יוגה עלולה לגרום לכאבי שרירים כרוניים, בעיקר בזרועות – ביותר מ-10 אחוזים מהמשתתפים. הספורט הזה אף עלול להחריף פציעות קיימות ומתמשכות אצל 21 אחוזים מהאנשים, על פי הערכתם. פרופ' אוונגלוס פאפאס, שהוביל את המחקר, אמר כי "המחקר שלנו מראה שהשכיחות של כאבים כתוצאה מביצוע יוגה דומה לשיעור פציעות הספורט בקרב כלל האוכלוסייה הפעילה". במילים אחרות, אם אתם חושבים שהיוגה היא ספורט בטוח יותר מאחרים – יכול להיות שצפויה לכם אכזבה.

עוד בנושא:
סבתא יוגה: בת 98 היא המורה ליוגה המבוגרת בעולם
מרגישים את כובד העולם על כתפיכם? שחררו
ביד חזקה וזרוע נטויה: נפטרים מה'מדלדל'

איבר חשוב במיוחד עלול לא לעמוד בלחץ

מחקר קודם שהובילו בשנה שעברה חוקרים מבית החולים הר סיני בניו יורק מצא כי כמה מהתנוחות המרכזיות ביוגה עלולות להגביר את הלחץ על העיניים, ובכך להגביר את הסיכון להתפתחות גלאוקומה – מחלה הפוגעת בעצב הראייה. למי שכבר חולה במחלה, היוגה עלולה להחריף את התדרדרות הראייה ולקרב עוד יותר את האובדן המוחלט שלה.

מחקר קודם כבר הזהיר כי רק תנוחה אחת ביוגה מגבירה את הלחץ המסוכן על העיניים – עמידת ראש. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים שלוש תנוחות מוכרות נוספות: "כלב מביט למטה" (Downward Dog), כפיפה עוצמתית לפנים (Standing Forward Bend), תנוחת המחרשה (Plow) והצמדת רגליים לקיר (Legs Up On The Wall). התנוחה המסוכנת ביותר בהקשר הזה, על פי מבצעי המחקר היא "כלב מביט למטה".

מרימה משקולות. ShutterStock
גם הרמת משקולות עלולה לסכן את הראייה/ShutterStock

"אנחנו כן מעודדים את המטופלים שלנו לנהל אורח חיים פעיל, המשלב פעילות גופנית מסוגים מסוימים", מדגיש מוביל המחקר, ד"ר רוברט ריטש, מומחה למחלות עיניים ואוזניים בבית חולים הר סיני. "עם זאת, למי שנמצא בסיכון להתפתחות גלאוקומה, לא מומלץ לעסוק בפעילויות כמו הרמת משקולות, שכיבות סמיכה ויוגה. זאת בשיל הסיכון להגברת הלחץ על העיניים וגרימת נזק לעצב האופטי שבהן".

טוב לכאבים כרוניים?

בניגוד למחקר האחרון שמצא כי פציעות ביוגה עשויות להיות נפוצות יותר משהאמינו בעבר, מחקרים קודמים דווקא מצאו כי הספורט הזה יכול להיות דרך מצוינת להתגבר על כאבים כרוניים. מחקר אחר שנערך באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק בארצות הברית בחן 131 אנשים מבוגרים (שגילם הממוצע עומד על 75), הסובלים ממחלת מפרקים ניוונית של הירך, הקרסול, הברך או הרגל. החוקרים ביקשו מהנבדקים להתנסות ביוגה בישיבה למשך שמונה שבועות ומצאו שלא רק שזה הקל על הכאב – אלא גם שיפר את הגמישות. התוצאות אף נמשכו שלושה חודשים לאחר שהמשתתפים הפסיקו להתעמל.

במחקר אחר שפורסם בכתב העת Spine, ניכר כי אנשים שסבלו מכאבי גב כרוניים והתנסו ביוגה פעמיים בשבוע למשך חודשיים, חשו בהקלה של 42 אחוזים בכאב בממוצע, ושל 46 אחוזים בתסמיני דיכאון הנלווים להתמודדות הזאת.

מדריכת יוגה. ShutterStock
עדיף להתחיל באחד-על-אחד/ShutterStock

אז בין כל המחקרים, שלפעמים אף עשויים לסתור אחד את השני, אתם בטח תוהים איך לדעת למי להקשיב. קודם כל צריך להבין שבכל ספורט שבו אתם מזיזים את הגוף – יש סיכוי שגם תיפצעו. השאלה היא מה התועלת שאתם עשויים להרוויח. מומחים בהקשר הזה מציעים שאם אתם סובלים מכאבים בעיניים, בגב, בירכיים, בצוואר ובמפרקים, כדאי להתחיל באימונים קלים ובמתכונת של אחד-על-אחד, עם מורה מנוסה, בעל ניסיון בטיפול באנשים עם כאב. כשתראו שאתם מתקדמים והופכים מנוסים יותר – תוכלו גם להצטרף לאימונים בקבוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully