וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרם הגנה ובריכה: השילוב הזה עלול להיות מסוכן

3.7.2017 / 11:20

צירוף המילים "קרם" ו"הגנה", נותן לנו את התחושה הכי בטוחה כשאנחנו מורחים אותו על גופנו. כעת חוקרים מרוסיה גילו כי במגע של הקרם עם כלור קורה משהו מוזר שעלול לסכן אתכם. האם באמת יש ממה להיבהל?

איזה מקדם הגנה הכי יעיל נגד סרטן?/סיפור בדקה

בווידאו: מקדם ההגנה שמפחית את הסיכון לסרטן עור ב-80%

קרם הגנה אומנם מגן עלינו מהשמש, אבל מסתבר שהוא גם עלול לפגוע בנו. חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת לומונוסוב ברוסיה ערכו ניסוי שהדגים כיצד כימיקל בטוח לשימוש שמצוי בלא מעט מוצרי הגנה לעור, מתפרק במגע עם מי כלור וחשיפה לקרני אולטרה סגול, לחומרים רעילים.

הכימאים בחרו באבובנזון (Avobenzone) כמוקד של מחקרם. חומר זה הוא נגזרת של תרכובת כימית, בשם dibenzoylmethane. הבחירה שלהם נעשתה בגלל עובדה פשוטה: זהו מסנן ה-UV הפופולרי ביותר בעולם. האבונזון הוכר כפטנט ב-1973 וב-1988 אושר על ידי ה- FDA. היכולת של חומר זה לספוג קרני שמש אולטרה סגולים במגוון רחב של אורכי גל גרם לשימוש נרחב בו במוצרי קוסמטיקה שונים.

עוד בנושא:
האם קרם ההגנה עשוי להיות מסוכן לבריאות?
פחות נעים להכיר: המחלות שאתם עלולים לחטוף בבריכה
כלור בבריכות השחייה: איך הוא משפיע על הבריאות שלכם?

בשימוש של מאות מיליוני אנשים

מסנני קרינה שמכילים את האבובנזון נמצאים בשימוש של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. מסנני UV כימיים כמו חומר זה מצליחים לספוג אור אולטרה סגול בשל המבנה המעט משונה שלהם: הם מצליחים לספוג את קרינת האולטרה-סגול ולתרגם אותה לגלים באורך אחר, שאינם מזיקים לעור (כלומר, לתרגם אנרגיית אור לאנרגיה תרמית). החומר עצמו נחשב לבטוח, אך עם זאת, המדענים הצליחו להוכיח כי במגע עם מים הוא יכול להתפרק לחומרים כימיים מסוכנים.

עוד באותו נושא

האם קרם ההגנה שלכם באמת שומר על העור?

לכתבה המלאה
קרם הגנה. ShutterStock
שילוב מסוכן?/ShutterStock

הכימאים גילו כי האבובנזון מתפרק במים ויוצר תרכובות אורגניות שונות, ממשפחת החומצות הארומטיות שנחשבות רעילות ואף מסרטנות. "בחינה של שינוי של כל מרכיב במוצר קוסמטי היא חשובה", אמרו העורכים. "לעיתים קרובות המרכיבים האלה מהווים סיכון רב יותר ממה שהייתם חושבים". מחקרים כאלה הם חשובים מפני שהם יכולים לגרום לאיסור שיווק ומכירה של מוצרים שונים שיכולים לפגוע בריאותם של מיליונים.

בשלב זה אין הרבה משמעות פרקטית לממצאים של החוקרים, אבל המחקר מעלה טענה חשובה שלמעשה חומרים שבמצבם המקורי בטוחים לשימוש וחשובים (בטח כמו מסנן UV) עלולים בתנאים של "העולם האמיתי" בשילוב עם מים ושמש להפוך לחומרים מסוכנים לבריאות. בעתיד תצטרך להיות דרישה מהיצרנים לבחון גם את השינויים הפוטנציאלים של כל חומר לפני האישור להשתמש בו.

עדיין בטוח יותר מהשמש עצמה

הדרמטולוג ג'רמי פנטון הסביר לאתר יאהו כי אבובנזון אומנם נחשב לחומר בטוח, אך הוא יכול לעורר תגובות אלרגיות אצל אנשים מסוימים. "חומרים כימיים אלה יכולים להיות בעלי תופעות לוואי משלהם. כפי שצוין במחקר, אבובנזון עלול להישבר לכימיקלים אחרים, אבל צריך גם להבין כי הזיעה שלנו בשילוב הכלור בבריכות יכולות לייצר כימיקלים נדיפים שיכולים להזיק לנו בשאיפה או במגע".

לדבריו זו כמובן לא סיבה מספקת לעזוב את קרם ההגנה. "קרם הגנה יכול למנוע סרטן עור ולכן, למרות שייתכן שיש סיכון תיאורטי כלשהו למריחת חומר כימי על העור, לא מומלץ לצאת לשמש ללא קרם הגנה. לדבריו קיימים מסנני קרינה שמכילים תחמוצת אבץ ותחמוצת טיטניום כמרכיב פעיל והם בטוחים יותר לשימוש על העור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully